Ny bruger siger "Hello world!" :D

Her kan du snakke om alt hvad der lige falder dig ind - Det kunne være musik, spil, fodbold eller måske noget helt tredje der interesserer dig lige nu! Så skriv dine tanker ned og opret en tråd...Spørgsmål der ikke passer ind andre steder kan du også stille her!
Besvar
Voodoo
Begynder
Indlæg:12
Tilmeldt:15. feb 2014, 17:36
Geografisk sted:Gladsaxe.
Ny bruger siger "Hello world!" :D

Indlæg af Voodoo » 17. feb 2014, 09:38

Hej alle der nu lige falder over denne tråd.

-kort om mig :!:

Mit navn er Dan, jeg er 28 år og bor i Gladsaxe kommune.
Pt er jeg arbejdsløs og er derfor under uddannelses pålæg, så skal finde mig en uddannelse.
Min vejleder har guided mig hen imod web-integrator, både fordi hun selv har programmør baggrund men også fordi hun kan se at jeg lyser helt op når vi snakker om mulighederne indenfor programmering, det med at give noget liv (funktioner)


Jeg er ny både på sitet og i denne fine verden af koder og programmering.
Så jeg søger både svar og evt. en sparrings partner/mentor til at guide lidt.
Når man er HELT grøn så er det svært at finde hovede og hale i hvor det er bedst at starte og hvor fremtiden ligger.

:?: Hvor er jeg så fagligt hvis du nu tænker "ham vil jeg gerne guide lidt"

Jo altså jeg har installeret Netbeans og har codeblocks.
jeg har set lidt af html video tutorial serien, og er nået til at vide hvordan det skal se ud når man skriver en funktion, men jeg ved endnu ikke hvordan jeg fuldender en funktion. Fx forstår jeg at <table> er starten på en tabel, og jeg ved at den skal sluttes med </table> men hvad man skriver i de forskellige funktioner er endnu uberørt land. Jeg har leget lidt med <p> for at lave noget tekst. Jeg har derved også snust lidt til noget CSS styling. men det venter jeg med til jeg helt forstår hvad en funktions skal indeholde, og hvad der bare laver rav i den. Så lige med Html er jeg kun ved første trin på den lange rejse. :roll:
Jeg er dog langt fra afskrækket og VIL lære det så det skal nok gå når jeg da lige har fået lidt flere brikker på plads. :)

jeg har kigget lidt i codeblocks på c++. bare kigget på Hello world! funktionen den starter op med. og dens opbygning er jeg ca med på. men tror pt ikke at min fokus skal bruges på consol programmering men mere det der bruges som web-integrator da den uddannelse lyder meget spændende, og som et godt sted at starte.

- Hold dig ikke tilbage, spørg løs, kom gerne med input om hvordan du selv startede fx. hvor du mener jeg kunne starte ud fra det jeg har fortalt om mig selv. Eller bare skriv et hej dav :D

Det var lige lidt kort om mig og hvorfor jeg er her på nemprogrammering.

Hav en god dag derude, ses i Matrix :ugeek:

chr10
Entusiast
Entusiast
Indlæg:38
Tilmeldt:29. sep 2011, 17:13

Re: Ny bruger siger "Hello world!" :D

Indlæg af chr10 » 17. feb 2014, 14:49

Hejsa Dan og velkommen til siden :D

Det lyder dejligt at du lyser sådan op inden for web udvikling :D

Jeg ville anbefale dig at se HTML serien fuld ud måske 2 gange for at forstå det hele :D(Hvis der er problemer kan du altid spørge her på forumet). Efter det synes jeg du skulle kigge på css og html5 serien og ligesom ved html serien så prøv at forstå så meget som mulig :D

Bare efter de 3 serier er du allerede godt på vej men husk at ting tar tid og man laver ikke bare det nye "Facebook" efter at have programmeret i et par måneder :D

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Ny bruger siger "Hello world!" :D

Indlæg af cristian » 17. feb 2014, 16:45

Hej Voodoo og velkommen.

Selv syntes jeg det er spændende at lave hjemmesider fra start til slut. Jeg er ikke uddannet Web Integrator men Datateknikker(5år), det jeg kan omkring HTML5, CSS3 mm er selvlært.
Jeg ville da gerne hjælpe dig i gang hvis du har brug for det, og vi kan også lave en mentor / pubil ordning blandt andet med nogle opgaver der gradvist bliver sværere hvis det er noget der siger dig noget.

Dog er HTML5, CSS3, JavaScript eller PHP ikke programmering, men derimod scripting. Hvis du ville lave decideret programmering til hjemmesider skal du have fat i f.eks C# eller Java til den bag liggende kode. Tags i HTML5 som <table> er ikke funktioner men elementer, logikken(programmeringen) til elementet ligger i din browser.

C++ bruges ikke kun til konsol(ikke PS3 og Xbox) programmering, men også til operativ system samt spil udvikling. Dog er det mange der mener det er et "crap" sprog de aldrig ville røre når de ved bedre.

Scripts jeg selv bruger til hjemmesider er som følger.
  • HTML5
    CSS3
    JavaScript
Og til programmerings delen, også kaldet "code behind" bruger jeg
  • Java & JSP
Derud over scripter jeg også
  • Bash
    Sed
    AWK
Til Linux server scripting.

Voodoo
Begynder
Indlæg:12
Tilmeldt:15. feb 2014, 17:36
Geografisk sted:Gladsaxe.

Re: Ny bruger siger "Hello world!" :D

Indlæg af Voodoo » 18. feb 2014, 16:39

Så er jeg her igen :D

-tak for svar. Det er altid rart at få lidt input. :P

Jeg er gået igang med at lave lidt på en side for at løbende kunne teste hvad der sidder fast af viden. Og så er jeg igang med at se videoerne omkring html igennem for anden gang.
Det mest basale er ved at give mening. so far so good :D

Det kunne være rart med en mentor, også bare for at have en at snakke scripting med.
ellers sidder jeg pt bare med det selv og laver lidt her og der på siden for at øve.
Så pt er jeg på rette køl føler jeg... dog uden det sociale aspekt :D


Et spørgsmål herfra:

jeg har før leget med en trial af dreamweaver, og der var en masse med action script mener jeg det hed, mouseover kommandoer etc. Er det muligt at lave en knap i en menu i html som en jpg fil, hvor på den får skygge ved mouseover fx? så man kan se at den er aktiv, og bare for lidt effekt... på forhånd tak.

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Ny bruger siger "Hello world!" :D

Indlæg af cristian » 18. feb 2014, 19:02

Voodoo skrev: Et spørgsmål herfra:

jeg har før leget med en trial af dreamweaver, og der var en masse med action script mener jeg det hed, mouseover kommandoer etc. Er det muligt at lave en knap i en menu i html som en jpg fil, hvor på den får skygge ved mouseover fx? så man kan se at den er aktiv, og bare for lidt effekt... på forhånd tak.
Du må bare sige til når det er og du stadig får lyst til noget mentor / pubil.

Omkring dit spørgsmål. Det kan du tro man kan, gradient, mere info http://www.w3schools.com/css/css3_gradients.asp
Det med at lave en fil i f.eks adobe, og sætte den aktiv når man hover med noget gennemsigtighed er den gamle måde hvis man spøger mig.

Voodoo
Begynder
Indlæg:12
Tilmeldt:15. feb 2014, 17:36
Geografisk sted:Gladsaxe.

Re: Ny bruger siger "Hello world!" :D

Indlæg af Voodoo » 19. feb 2014, 09:31

cristian skrev:
Du må bare sige til når det er og du stadig får lyst til noget mentor / pubil.
Det tror jeg er en god ide cristian, og jeg er beæret hvis du vil bruge din tid på at hjælpe mig godt igang.
Så jeg er på :)

Lige nu roder jeg med opsætningen i Html/Css. Jeg prøver at forstå hvordan det jeg skriver i Netbeans bliver vist, jeg har prøvet lidt med noget align="center", både med held og knap så heldigt :D det heldige er at den viser det i browseren, det uheldige er at dem melder fejl i beans, da jeg har lavet align delen i mit html, så det skal vel over i mit Css istedet. Og det samme med min <h1 align="center"> (Lige den h1 der siger direkte i beans at jeg skal lave mit align i css) Suma sumarum er at jeg skal til at implementere mit Css i min Css fil istedet for at lave dem "inline" mener jeg det hed. Altså når jeg angiver attributer i mit html istedet for at lave en class style :/ Sidder lige pt på en kommunal computer så har ikke beans og fejlmeldingen så jeg kan copy/paste. Så håber det giver mening alligevel.
Så dette inlæg er på ren hukommelse hehe. :roll:

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Ny bruger siger "Hello world!" :D

Indlæg af cristian » 21. feb 2014, 15:23

Ow Voodoo nu når jeg kommer i tanke om det, so you know.

HTML5 og CSS3 er ikke et problem, JavaScript er jeg dog ikke selv begyndt på da jeg mangler mit materiale for 2014.
Jeg bruger ikke selv nemprogrammerings videoer overhoved, da jeg kan bedst lide at tage en god bog på 700 - 800 sider og gå igang,
og grave gerne helt ned til kernen af diverse teknologier og kikker også på HTTP-Requests, Response, GET, POST mm.

Derudover så bruger jeg heller ikke selv PHP. Grunden til dette er at man ikke lave en "ren" side opbygget med PHP uden at indsætte scriplet kode direkte i siden,
og det er slet ikke ok i min verden. Derfor er jeg selv igang med JSP og MVC, for at bygge rene sider uden scriplet kode.

Derudover så(så vidt jeg ved) linker man også direkte til sin .php side i PHP, hvilket nedsætter sikkerheden da jeg ville have mulighed for at gå direkte til en service og springe steps over i f.eks
en indkøbskurv bekræftelse, og hvem ved hvad jeg så ville kunne derfra.

I JSP linker jeg min action med et 100% opdigtet navn til en XML fil, der igen linker til en klasse der linker til min servlet.
Så man kan aldrig gå direkte til en JSP servlet(service) hvilket øger sikkerheden. Og så nogle andre ting der også gør jeg foretrækker JSP(speed).

Så jeg kan derfor ikke hjælpe dig med PHP, men hvis du er frisk på JSP og MVC så er det en mulighed :)

Besvar