Et array dannet ved udtræk af tabel kan ikke testes?

Her kan du få hjælp og stille spørgsmål til PHP!
Besvar
PovlK
Begynder
Geografisk sted:Odense
Kontakt:
Et array dannet ved udtræk af tabel kan ikke testes?

Indlæg af PovlK » 9. jul 2015, 16:46

Var jeg ikke gråskægget i forvejen, så kunne jeg blive det af dette problem!
Her er problemet med uddrag af den relevante kode:

1)Jeg henter to værdier fra en tabel (select og mysqli_query) og lægger dem i to array'er således:

while ($row = mysqli_fetch_array($get_afsoning_res)) {
echo $stedabb[$i] = $row[0] . "<br>";
echo $stedname[$i] = $row[1] . "<br>";
$i++;
}
udskriver samtidig for at se om der er data - det er der. Konstaterer det samme til overflod med foreach.
Jeg bruger array'et $stedabb - det andet skal bruges senere, men det er ikke relevant for problembeskrivelsen.

2)Opretter så en testvariabel med værdi svarende til værdien i et af array elementerne og søger elementets placering således:

$testvar="of";
echo array_search($testvar,$stedabb);
Men det giver ingen resultat.

Prøver med en if sætning således:

if($testvar[array_search($testvar,$stedabb)]==$testvar) echo " ja den virker med variable fra databasen!";
Men if-sætningen virker heller ikke, den håbefulde tekst til trods.

3)Jeg prøver så at oprette et array med eksakt de samme værdier som jeg henter fra tabellen således:

$testarr=array("1"=>"ot","2"=>"of");
echo array_search($testvar,$testarr);
if($testarr[array_search($testvar,$testarr)]==$testvar) echo " ja den er med variable indsat i testarray!";

Så får jeg elementets placering med array_search(), og if sætningen giver også det forventede resultat.

Set fra min stol er det nøjagtig den samme kode som altså ikke virker med et array dannet ved udtræk af tabeller, men virker med et array oprettet med samme værdier.

Hvad gør jeg galt, vil rigtig meget gerne have lidt hjælp?
Venlig hilsen
PovlK

PovlK
Begynder
Geografisk sted:Odense
Kontakt:

Re: Et array dannet ved udtræk af tabel kan ikke testes?

Indlæg af PovlK » 5. aug 2015, 15:19

Slet ingen hjælp på dette website???

jepperask
Geni
Geni

Re: Et array dannet ved udtræk af tabel kan ikke testes?

Indlæg af jepperask » 10. aug 2015, 16:55

Jeg tror mange er på ferie lige nu. :-)

Jeg ved heller ikke lige hvad problemet kan være. Tjek eventuelt om den printer mere end bare "of", eller i din tabel - eksempelvist et mellemrum før/efter eller lignende.

Desuden, i din if-statement, burde det ikke være $stedabb[] som du vil sammenligne med $testvar? Således:

if($stedabb[array_search($testvar,$stedabb)]==$testvar) echo " ja den virker med variable fra databasen!";

Besvar