Start Apache og MySql med bat fil?

Har du problemer med din server eller kan du ikke bestemme dig for en hosting udbyder? - Så stil dine spørgsmål her! :)
Besvar
Freddy
Begynder
Indlæg:15
Tilmeldt:25. apr 2014, 01:58
Start Apache og MySql med bat fil?

Indlæg af Freddy » 1. jun 2014, 12:54

Jeg har efter at have fulgt jeres fine kurser, og fået god hjælp af dette forum, nu lavet en "hjemmeside". Denne har blandt andet en masse links til php sider, hvor jeg via nogle formularer kan oprette, rette og slette data i filer i en SQL-database. Jeg har endda ændret noget af koden fra mySql til MySqli, efter at Scootergrisen gjorde mig opmærksom på, at mySql var på vej ud af sagaen. Det har været sjovt og lærerigt og fungerer fint.
Jeg kører kun lokalt på min pc, det er ikke meningen at siden skal hostes nogen steder. Hele projektet går ud på at kunne lave en række filer som jeg nemt kan vedligeholde, men så bare samlet på én "hjemmeside".
Men jeg synes det er lidt besværligt, at hver gang jeg bare skal ændre en enkelt række i en fil, så skal jeg først:
åbne xampp controlpanel
starte Apache
starte MySql
åbne NetBeans
finde sourcen
og så først her kalde hjemmesiden

Så jeg tænkte at jeg vel kunne lave en gammeldags bat fil som kaldes fra et ikon på skrivebordet, der kunne starte Apache og MySql og kalde hjemmesiden.
Jeg har selvfølgelig Googled en del for at finde noget - bla.a. med at kalde httpd.exe og med NET START (når jeg kører med Apache og MySql som Windows services). Men det jeg har fundet virker ikke.
Jo - jeg kan godt starte f.eks. apache, men så står der et dos vindue åbent. Jeg kan også godt få hjemmesiden frem ved at kalden den fra et ikon på skrivebordet, men ingen af php-filerne virker, selv om både Apache og MySql kører som Windows services.
Det gør det som sagt, når jeg kalder fra NetBeans. Jeg er godt klar over, at det er xampp og dermed Apache og MySql der gør, at jeg kan afvikle programmerne.
Men når NetBeans (der jo ikke er en det xampp) kan finde ud af at åbne hjemmesiden og kalde andre programmer i htdocs - kan man så ikke gøre noget tilsvarende uden for NetBeans?
Er der nogen af jer der har en ide - eller kan det bare ikke lade sig gøre?

Brugeravatar
scootergrisen
Moderator
Moderator
Indlæg:709
Tilmeldt:21. jun 2012, 23:40
Kontakt:

Re: Start Apache og MySql med bat fil?

Indlæg af scootergrisen » 1. jun 2014, 13:10

Hvis du vil ændre en fil så brug dit tekstredigeringsprogram.

Hvis du vil ændre i databasen så kan du bruge phpmyadmin.

Så kan du besøge http://localhost/phpmyadmin/ også ændre det du vil i databasen.

Hvis apache og mysql køre som tjenester så burde du kunne besøge din hjemmeside i en browser uden at skulle starte noget andet først.

Jeg bruger Apache monitor. Den viser et ikon i systembakken så man kan se om apache køre.

Freddy
Begynder
Indlæg:15
Tilmeldt:25. apr 2014, 01:58

Re: Start Apache og MySql med bat fil?

Indlæg af Freddy » 2. jun 2014, 02:48

Hej Scootergrisen

Tak for svar, men vi taler vist lidt forbi hinanden - nok fordi jeg ikke er helt inde i terminologien her. Når jeg skriver filer mener jeg en fil (tabel) i databasen.
Ja det er rigtigt, at man kan bruge phpmyadmin,
Forestil dig at pc'en står i en forening, hvor mange brugere har adgang til den og en del af dem kan/skal opdatere data i databasen.
Ikke alle har lige meget pc kendskab, og især dem der ikke har, er jeg ikke vild med at logge ind i phpmyadmin, hvor man kan
komme til at gøre mere skade end gavn, hvis man ikke ved hvad man gør.
Derfor var det smart at hver bruger eller gruppe havde hver sit ikon på skrivebordet, der åbnede en side
med links til præcis de filer (tabeller) i databasen, som de må ændre i. Derfor mit spørgsmål.

Brugeravatar
scootergrisen
Moderator
Moderator
Indlæg:709
Tilmeldt:21. jun 2012, 23:40
Kontakt:

Re: Start Apache og MySql med bat fil?

Indlæg af scootergrisen » 2. jun 2014, 03:12

En fil og en table er ikke det samme.

I MySQL kan du have flere databaser.
I hver database kan være flere tables.

I stedet for ikoner på skrivebordet så lav en hjemmeside med links.
Så skal du have lavet et eller andet login system på hjemmesiden hvor folk med forskellige login har forskellige tilladelser.

Besvar