Kode til tekst

Her kan du stille og svare på spørgsmål omkring HTML. Du kan altså med andre ord finde en masse hjælp til HTML og HTML5 på dette forum
Besvar
Lykkeberg
Begynder
Indlæg:2
Tilmeldt:14. jan 2017, 15:58
Kode til tekst

Indlæg af Lykkeberg » 14. jan 2017, 16:04

Hej med jer

Jeg er ved at lave en side i HTML hvor det skal være muligt at indtaste en række oplysninger i nogle forskellige FORM. Derefter skal disse oplysninger indsættes i nogle dokumenter som også er lavet i HTML.
Kan det lade sig gøre ?
Og hvilken kode skal man bruge når man vil hente en tekst fra et sted og indsætte den et andet sted.
Ideen med det hele er at de oplysninger der indtastes skal genbruges i alle de andre dokumenter som har forskelligt indhold


Jeg håber at have udtrykt mig klart nok

jepperask
Geni
Geni
Indlæg:378
Tilmeldt:4. nov 2012, 17:57

Re: Kode til tekst

Indlæg af jepperask » 14. jan 2017, 20:33

Skal de indtastede data gemmes over længere tid?

Hvis du blot (af en grund jeg ikke kender) har brug for at videresende dine data til en anden HTML-side, hvor de vises, så kan du principielt gøre det med ren HTML/Javascript. Her vil Javascript stå for at tage dine indtastede data, sætte dem som GET-parametre (server.dk/index.html?variabel1=2&variabel2=2) og den næste side har så javascript, som kan tage de variable og indsætte på siden.

Det er et meget lavpraktisk eksempel - men ellers er det meget nemt med server-side sprog som PHP o.l.
I PHP kan du tage imod de data der bliver postet ($_POST['variabel1'] returnerer så værdien der var indtastet) og vise dem som du ønsker. Skal dataene kunne vises igen på et senere tidspunkt, skal du enten skrive dem ned i en fil eller i en database. Du kan skrive HTML i en .php-fil, akkurat som hvis det var en HTML-fil.
Alt du skriver i php er indkapslet imellem disse 2 tags: <?php og ?>. PHP udfører så det står her imellem, som kunne være at skrive den indtastede variabel i et paragraph-tag <p></p>.

Du må meget gerne forklare mere om kravene til opbevaring af de indtastede data.

Lykkeberg
Begynder
Indlæg:2
Tilmeldt:14. jan 2017, 15:58

Re: Kode til tekst

Indlæg af Lykkeberg » 15. jan 2017, 05:23

Hej Jepperask

Jeg vil lige prøve at uddybe hvad det er jeg mener.
Til dagligt laver jeg IT i et byggefirma, en af opgaverne er at dokumentere kvalitet, sikkerhed, osv.
Dette består af en række dokumenter hvor det meste indhold altid er det samme, men hvor der selvfølgelig er forskellige aktører med, samt at byggeprojekterne også variere.
Derfor når jeg skal dokumentere en sag, skal jeg starte med at indtaste alle disse oplysninger det kunne eksempelvis være hvem er arkitekt på projektet, navn, adresse, tlf mail, osv.
Men denne Arkitekts data skal jo tastes i alle dokumenterne.
Derfor ville jeg gerne lave et system hvor man en gang for alle indtastede alle oplysninger der skal bruges i den pågældende sag: Arkitekt-Ingeniør-Bygherre-Tømrer-Murer osv.
Når dette indtastnings arbejde så var gjort kunne man udskrive de forskellige dokumenter, nu indeholdende de oplysninger der er indtastet og indsat de rigtige steder.
Dette ville sikkert kunne fungere via noget word og excel, men så tænkte jeg. Der er jo masser af firmaer der hader denne proces og sikkert gerne ville oprette sig på en form for portal/side, så kunne systemet også tilpasse sig med et specifik firmanavn, logo og så videre.
Alle de dokumenter det drejer sig om har jeg jo lavet og forfattet, der skal bare tilføjes nye parametre hver gang der starter en ny sag op.

Du er velkommen til at sende en sms til mig så kan jeg ringe dig op, hvis der er noget der ikke fremgår, og selvfølgelig hvis du er interesseret i at hjælpe mig eller evt. være med i projektet.

Hilsen JO Lykkeberg

jepperask
Geni
Geni
Indlæg:378
Tilmeldt:4. nov 2012, 17:57

Re: Kode til tekst

Indlæg af jepperask » 5. feb 2017, 15:07

Jeg har sendt dig en privat-besked med min mail.

Besvar