"seach bar"

Her kan du stille og svare på spørgsmål omkring HTML. Du kan altså med andre ord finde en masse hjælp til HTML og HTML5 på dette forum
Besvar
skills jokes
Nørd
Nørd
Indlæg:125
Tilmeldt:12. sep 2013, 17:03
"seach bar"

Indlæg af skills jokes » 27. okt 2013, 10:55

hej,
hvordan laver jeg en søge boks/"seach bar" i html?
alså så når man skriver fks. "i dag" så foreslår den en side eller noget andet på min hjemmeside hvor der står "i dag lavede jeg en søge boks" og når man så klikker på den eller klikker på enter så ruller siden ned til det sted eller går ind på den anden side som det er på.

tak :D

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: "seach bar"

Indlæg af Daniel » 27. okt 2013, 11:14

Det er noget af et stort projekt du er kommet på der, og det er ikke lige noget jeg ville kunne lave i løbet af et par dage, der skulle meget planlægning til, og samtidig ville det kræve at hele din side lå i en database.

Men mange sider i dag benytter Googles værktøj Google Tilpasset Søgemaskine.
Det er blandt andet det Thomas bruger her på NemProgrammering.dk, og rigtig mange andre sider bruger det også, da det er utroligt kraftfuld.

Du kan læse noget mere om det her. :)

skills jokes
Nørd
Nørd
Indlæg:125
Tilmeldt:12. sep 2013, 17:03

Re: "seach bar"

Indlæg af skills jokes » 27. okt 2013, 11:58

er det mugligt at lave et <a> tagg/link og så når man klikker på det går siden automatisk ned af til hvor der står det som det nu skal stå :)

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: "seach bar"

Indlæg af Daniel » 27. okt 2013, 12:27

Hvis du opbygger din side af forskellige divs, så kan du ved at linke til den pågældende divs id komme ned til den via et link.

Eksempel:

Kode: Vælg alt

<h1>Sidens overskrift</h1>
<div>
    <h2>Menu</h2>
    <a href="side.php#boks1">Boks 1</a>
    <a href="side.php#boks2">Boks 2</a>
</div>
<div id="boks1">
    <h2>Boks 1</h2>
    <p>Indhold</p>
</div>
<div id="boks2">
    <h2>Boks 2</h2>
    <p>Indhold</p>
</div>
Så hvis du laver en div med et id der hedder tree, så skal dit link gå til din side og så i slutningen af dit link skal der stå #tree.

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger
Indlæg:1528
Tilmeldt:28. dec 2010, 10:49

Re: "seach bar"

Indlæg af ThomasI » 27. okt 2013, 13:02

Jeg ville også anbefale google custom search. Det er det vi bruger her på sitet og også andre store steder såsom Amino.dk

Du kan tilpasse denne søgefunktionen til din side og endda bygge lidt reklamer ind i den hvis du også vil tjene lidt penge ;)

Besvar