Password med sideskift

Her kan du få hjælp og stille spørgsmål til JavaScript!
Besvar
Gammelfar
Begynder
Indlæg:3
Tilmeldt:13. nov 2019, 14:48
Password med sideskift

Indlæg af Gammelfar » 13. nov 2019, 15:14

Mon nogen derude kan hjælpe mig?
Der må være en javascriptkode, som gør, at en bruger ved at indtaste et password bliver ført til en bestemt side? Eller skal det være i PHP?

Vi er en lille forening, som på vores hjemmeside dels har nogle sider, som offentligheden skal have adgang til, og dels nogle sider, som principielt kun er for medlemmerne - det ville dog ikke være nogen katastrofe, hvis ondsindede hackere skulle tilsnige sig adgang.
Foreningen er ikke større, end at vi mundtligt kan orientere medlemmerne om et gyldigt password, og nogen dybere kryptering er ikke nødvendig.
Jeg kan godt lave en JS-funktion, som sammenligner to tekststrenge, men hvad så, når de er fundet ens (sammenligningen er 'true')? Så skulle systemet gerne kunne springe til den lukkede side, eller evt kunne det være muligt at klikke på et link, som ikke er tilgængeligt i andre situationer?

Jeg håber på et godt råd, på forhånd tak.

Med venlig hilsen
Gammelfar

jepperask
Geni
Geni
Indlæg:378
Tilmeldt:4. nov 2012, 17:57

Re: Password med sideskift

Indlæg af jepperask » 15. nov 2019, 16:31

Kan du fortælle mere om jeres system? Er det skrevet i PHP? Er det et CMS system som Wordpress?
Typisk vil man lave den sammenligning på serveren, altså i PHP hvis det er server-sproget. Så kan du også gemme at brugeren er logget ind og kun give adgang hvis det allerede er sket.

Hvis det virkelig ikke er vigtigt om en hacker finder siden, kan du bare lave et redirect i javascript: https://stackoverflow.com/questions/503 ... er-webpage - dog vil "koden" så stå i filen så alle kan åbne og se efter, og den side der redirectes til vil stå i koden.

Gammelfar
Begynder
Indlæg:3
Tilmeldt:13. nov 2019, 14:48

Re: Password med sideskift

Indlæg af Gammelfar » 17. nov 2019, 10:19

Systemet er lavet i ren HTML/CSS med brug af Filezilla. Jeg bruger ikke Wordpress eller lignende, som jeg synes begrænser mig for meget mht udformning af siderne.
Mit kendskab til Javascript er beskedent, og til PHP næsten lig nul. Jeg har ikke tidligere haft brug for input fra medlemmerne, men med de ny regler om persondatabeskyttelse må vi jo ikke mere have adresselister eller billeder af genkendelige personer liggende. Men jeg kan med min bedste vilje ikke se, hvilken interesse en hacker skulle have i vores adresseliste, og jeg kan da nok sørge for, at der ikke kommer nogen kompromitterende billeder på siderne.
Men hvordan laver jeg et 'redirect i javascript'? Jeg synes ikke, jeg bliver klogere af den henvisning til Stackoverflow, som du giver?
Mvh Gammelfar

jepperask
Geni
Geni
Indlæg:378
Tilmeldt:4. nov 2012, 17:57

Re: Password med sideskift

Indlæg af jepperask » 17. nov 2019, 12:11

Du kunne f.eks implementere det sådan her, og opdatere de 2 variable efter behov:

Kode: Vælg alt

<script>
    var password = "secret";
    var redirectTo = "http://stackoverflow.com";

    function verifyPassword() {
        var userInput = document.getElementById("password").value;
        if (userInput == password) {
            window.location.replace(redirectTo);
        }
    }
</script>
<input type="text" id="password" placeholder="Password">
<button onclick="verifyPassword()">Submit</button>

Gammelfar
Begynder
Indlæg:3
Tilmeldt:13. nov 2019, 14:48

Re: Password med sideskift

Indlæg af Gammelfar » 18. nov 2019, 18:07

Det fungerer ganske efter min hensigt!
Mange tak for hjælpen!

Jeg er selvfølgelig klar over, at det vil være nemt for en computernørd at bryde koden, som du jo også har skrevet - men jeg mener, at jeg nu overholder persondataloven, og at der næppe vil være noget på vores sider, som vil interessere hackere. Formentlig vil programmer, som med onde hensigter automatisk gennempløjer hele nettet, heller ikke være sat op til at opdage vores lille krølle.
Men som sagt, tak for hjælpen!

Besvar