hvordan ved man lige præcis hvad kode man skal bruge

Her kan du få hjælp og stille spørgsmål til JavaScript!
Besvar
pohjola251
Entusiast
Entusiast
Indlæg:26
Tilmeldt:1. nov 2013, 21:53
Kontakt:
hvordan ved man lige præcis hvad kode man skal bruge

Indlæg af pohjola251 » 11. jun 2014, 20:47

Nu er jeg helt nybegynder på det grønneste plan så mit spørgsmål til jer vil nok være lidt tamt, men hvordan ved man lige præcis hvad kode man skal bruge til hvilket program man skal skrive osv... den har jeg siddet og prøvet at regne ud og der dumper jeg :D så hvordan finder man ud af at her skal der bruges variable og her skal der bruges functioner sammen med variable osv.....den er svær at regne ud for en grønskolling som mig :D
er der nogen der kan hjælpe mig lidt mere med hvordan man hitter ud af det. jeg er sådan rimelig med på html og css men javascriptet driller mig gevaldigt

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: hvordan ved man lige præcis hvad kode man skal bruge

Indlæg af cristian » 12. jun 2014, 09:30

Client side code
Er alt det der sker på klientens maskine (din egen maskine) når klienten besøger en hjemmeside.
Dette er JavaScript, som afvikles i din egen browser og ikke på en fjernmaskine.

JavaScript skal bruges i situationer hvor det ikke er nødvendigt at kontakte serveren der hoster en hjemmeside for at opnå et ønsket resultat.

Code behind
Er alt det der sker på den server der hoster hjemmesiden. Dette kan være
C#, Python, JSP(Java), Ruby On Rails, PHP mm.

Code behind er det kode der har adgang til databaser og andre resourcer på fjern serveren.

Kode: Vælg alt

Funktioner
Bruges når du har kode der går igen igennem dit program. Dette kan f.eks være at tjekke om en kunde eksisterer i en database.
I stedet for at skrive den samme kode til at tjekke dette 5 gange i dit program. Så skriver du en funktion og kalder denne når du skal tjekke om en kunde eksisterer.
Så har du effektivt kun skrevet koden til at tjekke dette 1 gang kontra 5.

pohjola251
Entusiast
Entusiast
Indlæg:26
Tilmeldt:1. nov 2013, 21:53
Kontakt:

Re: hvordan ved man lige præcis hvad kode man skal bruge

Indlæg af pohjola251 » 12. jun 2014, 11:03

det giver da selvfølgelig svar på noget :) men når jeg så skal skrive den kode til at tjekke om kunden eksistere hvor ved jeg så om det er variable eller funktioner eller begge dele jeg burger, der må være en bestemt fremgangs made man gør tingene på :D
somsagt kan du nok ikke finde en mere grøn nybegynder en mig :D men hey man skal jo starte et sted :D

JulleKrolle
Begynder
Indlæg:23
Tilmeldt:24. apr 2014, 10:03

Re: hvordan ved man lige præcis hvad kode man skal bruge

Indlæg af JulleKrolle » 12. jun 2014, 11:18

Altså en variabel er jo egentlig bare en beholder til data, som du jo giver en hvis værdi :)

Hvorimod en funktion udfører en bestemt opgave når det bliver eksekveret(kaldet), hvori der kan være en variabel der angiver en værdi i funktionen :)

Variabler er jo egentlig bare data, som er nemt at hente, hvis man skal bruge dem flere gange :)
Så istedet for at skrive den værdi hele tiden, så angiver man bare variablen, og så har den jo den angivne værdi/data :D


Er selv nybegynder til programmering, men jeg gætter på at det bare er viden der kommer stille og roligt :)
Hvilke ting der skal bruges til hvad, osv. :D

Håber det hjalp en smule, ellers må du sige til :)

Mvh Jullekrolle

pohjola251
Entusiast
Entusiast
Indlæg:26
Tilmeldt:1. nov 2013, 21:53
Kontakt:

Re: hvordan ved man lige præcis hvad kode man skal bruge

Indlæg af pohjola251 » 12. jun 2014, 11:37

det har du ret I men jeg tænker det lidt ligsom når man bager et brød, der burger man en bestem opskrift for et bestemt slags brød og det er opskriften jeg gerne vil finde ud af :) men som du selv siger så kommer det nok hen af vejen
men jeg er lidt forvirret over hvad jeg burger der forskellige koder til og hvordan jeg sammensætter det med html og css så jeg får noget brugbart ud af det og der kunne det være fed med nogen små eksembler som man burger idagligdagens koder hvis du forstår hvad jeg mener, jeg er mere visional og skal se tingene for det giver mening for mig :D

JulleKrolle
Begynder
Indlæg:23
Tilmeldt:24. apr 2014, 10:03

Re: hvordan ved man lige præcis hvad kode man skal bruge

Indlæg af JulleKrolle » 12. jun 2014, 12:09

Mener du sådan generelt hvad forskellen er på koder til php, java, css osv? :)

Og hvilke koder man skal bruge til hvad?
eller er det mere forskellen på de forskellige funktioner indenfor hver kategori? :)

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: hvordan ved man lige præcis hvad kode man skal bruge

Indlæg af cristian » 12. jun 2014, 12:16

pohjola251 skrev:det giver da selvfølgelig svar på noget :) men når jeg så skal skrive den kode til at tjekke om kunden eksistere hvor ved jeg så om det er variable eller funktioner eller begge dele jeg burger, der må være en bestemt fremgangs made man gør tingene på :D
somsagt kan du nok ikke finde en mere grøn nybegynder en mig :D men hey man skal jo starte et sted :D
En funktion / metode kan som regl kendes på dens struktur. Da den har et navn, modtager en værdi(som regl) og returner en anden værdi.
Derudover er der nogle script / programmerings sprog der direkte kalder den en funktion når du erklære den som gør det nemt :)

Eksempler

Linux - Bash

Kode: Vælg alt

function [navn]{
   echo "retur værdi"
}
Java - Cross platform

Kode: Vælg alt

public / private [type] [navn]([værdier den modtager hvis nogle]){
Kode
}

Kode: Vælg alt

public double LadOsRegne(double værdiModtaget){
if (værdiModtaget){
return true;
}
}
En variabel kan du kende ved at du erklære et navn, og tildeler dette navn en værdi.

Kode: Vælg alt

noget = noget andet;
Nogle sprog giver også variablen en type som Java

Kode: Vælg alt

int a = 1;

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: hvordan ved man lige præcis hvad kode man skal bruge

Indlæg af cristian » 12. jun 2014, 12:23

pohjola251 skrev:det har du ret I men jeg tænker det lidt ligsom når man bager et brød, der burger man en bestem opskrift for et bestemt slags brød og det er opskriften jeg gerne vil finde ud af :) men som du selv siger så kommer det nok hen af vejen
men jeg er lidt forvirret over hvad jeg burger der forskellige koder til og hvordan jeg sammensætter det med html og css så jeg får noget brugbart ud af det og der kunne det være fed med nogen små eksembler som man burger idagligdagens koder hvis du forstår hvad jeg mener, jeg er mere visional og skal se tingene for det giver mening for mig :D
Jeg ved godt hvad du mener, been their done that.

Det du gerne ville se er helheden og koden i aktion.
Om det er PHP, Java, Python eller andet er underordnet, da det fungere på den samme måde. Måden de når dertil er bare lidt forskellig.

Hvis du ville så er du velkommen til at tage en snak med mig over skype. Så kan vi snakke lidt om HTML, CSS og et sprog man kan ligge under.
Det eneste jeg beder om er at du sender en PM hvis du har interesse for det. Så kan du også stille mig nogle spørgsmål jeg der igennem kan svare på.
Kontra jeg bruger de næste 20 sider på forummet på det samme :)

pohjola251
Entusiast
Entusiast
Indlæg:26
Tilmeldt:1. nov 2013, 21:53
Kontakt:

Re: hvordan ved man lige præcis hvad kode man skal bruge

Indlæg af pohjola251 » 12. jun 2014, 16:48

det ville da være rigtig fedt jeg er lidt hængt op iaften så måske en af de andre dage kunne være fint for dig :D for man skal lige have knækket logikken I det så er jeg også sikker på jeg mere forstå meningen med galskaben som man siger ;)

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: hvordan ved man lige præcis hvad kode man skal bruge

Indlæg af cristian » 12. jun 2014, 20:13

pohjola251 skrev:det ville da være rigtig fedt jeg er lidt hængt op iaften så måske en af de andre dage kunne være fint for dig :D for man skal lige have knækket logikken I det så er jeg også sikker på jeg mere forstå meningen med galskaben som man siger ;)

Du er velkommen til at tilføje mig på skype.
vikingen-der-sover

er mit skype ID.
Hvis jeg har tid og lyst, så tager jeg den ellers så vender jeg tilbage på et tidspunkt :)

pohjola251
Entusiast
Entusiast
Indlæg:26
Tilmeldt:1. nov 2013, 21:53
Kontakt:

Re: hvordan ved man lige præcis hvad kode man skal bruge

Indlæg af pohjola251 » 12. jun 2014, 21:17

så tror jeg det er dig jeg fik tilføjet du kommer fra køge kunne jeg se :) hyggelig lille by :)

Besvar