Hjælp til nem programmering :: Lille Odds system...

Her kan du få hjælp og stille spørgsmål til JavaScript!
Besvar
peter1968
Begynder
Indlæg:1
Tilmeldt:19. sep 2016, 14:41
Hjælp til nem programmering :: Lille Odds system...

Indlæg af peter1968 » 19. sep 2016, 14:42

Kære alle

Jeg aner absolut intet om JaveScript, men har nu prøvet selv - startet godt, men er nu gået lidt kold.....

Det jeg ønsker hjælp til, er at lave nogle beregninger i nogle enkelte felter, på en hjemmeside. Jeg har lavet det i et Excel ark, men har forstået, at hvis man vil have beregninger på en hjemmeside, så skal det laves i JaveScript !!!
Jeg kan godt finde ud af almindelig HTML, sætte det op og gøre pænt - men ikke at lave beregninger i formler.

Scenarie:

Jeg har lavet et Excel ark, som bruges når man oddser.
Man vælger hvor stort et beløb man vil vinde (f.eks. 25 kr.) og derefter indtaster man hvad oddset er. (det kunne være 1,5)

Så sker der en beregning, hvor meget man skal satse, for at vinde det beløb man har indtastet, som man gerne vil vinde.

Info: Når man vinder i oddset, får man beløb x odds. Det vil sige i dette tilfælde: 25 kr. x 1,5 = 37,50 kr.
- men det er jo ikke 37,50 man vinder, eftersom man har brugt 25 kr. inden, så her vinder man faktisk kun 12,50 kr.
OK ?
- Dette vil jeg tage højde for !!!

Dette er så væddemål 1:
- Altså hvis man ønsker at vinde 100 kroner og oddset er 5 - så skal man altså satse 25 kr.
OK ??


MEN - Hvis man så skulle gå hen og tabe, så er det meningen, at man i Væddemål 2 skriver et nyt odds (det er jo f.eks. en ny kamp). Her tages der så højde for, at man - hvis oddset vinder - vinder det ønskede beløb man skrev i starten (25 kr.) - det vil sige, beløb man skal satse bliver noget større.

Giver det mening ?? - Eller skal jeg fremsende mit Excel ark ??
;-) ;-)

Front-end af site skal jeg nok selv finde ud af at lave.... Det er felter med beregninger jeg ikke kan finde ud af ;-)

Hvad siger I ? - er det piece off cake eller....

MVH Peter

Status pt.

Følgende kode laver beregninger perfekt til væddemål 1.
- men nu skal jeg lave en ny beregning til væddemål 2, hvor jeg anvender det beregnede tal fra væddemål 1 i den ny beregning - og det kan jeg ikke !!!!

Nogen der kan hjælpe ???
- Jeg vil gerne forklare mere, hvis der er behov !!!!

Hav en vidunderlig dag ;-)

MVH Peter

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Odds beregner</TITLE>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
function beregn()
{
var gevinst = parseFloat(document.Form1.gevinst.value);
var odds1 = parseFloat(document.Form1.odds1.value);
document.Form1.resultat1.value = gevinst / ((gevinst)-(gevinst / odds1))*(gevinst / odds1);
}
</SCRIPT>
<BODY>
<H1>Beregn beløb der skal satses:</H1>
<FORM NAME="Form1">
Ønsket gevinst: <INPUT TYPE="text" SIZE="8" NAME="gevinst"></INPUT>
<br><br>***********************************<br>
Væddemål 1:
<br><br>
Hvad er oddset: <INPUT TYPE="text" SIZE="8" NAME="odds1"></INPUT>
<br><br>
Beløb der skal satses: <INPUT TYPE="text" SIZE="8" DISABLED="disabled" NAME="resultat1"></INPUT>

<BR><br>**********************************<br>
Væddemål 2:
<br><br>
Hvad er oddset: <INPUT TYPE="text" SIZE="8" NAME="odds2"></INPUT>

<br><br> Beløb der skal satses: <INPUT TYPE="text" SIZE="8" DISABLED="disabled" NAME="resultat2"></INPUT><BR>
<br>***********************************<br>


<INPUT TYPE="button" VALUE="Beregn" onClick="beregn()"></INPUT>
</FORM>
</BODY>
</HTML>

Besvar