XAMPP

Her kan du få hjælp og stille spørgsmål til PHP!
Besvar
Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:
XAMPP

Indlæg af Daniel » 16. jun 2011, 18:39

Kære NemProgramering.dk

Jeg må endnu engang besvære jer med et spørgsmål, som sagt før så er jeg helt nybegynder, og har brug for meget hjælp. :)

Jeg har nu fået lavet en hjemmeside side med HTML koder som jeg er gange tilfreds med. Men nu skal jeg så til at have lavet noget PHP ind i den samtidig med, men alle mine ting ligger i et .html dokument, så er mit første spørgsmål, noget af det jeg skal have lavet er links til min menu så den fører forskellige steder rundt, jeg ved ikke om det bliver vist nogen stedet hvis det ikke gør så håber jeg at i kan svare mig på det her, om man skal linke eller bare skrive i et .php dokument.
Samtidig med så har jeg hentet XAMPP ned til min computer, det skal siges at jeg har EasyPHP på min computer også da jeg har Dreamweaver 8 også, har dog valgt at bruge Netbeans IDE 6.8 da det er nemere at følge jer, og nemmere at kode i efter min mening. Men når jeg har downloadet det og starter det og trykker "Start" ved Apache, så står der start nede i listen, men ikke Running eller "Admin" knappen kommer frem. Jeg kan heller ikke lægge mit dokument over i htdocs mappen som jeg skal, den sætter ikke filen ind når jeg prøver. Jeg håber meget at i kan hjælpe mig med det.

Mange venlige hilsner Daniel.

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger
Indlæg:1528
Tilmeldt:28. dec 2010, 10:49

Re: XAMPP

Indlæg af ThomasI » 17. jun 2011, 10:09

Hej Daniel

HVis du skal linke til andre sider behøver du ikke bruge php? blot lav et link som vist i en af videoerne...

Hvis du skal linke til en fil hvori du bruger php laver du blot et link til denne side som du plejer, den eneste forskel er at din side som du linker til nu ender på .php og ikke .html.

Med hensyn til dine problemer med XAMPP er det lidt svært at hjælpe da dine problemer kan skyldes mange ting. Prøv at oprette et nyt php projekt igennem netbeans som ligger i htdocs og prøv så at gemme filer i dette projekt.

Prøv evt. at afinstallere både easyPHP og XAMPP og prøv så at instalere XAMPP igen. Hvis det stadig ikke virker kan du prøve at hente WAMP som er meget det samme som XAMPP - kan være det kan fungerer hos dig.

Om ikke andet kan du vel også bare bruge easyphp??, her skal du blot gemme dine filer i www folderen under din mappe EasyPHP.

Se evt denne video.

http://www.youtube.com/watch?v=fp8wO94amfg

Mvh

Thomas

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: XAMPP

Indlæg af Daniel » 17. jun 2011, 13:34

Hej Thomas.

Endnu engang kan jeg kun takke dig for dit hurtige svar, dejligt med sådan en god betjening. :)

Jeg har ikke nået at se jeres PHP videoer endnu, men da jeg lige skimtede det kunne jeg ikke lige se det, så ville hellere lige spørge her samtidig med det andet hvis det ikke skulle have været der. :)
Jeg kunne hverken få XAMPP eller WAMP op at køre, så jeg bruger EasyPHP i stedet. :)

Men endnu engang tak for din store hjælp. :)

Mange venlige hilsner Daniel.

Brugeravatar
CON
Begynder
Indlæg:10
Tilmeldt:11. jul 2011, 00:57

Re: XAMPP

Indlæg af CON » 11. jul 2011, 01:12

Danielh007 skrev:Hej Thomas.

Endnu engang kan jeg kun takke dig for dit hurtige svar, dejligt med sådan en god betjening. :)

Jeg har ikke nået at se jeres PHP videoer endnu, men da jeg lige skimtede det kunne jeg ikke lige se det, så ville hellere lige spørge her samtidig med det andet hvis det ikke skulle have været der. :)
Jeg kunne hverken få XAMPP eller WAMP op at køre, så jeg bruger EasyPHP i stedet. :)

Men endnu engang tak for din store hjælp. :)

Mange venlige hilsner Daniel.
Hej Daniel:) ærgeligt at høre det ikke virker for dig, da jeg synes Xampp er noget af det bedste inden for den del af web verdenen. Men bare lige for at forstå dig korrekt, hvad er det præcist som ikke virker, er det når du trykker "start" at den så ikke starter? jeg har måske løsningen på dit problem. Problemet kan skyldes at du kører skype samtidig, på en eller anden måde går skype ind i overtager porten (http://da.wikipedia.org/wiki/URL#Port)
Så du skal bare afslutte skype, og derefter tænde for apache i xampp, så burde det virke, og så kan du bagefter bare tænde skype igen, desværre bliver du nød til at gøre det hvergang du har skype tændt, men det løser ihvertfald problemet.

Mvh CON

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: XAMPP

Indlæg af Daniel » 11. jul 2011, 17:13

Hej CON.

Jo du har skam helt ret og jeg kendte også til det med Skype men da det er en ny anskaffelse for mig havde jeg ikke tænkt over det så jeg takker dig da mange gange for at få min hjerne ind på rette spor. :)

Mvh. Daniel.

Brugeravatar
CON
Begynder
Indlæg:10
Tilmeldt:11. jul 2011, 00:57

Re: XAMPP

Indlæg af CON » 11. jul 2011, 20:10

Danielh007 skrev:Hej CON.

Jo du har skam helt ret og jeg kendte også til det med Skype men da det er en ny anskaffelse for mig havde jeg ikke tænkt over det så jeg takker dig da mange gange for at få min hjerne ind på rette spor. :)

Mvh. Daniel.
Jamen det var da så lidt:) altid dejligt at hjælpe andre, og isært hvis det virker!

Håber du nyder godt af forummet, ellers er du da velkommen til at skrive til vores admin, eller moderatorer:) hvis du oplever ting som ikke er optimale.

Mvh CON

Timmies
Begynder
Indlæg:4
Tilmeldt:4. dec 2011, 10:03

Re: XAMPP

Indlæg af Timmies » 4. dec 2011, 10:08

Hejsa,

Jeg har samme problem.

Jeg er på ingen måde ekspert i det her, men har læst mig frem til at det kan have noget at gøre med at port 80 er lukket - noget som mange udbydere gør "by default"


Problemet består i at man - som en tidligere har skrevet - ikke kan starte Apache. Når man trykker på start, så sker der ikke noget. "Running" kommer ikke op og "Admin..."-knappen aktiveres ikke.


Er der nogen der har løsningsforslag?

Mvh
Kim

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger
Indlæg:1528
Tilmeldt:28. dec 2010, 10:49

Re: XAMPP

Indlæg af ThomasI » 4. dec 2011, 16:30

Hej Kim,

En løsning kunne være at skifte program. prøv evt. WAMP...

http://www.wampserver.com/en/

Det er så godt som det samme som XAMPP ;)

Der er andre der har haft held med dette til at virke når XAMPP ikke har fungeret

Timmies
Begynder
Indlæg:4
Tilmeldt:4. dec 2011, 10:03

Re: XAMPP

Indlæg af Timmies » 5. dec 2011, 19:46

Hejsa,

Mange tak for svar.

Jeg har prøvet WAMP, men det virker stadig ikke.
Har prøvet EasyPHP - men det kan jeg heller ikke få til at virke. Der er ellers grønt lys i både Apache og MySQL.

Når jeg går til 127.0.0.1 som han viser i videoen, kommer der følgende meddelelse:
(jeg har lukket for Skype og lukket firewall ned, men lige lidt hjælper det?

Ude af stand til at oprette forbindelse

Firefox kan ikke oprette en forbindelse til serveren 127.0.0.1.

Siden kan være midlertidigt utilgængelig eller travlt optaget. Forsøg igen om et øjeblik.
Hvis du er ude af stand til at indlæse nogen sider overhovedet, undersøg da din computers netværksforbindelse.
Hvis din computer eller dit netværk er beskyttet af en firewall eller proxy, sørg da for at Firefox har tilladelse til at tilgå nettet.


Mvh
Kim


NÅ - nu fandt jeg lige en XP-maskine frem og her virker det fint.

Brugeravatar
PatricksGamerTag
Rutineret
Rutineret
Indlæg:89
Tilmeldt:27. nov 2011, 14:47
Geografisk sted:Nordjylland, Visborg

Re: XAMPP

Indlæg af PatricksGamerTag » 5. dec 2011, 20:10

Timmies skrev:Hejsa,

Mange tak for svar.

Jeg har prøvet WAMP, men det virker stadig ikke.
Har prøvet EasyPHP - men det kan jeg heller ikke få til at virke. Der er ellers grønt lys i både Apache og MySQL.

Når jeg går til 127.0.0.1 som han viser i videoen, kommer der følgende meddelelse:
(jeg har lukket for Skype og lukket firewall ned, men lige lidt hjælper det?

Ude af stand til at oprette forbindelse

Firefox kan ikke oprette en forbindelse til serveren 127.0.0.1.

Siden kan være midlertidigt utilgængelig eller travlt optaget. Forsøg igen om et øjeblik.
Hvis du er ude af stand til at indlæse nogen sider overhovedet, undersøg da din computers netværksforbindelse.
Hvis din computer eller dit netværk er beskyttet af en firewall eller proxy, sørg da for at Firefox har tilladelse til at tilgå nettet.


Mvh
Kim


NÅ - nu fandt jeg lige en XP-maskine frem og her virker det fint.

Underligt, ved ikke så meget om det her.. Men har du åbnet dine porte? Altså portforward.

Timmies
Begynder
Indlæg:4
Tilmeldt:4. dec 2011, 10:03

Re: XAMPP

Indlæg af Timmies » 5. dec 2011, 20:24

Det skal jeg ikke kunne sige.
Hvordan gør man det?

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger
Indlæg:1528
Tilmeldt:28. dec 2010, 10:49

Re: XAMPP

Indlæg af ThomasI » 5. dec 2011, 20:27

Hmm ja det er mærkeligt!

... hvad sad du på før? jeg bruger Win 7 og der er der ingen problemer...

XAMPP kan godt have lidt problemer med 64bit systemer, lidt underligt, men det kan godt ske at det har været det der var problemet ;)

Men godt det virker for dig nu...bare ærgeligt du skal sidde på en gammel spand!!

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: XAMPP

Indlæg af Daniel » 5. dec 2011, 20:45

Når man sidde og arbejder lokalt på sin computer altså med localhost så behøver man ikke at port forwarde, det er kun i tilfælde af an en anden person skal have adgang til din hjemmeside. Når man port forwarder så er det at når nogen trykker sig ind på den og den ip/adresse så bliver de sendt til den computer port som man har angivet. :)
Det bruges meget inden for de fleste multiplayer spil i dag fordi man kan sætte en server op den vej. :)

Timmies
Begynder
Indlæg:4
Tilmeldt:4. dec 2011, 10:03

Re: XAMPP

Indlæg af Timmies » 8. dec 2011, 09:39

Nå, nu er det sgu også holdt op med at virke på den anden computer :roll:


Lige for at prøve at komme nærmere en løsning:

Jeg har nu prøvet på 3 forskellige netværk (skal man overhoved være online for at bruge XAMPP?), men jeg kan stadig ikke få Apache i gang.

Mvh
Kim

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: XAMPP

Indlæg af Daniel » 8. dec 2011, 10:18

Sådan som du nu beskriver det så kunne det måske godt tyde på at der er et eller andet program der har taget din port 80.
Jeg ved godt den normalt er knyttet til internettet, men nogle gange kan den godt snuppe sig en lille tur et andet sted hen.
Hvordan du løser det hvis det er det problem, ved jeg ikke lige, men skal nok prøve at undersøge det.

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger
Indlæg:1528
Tilmeldt:28. dec 2010, 10:49

Re: XAMPP

Indlæg af ThomasI » 8. dec 2011, 10:34

Du skal ikke være på nettet for at bruge XAMPP, det er jo det der er hele idden med det ;) - Så dit netværk bør ikke spille nogen rolle...

Du skriver at det er hold op med at virke? - på hvilken måde?

Som Daniel også er inde på så kunne der være et program der blokerer for XAMPP... hvad har du kørende på din computer mens du forsøger at få det til at virke? - prøv at lukke ALT der kunne have forbindelse til din browser og internet forbindelse...

Besvar