Gemme position af divs til database?

Her kan du få hjælp og stille spørgsmål til MySQL/MySQLi!
Besvar
Josefine
Geni
Geni
Indlæg:308
Tilmeldt:9. dec 2011, 16:46
Gemme position af divs til database?

Indlæg af Josefine » 5. okt 2019, 23:22

Jeg har nogle draggable divs, hvis position jeg gerne vil have gemt i en database, så de forbliver det samme sted. Jeg har umiddelbart tænkt mig at prøve mig ad med denne tutorial: https://code.tutsplus.com/tutorials/sim ... --net-7474
... som dog desværre er for 10 år siden, hvilket gør mig lidt i tvivl om, hvorhvidt den er outdated?
Hvad jeg egentlig har tænkt mig er at lave det, så man kan trykke på en knap ("Ny box"), som opretter en ny draggable div. Der skal kunne oprettes rigtig mange af disse objekter, og alle deres positioner skal gemmes samlet.
Nu er mit spørgsmål så, om det er usmart at lave en ny row for hvert div, der gemmer dens position? Ville det fylde for meget / blive hårdt for databasen i det lange løb, hvis rigtig mange af disse sider med rigtig mange draggable divs blev oprettet?
Kan jeg i stedet gemme alle deres positioner i én row vha. en positions-string eller lignende?
Hvad er smart at gøre i denne situation?

jepperask
Geni
Geni
Indlæg:378
Tilmeldt:4. nov 2012, 17:57

Re: Gemme position af divs til database?

Indlæg af jepperask » 6. okt 2019, 13:22

Fordelen ved at have enkelte rækker, er at du kan drage fordel af databasens evne til at søge i rækker/kolonner. Men vil dit use-case ikke altid være at hive all div-positioner ud, og returnere dem til klienten? I så fald kan du nok nøjes med at lagre det hele som tekst.
Ulempen er at hver gang du vil opdatere én divs position, så skal du bearbejde den her tekst-streng, enten ved at sende den frem og tilbage hver gang du opdaterer en div - eller lave et udtræk på serveren, finde det der skal opdateres og så skrive det ned igen. Men det burde bestemt være muligt.

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Gemme position af divs til database?

Indlæg af cristian » 6. okt 2019, 19:58

Jeg skimmede hurtigt indholdet af linket igennem, og jeg kan ikke se at der er nogle problemer i at du bruger det som din base.
Tingene er ikke helt opdateret, men det er ikke i en grad så det ikke giver mening, du skal bare selv bruge nyere teknikker hvor nødvendigt.

De vil have at du gemmer et ID, X og Y koordinater per objekt, det er der ingen problemer i og det kan databasen klare helt fint.

Du kan f.eks. Gemme alle dine koordinater når siden lukkes
https://stackoverflow.com/questions/830 ... -is-closed

Så behøver du ikke at opdatere dine koordinater løbende hvis du er nervøs for database ydelse, men igen.
Det bliver næppe et problem, der er et eksempel her https://stackoverflow.com/questions/441 ... 01#4421601 hvor MySQL indeholder 500 millioner rækker med en søgehastighed på 0.02 sekunder.

Josefine
Geni
Geni
Indlæg:308
Tilmeldt:9. dec 2011, 16:46

Re: Gemme position af divs til database?

Indlæg af Josefine » 7. okt 2019, 00:03

Cool, det lyder jo godt! Endnu engang tak for hjælpen :-) Jeg vil gøre det med enkelte rækker for hvert objekt så, det vil nok blive det nemmeste tænker jeg.

Besvar