Database med eksterne filer ??

Her kan du få hjælp og stille spørgsmål til MySQL/MySQLi!
Besvar
Boblebad
Begynder

Database med eksterne filer ??

Indlæg af Boblebad » 26. maj 2012, 10:12

Hej

Jeg står for at skal designe en database, som vil komme til at indeholde ca. 20.000 tekstsider, lidt mindre end A4 ..

Det drejer sig om tidsskrifter samt større og mindre bøger, tidsskriftet har forskellige artikeltyper, og de større bøger er indelt med styknumre, og det skal derudover også være muligt at læse dem som direkte scans ..

Det min tanker kredser om, er den optimale konstruktion for søgehastigheden om at gøre, hvad der er det smarteste at gøre, og i den forbindelse har jeg læst en del omkring det at lade selve teksten ligge ude i særskilte filer, det vil de naturligvis skulle ved fremvisning af scans - men hvordan med tekstmaterialet, og her tænker jeg også på hvor inddelt det bedste vil være, om det er pr. stk.nr. eller om det ender med at bliver for meget, da det drejer sig om godt 3.000 styknumre - på den anden side skal det være muligt at læse bøgerne styknumrevis ??

Der skal endvidere tilknyttes både forside billeder, og foredrag samt videooptagelser ..

Og hvordan gøres dette på den mest optimale måde så det er en holdbar løsning i mange år, der vil også sidenhen blive tilføjet min. 2-300 sider årligt blot hvad tidsskriftet angår ??

Det der er hovedpointen er at det skal være muligt at søge i alt i forbindelse med artikel, bogskrivning, opgaveskrivning eller andet ..

Mange hilsner
Carsten

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Re: Database med eksterne filer ??

Indlæg af ThomasI » 26. maj 2012, 11:18

hmmm...synes det er svært lige at præcisere hvordan du skal sætte det hele op, for lyder lidt mere komplekst end hvad jeg har umiddelbart har prøvet at lave før...

Hvad er din erfaring indenfor php + mysql og er det også dig der skal stå for resten af siden?

Jeg ved at der findes temaer i wordpress, som specifikt er sat op til det du efterspørger.

Se f.eks den her:

http://templatic.com/app-themes/articledirectory/

Har selv brugt templatic før, og det er nogle rigtig gode temaer...Så du kan jo se om dette tema der kan bruges, det skulle ihverfald gerne være optimeret til netop en artikeldatabase :D

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 26. maj 2012, 11:20

Du kan selfølgelig altid finde hjælp til wordpress i videoerne her på sitet ;)

Boblebad
Begynder

Indlæg af Boblebad » 26. maj 2012, 14:21

Hej Thomas

Mange Tak for dit svar :)

Nu er det sådan at det er mit eget hyggeprojekt, så der på den måde ikke er andet tidspres på det end det jeg selv lægger ;-)

Dermed sagt, i forbindelse med PHP og MySQL har jeg noget at lære endnu, hvilket jeg vil rette op på med bl.a. videoer herfra siden, som ser gode ud, jeg vil samtidig bruge nogle andre også, og har øje på et 6 ugers kursus hos IT-Kompentence a/s http://www.it-k.dk/avanceret-wordpress

Det første spørgsmål for mig at afklare ligger i den mængde af data jeg vil putte i min database, og om søgehastighed, jeg ved der findes deciderede søgemaskiner man kan installere på sin server, men det kræver at man har et hotel der tillader lidt mere end man sædvanligvis får lov til at pille ved - så det jeg er ude efter er om jeg skal køre det i eksterne filer, eller læsse al tekst ind direkte i databasen, om det stadig vil være hurtigt nok at søge i ??

Når jeg kigger på dit link til Templatic, ser det faktisk meget interessant ud, men kan være bange for at det alligevel vil kræve en del tilrettelser før jeg kan pute de ting i, og vise dem jeg ønsker - det der bl.a. er i det, er at det skal indeholde nogle detaljer om det fysiske sideantal, samt sidenr. og stknr. i den pågåldende bog, eller siddehenvisning i tidsskriftet - dertil skal så lægges at der skal være mulighed for at man kan læse scans af de originale bøger og tidsskrifter også, hvortil jeg har fundet et lille fikst program, dog ikke gratis, men som laver det så det bliver som at læse i en bog (og ja, det kan man lide eller ikke) ;-)

Det her er som sagt først spørgsmål, hvilket vil afgøre en stor del af hvordan processen videre skal forløbe, samt selve strukturen af databasen skal være, så jeg vil ikke på nuværende tidspunkt poste detaljer om tabeller osv ..

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 27. maj 2012, 11:55

Jeg har ikke prøvet at bruge "søgemaskiner" som søger efter filer på ens server, men hvis du bygger dit system op omkring en database, så burde søgehastighed osv. ikke være et problem - ihvertfald ikke hvis du bruger en ordentlig hosting udbyder. Når du kører den på databasen, vil du jo blot skulle gå ind og søge i f.eks titel tabellen for at finde en given bog, og det burde alle apache mysql databaser klare relativt hurtigt.

Wordpress er jo bygge op omkring databasen, så al den datater(tekst) der ligger på en Wordpress hjemmeside ligger i databasen, og hentes derved ned fra databasen hver gang siden skal vises - Derfor kan det du beskriver naturligvis lade sig gøre om end du så gør det selv eller bruger wordpress.

Med hensyn til tilrettelser, så vil det være noget du skal gøre ligemeget hvad du vælger. Med Wordpress får du dog hele skelettet til din hjemmeside givet på forhånd, og tror at det vil spare dig for en del tid at bygge videre derfra :D

Boblebad
Begynder

Indlæg af Boblebad » 27. maj 2012, 15:30

Hel Thomas

Tak igen for svar :)

Min søgning er en fuldtekst søgning, altså jeg skal kunne søge på alt hvad der er af ord i teksten, og der skal så fremkomme en form for liste med de fundne resultater ..

Det med tilrettelserne er der som du skriver altid, men så behøver jeg jo ikke ligefrem at betale for det ;-) altså ment på den måde at der sikkert findes andre templates som er lige så gode som denne, men som ikke koster noget ..

Jeg har snakket med nogle fra bl.a. Sphinx, og de siger som jeg også kom lidt frem til sidst jeg søgte lidt rundt i det, at mit projekt ligger på grænsen til om der vil være nogen nævneværdig effekt ved brug af søge-server - så jeg tror det jeg må gøre er at finde ud af hvordan jeg konstruerer databasen så der senere kan kobles en søge-server til ..

Noget andet er at jeg ikke helt forstår at der ikke findes noget til MySQL, eller er jeg bare ikke "faldet over" det endnu, altså noget virkelig stærkt fuldtekstsøgning som bruger indexering i særskilte tabeller - må søge lidt videre på det :)

Men et spørgsmål som dog dukker op, er om der er en fordel i at ligge teksten ind som de styknumre den er inddelt i, eller lægge den ind som en hel bog - for det må vel blot være op til programmøren at lære den at finde styknumrene og kategorisere og indexere efter dem ??

Nå, det gode vejr kalder :)

Forsat god Pinse

Boblebad
Begynder

Indlæg af Boblebad » 27. maj 2012, 18:39

Kan se der er noget interessant undervejs :)

http://www.drdobbs.com/database/231902587

cristian
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af cristian » 29. maj 2012, 13:40

Altser hvis du skal lave en dynamisk database og ville have hjælp med design af

ER, EER diagrammer samt et Relationelt Database Skema og den skal opfylde den trejde database regel for hvilke data der "må" være i databasen.

Så ville det nok være smartest at du sat dig ned med en som kendte til det, over skype eller noget. For hvis det skal være kvalitet over kvantitet,
så kan det godt blive lidt langhåret hvis man ikke snakker om det samme. Og den ene tror man snakker om en ting og den anden en anden ting.

Og det er kedeligt at lave disse diagrammer o.s.v. Men når det er færdigt et det mange gange bedre end noget man lige smækkede sammen uden
helt at tænke over det.

Boblebad
Begynder

Indlæg af Boblebad » 29. maj 2012, 21:48

Hej Cristian

Tak for dit svar :)

Jeg har brugt masser af tid på at tegne og regere, for at have styr på hvilke data der skal være i databasen, hvilke der er unikke, hvilke der kan placeres i særskilte og sammenlagte tabeller ..

Det der for mig mere var spørgsmålet, var søgehastigheden, om jeg skulle bruge en søge server, og det jeg umiddelbart er kommet frem til er at det skulle kunne gå som det er nu, men et stede i udefinerbar fremtid, kan der være noget at hente - så det jeg blot nu skal, det er at sikre mig at min database nemmest mulig kan få en søge server tilkoblet senere, a la Sphinx, for den kan bygges direkt på MySQL - men det kan jo også være det som MySQL selv bygger på bliver godt :)

Besvar