Billeder og MySQL

Her kan du få hjælp og stille spørgsmål til MySQL/MySQLi!
Besvar
pstidsen
Begynder
Indlæg:3
Tilmeldt:7. jun 2011, 22:38
Billeder og MySQL

Indlæg af pstidsen » 28. nov 2012, 14:05

Jeg skal kaste mig ud i mit første MySQL-projekt og jeg skal lave en side hvor man kan taste nogle navne og så skal der hentes nogle billeder ud fra en database hvor navnene passer til billederne. Jeg har nu to spørgsmål.

1. Er det et for svært 1-gangsprojekt?

2. Hvordan har man billeder i en database? Linkform?

Mathias
Nørd
Nørd
Indlæg:145
Tilmeldt:5. apr 2012, 18:21
Kontakt:

Re: Billeder og MySQL

Indlæg af Mathias » 28. nov 2012, 20:12

Er ikke helt sikker på hvad du mener, men tror jeg har en løsning.

Altså tror du skal have gang i et, javascript og upload system. Upload system, bruger man som regel ikke mysql, men vis du skal gemme billed link så skal man!. Ved ikke om det her kan hjælpe en lille smule : http://www.nemprogrammering.dk/Tutorial ... T20PHP.php.

Det med navne kan jeg ikke hjælpe med.

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: Billeder og MySQL

Indlæg af Daniel » 28. nov 2012, 22:03

Hejsa. :)

Det burde enlig være en relativt enkel ting at lave, til at starte med skal du sætte en database op med et id, en kolonne til eventuelt fornavn, en til efternavn, og en til billede link.

Billedet kan du så vælge at lave en upload funktion til, eller du kan vælge selv at uploade dem.
Så i databasen indsætter du id automatisk så den forøger med 1, navnet indtaster du selv enten i databasen, eller via formular, det samme med efternavn, billedets link kan du eventuelt hvis du laver en formular lave sådan at billedet har navnet på personen, og så tager den automatisk navnet fra dit navne input felt.

I den funktion hvor du så vil søge på billedet skal du lave et input søgefelt, og så skal du lave en mysql_query der leder efter alt indhold der hedder det samme som dit navn (med en WHERE), dette skal du trække ud af databasen, og printe ud inde i et image tag, med en echo for eksempel.

Det lyder måske lidt forvirrende, men hvis du tager NemProgrammerings MySQL videoer en af gangen så er det enlig et rigtig nemt projekt. ;)

pstidsen
Begynder
Indlæg:3
Tilmeldt:7. jun 2011, 22:38

Re: Billeder og MySQL

Indlæg af pstidsen » 28. nov 2012, 22:32

Tak for det Daniel! Lige det jeg skulle bruge og også det jeg selv havde i tankerne ;-)

Besvar