Mine tanker om Java serien

Du kan i dette forum stille og svare på spørgsmål vedrørende Java programmering på alle typer platforme.
Låst
cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:
Mine tanker om Java serien

Indlæg af cristian » 11. maj 2014, 14:34

Så der er begyndt at komme en del spørgsmål på forummet fra Java serien, fra den kære Henrik.

Og til nogle af dem tænker jeg lidt ???
Så jeg besluttede mig at gå Java serien igennem, og give min feedback igennem denne tråd.

Til dem af interesse kunne være Thomas, Moderators og Jelm? (kan simpelthen ikke høre hvad du siger med dit navn)

1 Introduktion til Java programmering
Forudsætninger
Du har forudsætninger at man køre Mac OS X eller Windows. Men Linux / Eclipse er nok den største platform i verden for blandt andet Java "programmering".
Hvilket du desværre ikke nævner, men kører meget på OS X og Windows miljøer igennem videoen.

08:25
Computeren konverterer ikke et program. I dette tilfælde er det Java kompiler der tolker (den kompiler ikke engang) et Java program til Java bytecode og ikke
til binær kode. Som er højt optimeret instruktionsæt, og det er det der er hele hulmen med Java for at det er platforms uafhængigt.

2 Kommentarer, udskrift og variable i Java
01:00, 01:40
Kompilering - Fra human redable til binær
Det er desværre forkert, forklaret ovenfor under 08:25.

01:00, 02:40
Der er mig bekendt ikke noget kaldet sætninger i Java. Du laver erklæringer, da du erklærer typer, værdier mm.

13:30
Forklaringen med anførselstegn er lige vag nok. Man laver f.eks. Ikke anførelsestegn ved løkker, metoder(linje 1 og slut) mm.
F.eks.

Kode: Vælg alt

for(byte a = 0; a < 124; a++){//linje 1
	System.out.print(a);
	Thread.sleep(1000);
}//slut
15:00
Der bliver forklaret at println, skrives på ny linje hver gang. Hvilket også er rigtigt nok.
Men det er fordi der ikke bliver forklaret at println termineres med en \n og det gøres f.eks. Print ikke.

16:27
Efter hver linje med kode ville der være et semikolon
Ikke helt rigtigt. Se f.eks. Under 13:30.
Det er heller ikke efter hver linje men efter hver statement(erklæring).

3 Datatyper i Java (int, float, double)
00:30
Det hedder primitive datatyper og ikke basiske datatyper.
Samtidig kan de ses her http://docs.oracle.com/javase/tutorial/ ... types.html

02:00
Der er en fejl i de tal som vises.
32 bit er ikke lig med 2.147.483.647 men 4.294.967.295.
Og for double er tallet 18.446.744.073.709.551.616 -1. Og ikke 9.233.372.036.854.755.808.

Selv syntes jeg dette er relevant.

10:00
I powerpointen er der fejl i "Udprint variabel (forbind i sætning)
da der står
"værdi:" + " minVariabel" = "værdi: 10"
Men der skulle stå
"værdi: " + minVariabel = "værdi: 10"

12:40
Bliver der sagt at Eclipse ikke bliver brugt til mobil udvikling. Det passer ikke.
https://developer.android.com/tools/index.html
The Android Developer Tools (ADT) plugin for Eclipse provides a professional-grade development environment for building Android apps. It's a full Java IDE with advanced features to help you build, test, debug, and package your Android apps.

seerex
Entusiast
Entusiast
Indlæg:37
Tilmeldt:17. apr 2014, 17:23

Re: Mine tanker om Java serien

Indlæg af seerex » 17. maj 2014, 08:18

Syntes én sætning dækker dette her rimelig godt:

"Come on?"

Men fint, hvis du vil danse denne her dans så lad os gøre det.
cristian skrev:Du har forudsætninger at man køre Mac OS X eller Windows. Men Linux / Eclipse er nok den største platform i verden for blandt andet Java "programmering"
Folk med Linux går nok ind og google "eclipse linux" for at se om det kører til deres system. Har selv kun brugt mac og windows, derfor nævner jeg ikke Linux. Tvivler stærkt på det er noget der afholder folk fra serien!
cristian skrev:Computeren konverterer ikke et program. I dette tilfælde er det Java kompiler der tolker (den kompiler ikke engang) et Java program til Java bytecode og ikke
til binær kode. Som er højt optimeret instruktionsæt, og det er det der er hele hulmen med Java for at det er platforms uafhængigt
Okay? Forklar mig venligst hvordan det faktisk har nogen indflydelse på serien. Det er måske ikke helt korrekt det jeg siger, og beklager selvfølgelig, men det er altså igen hele idéen om, at computeren ikke forstår det du skriver. Jeg tvivler virkelig på, at den lille fejl har givet anledning til noget forvirring. Tværtimod, så tror jeg at hvis man siger det på den måde du gør, og virkelig går i den teoritiske dybde, så er det først det giver anledning til forvirring.
cristian skrev:Der er mig bekendt ikke noget kaldet sætninger i Java.
Det er bare så forkert det kan være, så den kommenterer jeg slet ikke mere på.
cristian skrev:Forklaringen med anførselstegn er lige vag nok
Aner ikke hvad du mener?
cristian skrev:Der bliver forklaret at println, skrives på ny linje hver gang. Hvilket også er rigtigt nok.
Men det er fordi der ikke bliver forklaret at println termineres med en \n og det gøres f.eks. Print ikke
Korrekt, men igen igen "come on?". Tror at en nybegynder indenfor programmering er (undskyld mit fransk) pisse hamrende ligeglad med om println laver en ny linie efter eller før dens udskrift. Det er ligesom bare hele idéen om, at println kommer på sin egen linie.
cristian skrev:kke helt rigtigt. Se f.eks. Under 13:30.
Det er heller ikke efter hver linje men efter hver statement(erklæring).
Ej okay det er ikke altid den gør, men det føler jeg man er nødsaget til at sige så folk husker det, da det tit giver anledning til man glemmer det. Så det er en diskussion om hvorvidt jeg skulle have sagt "næsten alitd" i stedet for "altid"?……. "Come on?".
cristian skrev:Det hedder primitive datatyper og ikke basiske datatyper
….. "Come on?"…
cristian skrev:Der er en fejl i de tal som vises
Det syntes jeg til gengæld er fuldstændig lige meget. Det er ikke fordi jeg vil vise den præcise værdi, det er faktisk bare for at vise forskellene på typerne. Der er ingen der kan huske de værdier i hovedet, og derfor ved jeg også at du lige slog det op på google og tænkte "haha, det er en fejl" så du lige kunne få den med også. Prøv og spørg dem der lærer programmering, om de føler det er relevant. Hele ideén er bare at få en fornemmelse af, hvad de forskellige typer betyder, og at man kan gå ud af deres range. Og den pointe blev fremlagt.
cristian skrev:Bliver der sagt at Eclipse ikke bliver brugt til mobil udvikling. Det passer ikke.
Har aldrig brugt det, så vidste ikke man kunne. Igen, hvordan i alverden kan du se det som en fejl? Det har ingenting med programmering at gøre.

Jeg må sige Christian, du virkelig er en mand der ønsker at kritisere andre. Jeg kunne har kritiseret dig i bund da vi havde vores lille diskussion om this og alt det i Henrik's tråd, og det viser virkelig også at du altså heller ikke har styr på det hele. Små fejl kan forekomme, og det er fint du fremlægger dem, men du skal altså også lige huske på hvad der er relevant. Jeg syntes enhver af de fejl du har fremlagt, er ikke nogen jeg er flov over, for det er nede i så små detaljer at 80% af alle programmører ville være fløjtende ligeglad. Det er kun "wanna know it all" folk som vil gå i de detaljer og google sig vejen frem for at bevise andre de har ret.

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger
Indlæg:1528
Tilmeldt:28. dec 2010, 10:49

Re: Mine tanker om Java serien

Indlæg af ThomasI » 17. maj 2014, 11:52

Hej med jer,

Selvom Cristian er moderator, så synes jeg lige der skal knytte en kommentar til denne tråd.

Dette forum er ikke til for at skulle kritisere og ligefrem nedgøre folk og deres arbejde. Der skal holdes en positiv og konstruktiv tone.

At gå helt ned i detaljen og diskutere hvad double tallet er, er simpelthen for for petitesse agtgigt og gavner ikke den overordnede diskussion.

Det er rigtig fint at komme med gode inputs og feedback på serien overordnet set, men når man tager det hele minut for minut og direkte går efter at finde fejl, så synes jeg det bliver for meget.

Kurset om Java er for begyndere, og det kan ikke forventes at der i en serie der strækker sig over 8-10 timer ikke laves små fejl hist og her. Selv en universitets professor kunne lave fejl som disse, specielt hvis han/hun sad og optog det på video og måske ikke lige den luksus at kunne slå alt op inden han/hun fortalte om det.

Det korte og det lange er, at Jeppe har lavet en rigtig god serie om Java og der er rigtig mange der vil og allerede har fået meget glæde af den (også selvom der er små fejl hist og her). Mine HTML videoer var sku heller ikke fejlfrie da jeg lavede dem i sin tid skal det lige sige! Jeg sagde f.eks. "situationstegn" istedet for "citationstegn", hvilket jo bare direkte dumt.

Jeg lukker hermed denne tråd, da jeg ikke mener den er gavnlig for nogen.

Husk også på reglerne: http://www.nemprogrammering.dk/forum/vi ... ?f=39&t=10

Mvh.
Thomas

Låst