Til de Java entusiaster det interessere

Du kan i dette forum stille og svare på spørgsmål vedrørende Java programmering på alle typer platforme.
Besvar
cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:
Til de Java entusiaster det interessere

Indlæg af cristian » 15. aug 2014, 20:09

Jeg er nået til et punkt hvor jeg er kommet igennem HTML, CSS og er yderst komfortable med at arbejde med det til daglig.

JavaScript har jeg let og elegant sprunget over, for det har jeg ikke det store at bruge til her og nu.
Og så er tiden kommet til Java og dernæst .JSP

Derfor til dem det interessere laver jeg en Java gruppe som man kan deltage i.
Målet er at hjælpe hinanden med at blive bedre til Java, øge gruppens kollektive forståelse hurtigere end hvis man selv studere.

Dette tænker jeg at gruppen gør igennem
  • Java diskussioner.
    Kode eksempler fra hinanden.
    Ressource deling.
    Kodning på fælles projekt
Fælles projektet har jeg allerede startet, hvilket er en æble plukker farm se info nedenfor
Programmet kommer til at blive et multi threaded program med flere forskellige objekter til at afspejle virkeligheden i det som kaldes et problem område i anvendelses området.
Dette gør at programmet laver en fysisk repræsentation af sin virkelighed i memory (ram).

Indledende
Dette ville sige at hvert objekt skal have sin egen tråd sådan så et æble kan vokse, modne og rådne. En arbejder skal kunne blive ansat, fyret, forfremmet og dø (ulykker mm).
Kurve som æblerne bliver transporteret i skal kunne slides og ødelægges.

Forlængelse af indledning
En tråd skal derudover holde styr på hvor mange æbler der bliver plukket, hvor mange når at rådne, hvor mange arbejdere farmen har og om flere arbejdere skal ansættes for at nå og plukke alle æblerne.
Til sidst får hvert æble en værdi sådan så de kan "sælges", så man kan se hvor stor en omsætning farmen har.

Jeg arbejder på at få flere og flere objekter med og øge "virkeligheden" så længe det giver mening.
Dette kan senere hen blive hvor meget regn der falder som påvirker æble produktionen, træer der dør, nye der skal plantes, sæsoner (forår, sommer, efterår og vinter), tørke mm.
Når æble plukker farmen er færdig, starter jeg et nyt projekt hvilket bliver en chat server for at komme ind over socket programmering også.

Disse to projekter regner jeg med at bruge resten af 2014 på.

Når projekterne er færdige hopper jeg personligt videre til at fokusere på .JSP. Men til den tid er der jo ikke det vi ikke ved :D
Og så laver vi alle jo snake spil, hacker programmer (syysh i didn't say that) og så videre.

For at jeg kan administrere projektet har jeg sat et privat projekt op på github for nemprogrammering brugere.
For at få adgang til projektet skal i lave en bruger på http://www.github.dk hvilket er gratis, og så anmode mig her på sitet om at blive inviteret til projektet og oplyse jeres github brugernavn.
Lad jeres github bruger navne være de samme som dem i har på nemprogrammering.dk

Herefter kan i download en total kopi af projektet (at forke projektet), arbejde på det og anmode om en merge forspørgelse ind i master projektet, hvilket jeg administrere.
Dette ville også være en god mulighed for brugerne på sitet at lære git og kende, hvilket mange mindre og større virksomheder i den virkelige verden bruger og forventer at i senere kan når i skal
ud og være udviklere.

Vi knytter github op til Eclipse så vi direkte i en IDE kan arbejde i projektet. Det virker også i Netbeans men her kender jeg ikke lige fremgangsmåden, så den kan i selv hitte ud af og så fortælle mig ;)

Jeg skriver senere en guide og ligger denne på http://www.nemprogrammering.dk i artikel sektionen og linker denne til siden.
Men indtil da ville jeg forslå jer at kikke på disse (flere følger snart).
https://www.youtube.com/watch?v=U8GBXvdmHT4

I fremtiden kommer jeg også til at arbejde meget mere i Git, så hvis man ville følge og eller være en del af disse projekter så ville jeg forslå jer at bruge lidt tid på også at lære Git ved
siden af.

Lad mig høre om hvad i syntes og vis jeres interesse. Jeg arbejder lidt på dette projekt hver aften så der kan man deltage over et Skype møde, og hvis vi bliver "mange" opretter jeg en Ventrilo server
kun for nemprogrammering.dk brugere.

Vh
Cristian

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger
Indlæg:1528
Tilmeldt:28. dec 2010, 10:49

Re: Til de Java entusiaster det interessere

Indlæg af ThomasI » 17. aug 2014, 18:05

Hej Cristian,

Det lyder som et rigtig spændende projekt samt en god måde at lære på hvis man er flere om det.

Jeg har dog mere end rigeligt at se til med NemProgrammering.dk + diverse andre små projekter, så min ekstra tid om aftenen er allerede fyldt godt ud ;)

Jeg håber dog at der er andre der måske kunne have interesse, da det jo som sagt er et godt initiativ! :D

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Til de Java entusiaster det interessere

Indlæg af cristian » 18. aug 2014, 14:57

ThomasI skrev:Hej Cristian,

Det lyder som et rigtig spændende projekt samt en god måde at lære på hvis man er flere om det.

Jeg har dog mere end rigeligt at se til med NemProgrammering.dk + diverse andre små projekter, så min ekstra tid om aftenen er allerede fyldt godt ud ;)

Jeg håber dog at der er andre der måske kunne have interesse, da det jo som sagt er et godt initiativ! :D
Tak Thomas :)

Forhåbentlig er der nogle der melder sig på banen, så vi forhåbentlig også kan få gang i Java sektionen af forummet.

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Til de Java entusiaster det interessere

Indlæg af cristian » 21. aug 2014, 11:26

Opdateret beskrivelse af projektet.

Vh
Cristian

seerex
Entusiast
Entusiast
Indlæg:37
Tilmeldt:17. apr 2014, 17:23

Re: Til de Java entusiaster det interessere

Indlæg af seerex » 23. aug 2014, 07:51

Hej Christian,

Det lyder som et enormt spændende projekt! Rigtig god idé, med mange forskellige scenarier der skal tages højde for, så man får dækket mange områder af programmering i Java!

Jeg ved ikke helt om jeg kan nå at sætte tid af til det med studier og en lille ny, men jeg vil se om det kan lade sig gøre. Ellers anbefaler jeg stærkt andre brugere på nemprogrammerin.dk at kigge på det.

Jeg har dog lige et spørgsmål hvis det er ok?
Er det tænkt at alle arbejder på det samme projekt (som du administrerer) eller skal hver enkelt komme med sit eget bud på en opgaveløsning, og så sammenligne idéer og løsningsmetoder sammen? Jeg tænker nemlig bare at hvis man bliver 5 der programmerer i det samme projekt bliver det lidt rodet (nu det ikke har større størrelse end dette)?

Rigtig godt initiativ og rigtig god opgave! Hvis jeg ikke får tid lige nu til at deltage kollektivt kunne jeg sagtens finde på at løse den personligt senere, da jeg syntes den er rigtig god og spændende!

mvh - Din nemesis ;)

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Til de Java entusiaster det interessere

Indlæg af cristian » 23. aug 2014, 17:17

Alle skal da have en nemesis, det holder tingene interessante ;) Og tillykke med den lille nye
Jeg har dog lige et spørgsmål hvis det er ok?
Er det tænkt at alle arbejder på det samme projekt (som du administrerer) eller skal hver enkelt komme med sit eget bud på en opgaveløsning, og så sammenligne idéer og løsningsmetoder sammen? Jeg tænker nemlig bare at hvis man bliver 5 der programmerer i det samme projekt bliver det lidt rodet (nu det ikke har større størrelse end dette)?
Det bliver meget hurtigt meget rodet, derfor bruger jeg og dem der har lyst til at deltage Git som versionerings og projekt administration system.
Dette virker ved at jeg laver et master projekt (har jeg gjort) som man bliver inviteret til, derefter downloader man sin egen kopi af master projektet og arbejder lokalt i dette.

Når man har downloadet en lokal kopi kan man altid følge med i master projektet ved at hente nyeste opdateringer og se dette direkte i koden i Eclipse, som hvad du har tilføjet og hvad jeg / andre har tilføjet.
Når man har lavet sine ændringer laver man et "comit" til sit eget projekt og derefter sender man mig en merge forespørgsels til mig, så man kan få sine ændringer tilføjet til master projektet som andre så
kan hente en lokal kopi af, and around around we go. Om man ville løse en problem stilling som ikke er påbegyndt af andre eller arbejde med på en problemstilling som en anden er påbegyndt er helt op til en selv.

Jeg har tænkt mig at skrive en artikel omkring hvordan dette virker i langt flere detaljer, men hvis du er interesseret så prøv at se denne
https://www.youtube.com/watch?v=U8GBXvdmHT4

Det giver en super god ide om hvad Git er og hvordan konceptet virker.

Vh

Besvar