Problemer med at vise forskellig valuta - webshop shopify

Du kan i dette forum stille og svare på spørgsmål vedrørende Java programmering på alle typer platforme.
Besvar
Stina Jeppesen
Begynder
Indlæg:4
Tilmeldt:16. jul 2017, 20:09
Problemer med at vise forskellig valuta - webshop shopify

Indlæg af Stina Jeppesen » 16. jul 2017, 20:14

Hej alle :)

Måske er jeg ikke i det rigtige forum, men tænkte jeg lige ville prøve alligevel.

Jeg har en webshop https://cutupstudio.com som har både danske og udenlandske brugere. Derfor ville jeg gerne vise priserne i både DKK og EUR, men der selvfølgelig opstået lidt problemer med implementeringen af 'koden' undervejs. Jeg har fulgt den vejledning til en 'skifteknap' der skulle kunne vise to slags valuta og som Shopify selv har lagt op https://help.shopify.com/themes/customi ... currencies, men den gør det ikke altid korrekt. Standartvalutaen på siden er sat til at være DKK og så længe man først skifter valuta når man er nået ind på en produktside, er der umiddelbart ikke noget problem. Men hvis man på en kollektionsside skifter til EUR og derefter klikker sig ind på en produktside, vises standartvalutaen igen, altså DKK, men når man så igen skifter til EUR, så sker der ikke noget med prisen, men DKK skiftes bare ud med EUR. 119 DKK bliver altså til 119 EUR, hvilket er ret misvisende..

Er der mon nogen herinde som kunne have en forklaring på det?

I så fald skal I have mange tak på forhånd! :)

Mvh Christina

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Problemer med at vise forskellig valuta - webshop shopify

Indlæg af cristian » 16. jul 2017, 23:21

Hvordan ved du at den nogle gange regner forkert?

Et problem kunne måske være at valuta kursen / rates er hardcoded i et JavaScript, som måske bliver opdateret jævnligt fra Shopify.
Euro = 1.14655

Google siger at den i dag er 1.14673, steget med 0.04 kr siden 15-07-17 (i går).
Så dette giver selvfølgelig to forskellige resultater.

Når jeg går ind under PATTERN CUTTING og skifter fra DDK til Euro, så bliver f.eks 68 DDK ikke til 68 Euro.

En enkel gang når jeg gik ind under BASIC BLOCKS & VARIATIONS, så blev 119 DDK til 119 Euro og hvis jeg skifter tilbage til DDK, bliver 119 Euro til 8xx DDK.
Dog kunne jeg ikke genskabe dette mere end en enkel gang, så der er et problem men umiddelbart ved jeg ikke hvad dette problem skulle være.

Edit: Gå til
https://cutupstudio.com/
skift valuta til EUR på forsiden
gå til https://cutupstudio.com/collections/bas ... 3598774156, prisen vises nu i DDK men er i "EUR"
skift valuta til DDK, prisen er nu skiftet fra 119 DDK (EUR) til 884.95 DDK.

Stina Jeppesen
Begynder
Indlæg:4
Tilmeldt:16. jul 2017, 20:09

Re: Problemer med at vise forskellig valuta - webshop shopify

Indlæg af Stina Jeppesen » 16. jul 2017, 23:41

Det med omregningen er så lidt at det ikke gør noget, vi skriver også ved check ud at pengene bliver trukket i DKK. Men det lige præcis det som du beskriver til sidst. Hvis man først trykker på switch knappen fra DKK til EUR på en kollektionsside (view all eller forside) og derefter klikker sig ind på et produkt (basic dress block) - så burde prisen jo stå i EUR, men i stedet har den skiftet tilbage til DKK. Når man så klikker på EUR igen, så opstår fejlen, hvor den bare skrifter valuta angivelsen 119 DKK ud med 119 EUR i stedet for at omregne prisen fra 119 DKK til ca. 16 EUR. Så ser det ud til at kunden pludselig skal betale ca. 700 kr mere for et produkt end det vi har angivet.

Det var ærgerligt, men tak fordi du tog dig tid til at kigge på det alligevel :)

Mvh Christina

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Problemer med at vise forskellig valuta - webshop shopify

Indlæg af cristian » 17. jul 2017, 10:31

Hvor kommer priserne fra?

Kommer de fra en database, eller er de hardcoded i shopify et eller andet sted?

Stina Jeppesen
Begynder
Indlæg:4
Tilmeldt:16. jul 2017, 20:09

Re: Problemer med at vise forskellig valuta - webshop shopify

Indlæg af Stina Jeppesen » 17. jul 2017, 12:06

Jeg har downloadet et sæt filer herfra https://github.com/carolineschnapp/currencies, som er der Shopify henviser til. Så har jeg oploadet valutafilerne til mit tema og implementeret de scrips til koden, som vejledningen beskriver. Så tænker det er en database? :) Men jeg forestiller mig også at fejlen er opstået et sted i implementeringen, ikke så meget i filerne, da valutakurserne virker til at være fine :)

jepperask
Geni
Geni
Indlæg:378
Tilmeldt:4. nov 2012, 17:57

Re: Problemer med at vise forskellig valuta - webshop shopify

Indlæg af jepperask » 17. jul 2017, 12:33

Det ligner problemet beskrevet her: https://ecommerce.shopify.com/c/ecommer ... age-173731

Currencies hentes fra cdn.shopify.com og ser sådan her ud:

Kode: Vælg alt

var Currency = {
  rates: {"USD":1.0,"EUR":1.14748,"GBP":1.31097, ...},
  convert: function(amount, from, to) {
    return (amount * this.rates[from]) / this.rates[to];
  }
};
Senest rettet af jepperask 18. jul 2017, 09:34, rettet i alt 1 gang.

Stina Jeppesen
Begynder
Indlæg:4
Tilmeldt:16. jul 2017, 20:09

Re: Problemer med at vise forskellig valuta - webshop shopify

Indlæg af Stina Jeppesen » 17. jul 2017, 13:01

Ja, det er jeg ret sikker på jeg har :)

Okay, er det noget jeg kan ændre på så? :)

Mvh Stina

jepperask
Geni
Geni
Indlæg:378
Tilmeldt:4. nov 2012, 17:57

Re: Problemer med at vise forskellig valuta - webshop shopify

Indlæg af jepperask » 17. jul 2017, 13:53

Jeg vil anbefale dig at lave en support-ticket med problemet - eventuelt inkludere at det muligvis er et problem med cookies.
Du kan også svare på den her tråd: https://ecommerce.shopify.com/c/ecommer ... age-173731

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Problemer med at vise forskellig valuta - webshop shopify

Indlæg af cristian » 17. jul 2017, 17:18

Jeg har downloadet et sæt filer herfra https://github.com/carolineschnapp/currencies, som er der Shopify henviser til. Så har jeg oploadet valutafilerne til mit tema og implementeret de scrips til koden, som vejledningen beskriver. Så tænker det er en database? :) Men jeg forestiller mig også at fejlen er opstået et sted i implementeringen, ikke så meget i filerne, da valutakurserne virker til at være fine :)
Det du skal overveje når du her og i fremtiden søger hjælp / tilbagemeldinger er at jeg / vi forholder os til informationerne givet.
Vi har ikke adgang til dit system, din backend eller noget i den stil. Så jo mere info du kan inkludere i en tråd også ting der ikke nødvendigvis
har en direkte forbindelse til problemet, f.eks hvad skete der optil problemet opståede, ændringer, tilføjelser / andet.

Det er bedre at give for meget info og så lade os sortere i hvad vi skal bruge for at give konstruktiv hjælp / tilbagemelding end at give for lidt.

Dette er absolut ikke kritik af nogen art, bare min mening til hvordan jeg ser du bedst nu og i fremtiden kan få den hjælp du søger.

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Problemer med at vise forskellig valuta - webshop shopify

Indlæg af cristian » 17. jul 2017, 17:34

@jepperask

Ville problemet ikke ligge her i?

Som standard er valuta (currency) DDK og bruger så den cookie du omtalte til at vurdere når den er andet end DDK.
Men min JS og jQuery er ikke vildt stærk og jeg kan ikke vurdere om tingene her bliver gjort rigtigt.

F.eks der bruges både == og === til type vurdering mm.

Cookien så vidt jeg kan se indeholder ikke andet end hvad du sidst valgte DDK eller EUR.
Under https://cutupstudio.com/collections/bas ... 3598774156 -> basic-dress-block linje -> 1977
i debug mode for browseren kan du måske se noget jeg ikke kan.

Kode: Vælg alt

<script>

// Pick your format here:
// money_format or money_with_currency_format
Currency.format = 'money_with_currency_format';

var shopCurrency = 'DKK';

/* Sometimes merchants change their shop currency, let's tell our JavaScript file */
Currency.moneyFormats[shopCurrency].money_with_currency_format = "{{amount_with_comma_separator}} DKK";
Currency.moneyFormats[shopCurrency].money_format = "{{amount_with_comma_separator}} DKK";

var cookieCurrency = Currency.cookie.read();

// Fix for customer account pages.
jQuery('span.money span.money').each(function() {
  jQuery(this).parents('span.money').removeClass('money');
});

// Saving the current price.
jQuery('span.money').each(function() {
  jQuery(this).attr('data-currency-DKK', jQuery(this).html());
});

// Select all your currencies buttons.
var buttons = jQuery('#currencies span');

// If there's no cookie or it's the shop currency.
if (cookieCurrency == null || cookieCurrency === shopCurrency) {
  buttons.removeClass('selected');
  jQuery('#currencies span[data-currency=' + shopCurrency + ']').addClass('selected');
  Currency.currentCurrency = shopCurrency;
}
else {
  Currency.convertAll(shopCurrency, cookieCurrency);
  buttons.removeClass('selected');
  jQuery('#currencies span[data-currency=' + cookieCurrency + ']').addClass('selected');
}

// When customer clicks on a currency button.
buttons.click(function() {
  buttons.removeClass('selected');
  jQuery(this).addClass('selected');
  var newCurrency =  jQuery(this).attr('data-currency');
  Currency.convertAll(Currency.currentCurrency, newCurrency);
});

// For options.
var original_selectCallback = window.selectCallback;
var selectCallback = function(variant, selector) {
  original_selectCallback(variant, selector);
  Currency.convertAll(shopCurrency, jQuery('#currencies span.selected').attr('data-currency'));
  jQuery('.selected-currency').text(Currency.currentCurrency);
};

$('body').on('ajaxCart.afterCartLoad', function(cart) {
  Currency.convertAll(shopCurrency, jQuery('#currencies span.selected').attr('data-currency'));
  jQuery('.selected-currency').text(Currency.currentCurrency);
});

jQuery('.selected-currency').text(Currency.currentCurrency);

</script>

jepperask
Geni
Geni
Indlæg:378
Tilmeldt:4. nov 2012, 17:57

Re: Problemer med at vise forskellig valuta - webshop shopify

Indlæg af jepperask » 18. jul 2017, 09:30

cristian skrev:@jepperask

Ville problemet ikke ligge her i?

Som standard er valuta (currency) DDK og bruger så den cookie du omtalte til at vurdere når den er andet end DDK.
Men min JS og jQuery er ikke vildt stærk og jeg kan ikke vurdere om tingene her bliver gjort rigtigt.

F.eks der bruges både == og === til type vurdering mm.

Cookien så vidt jeg kan se indeholder ikke andet end hvad du sidst valgte DDK eller EUR.
Under https://cutupstudio.com/collections/bas ... 3598774156 -> basic-dress-block linje -> 1977
i debug mode for browseren kan du måske se noget jeg ikke kan.
Det kan godt være det er koden her. Jeg synes bare den opdaterer fint, men så bliver det 'overskrevet' igen, tilbage til DKK.

Jeg var lidt for hurtig med cookien, tror stadig den er sat. == eller === har jeg heller ikke styr på, men det kan være man benytter den ene oftere ved null-checks.

Besvar