Hjælp søges! Hvor skal jeg starte?

I dette forum kan du stille og svare på spørgsmål om C# programmering. Alle med en interesse for C# er velkommen!
Besvar
Nico86dk
Begynder
Indlæg:6
Tilmeldt:28. jul 2016, 15:20
Hjælp søges! Hvor skal jeg starte?

Indlæg af Nico86dk » 15. aug 2016, 17:23

Hej alle sammen.

Jeg har fulgt hele C# begynder kursuset her på siden, hvilket har været et rigtig godt supplement til den undervisning jeg har haft på universitetet. Jeg har aldrig selv rigtig kodet i min fritid osv. og er først kommet ind i kode-verden efter jeg er begyndt på uddannelse. Jeg synes det er rigtig sjovt og spændende, at kode/programmere, jeg er dog ufattelig ringe til det (set med mine egne øjne).
Jeg sørger derfor lidt hjælp/guidelines/råd til hvordan jeg kommer i gang når nu jeg koder i C#. Jeg føler selv at jeg springer ALT for meget rundt når jeg endelig er i gang (der bliver lavet lidt på en klasse her og en klasse der, og så måske lidt i Main), jeg ved godt at det drejer sig om at have fingrene på tasterne og så "bare" komme i gang.

Mit problem er ganske simpelt, at jeg ret hurtigt render panden mod muren og ikke aner/kan se hvor mit næste skridt er på vejen. Så er der nogle gode råd til hvad jeg kan gøre, så tages disse gerne imod med kyshånd.

På forhånd tak

Venlig hilsen
Nicolai

jepperask
Geni
Geni
Indlæg:378
Tilmeldt:4. nov 2012, 17:57

Re: Hjælp søges! Hvor skal jeg starte?

Indlæg af jepperask » 17. aug 2016, 21:46

At springe rundt i klasserne er meget normalt - det er sjældent man udarbejder en klasse perfekt fra start.

3 vigtige ting som jeg vil anbefale:
Debugging.
Lær din debugger at kende. Især når du arbejder med flere klasser, kan det være svært at regne ud hvor fejlen opstår. Debuggeren tillader dig at gennemgå din kode, under kørsel, linje for linje - så du kan verificere hvilke dele af din kode der virker, og samtidigt have adgang til alle variable og deres værdier.

Google.
Programmeringssprogene giver heldigvis nogle gode og præcise fejlkoder, så du kan som regelt slå den op på nettet og finde dokumentationen eller et stackoverflow-opslag, hvor du får flere og ofte godt begrundede svar.

En C# bog.
Videoerne her på siden er gode til at komme igang, men der er meget teori som ikke tages med, fordi de ellers vil blive for lange. Mange af de fejl jeg har lavet gennem tiden, har skyldtes manglende forståelse for fundamentale dele af objekt-orienteret programmering, heriblandt emner som
indkapsling, nedarv, polymorfi, osv.

Besvar