Hjælp til gennemlæsning af beskrivelse af program

I dette forum kan du stille og svare på spørgsmål om C# programmering. Alle med en interesse for C# er velkommen!
Besvar
HansPedersen
Begynder
Indlæg:4
Tilmeldt:16. nov 2018, 20:49
Hjælp til gennemlæsning af beskrivelse af program

Indlæg af HansPedersen » 16. nov 2018, 20:53

Halløj

Jeg har gennem nogle år forsøgt at finde en måde at få lavet en simulation af fjernstyringssystemet af togtrafikken. Altså den der bliver benyttet i Banedanmark i visse områder.

Jeg er begyndt at skrive en grundig beskrivelse af hvad den skal kunne osv. i håb om at nogle måske kan komme lidt nærmere omkring hvad det skal koste at udvikle, eller om det er et udviklingsprojekt nogle vil være med på i fritiden. Indkomster... tjaa det kan jeg ikke love, det er nok begrænset, da det nok mest er for "tognørder" i Danmark. Men til gengæld kan jeg sagtens forestille mig det program blev et "must" for netop de tognørder.

Der er flere delelementer i det, og jeg har indtil videre beskrevet 25 sider og nogle excelark omkring bare det ene element i programmet. Spørgsmålet er om jeg er alt for detaljeret, eller det ikke er detaljeret nok?

Er der nogen der evt. gerne vil modtage dokumenter og gennemlæse og komme med indput til det? Det må meget gerne være nogen der også har interesse i at fortsætte med at programmere det efterfølgende, evt. som udviklingsprojekt for en selv, eller mod betaling (men det bliver aldrig millioner). Selv har jeg forsøgt at læse lidt om programmering osv, men det fanger mig bare slet ikke og jeg kan ikke sætte mig ind i det, og tænker dette vil kræve en hel del mere end jeg vil kunne læse mig til. Men i første omgang er jeg egentlig mest interesseret i om beskrivelserne er gode nok for en programmør sådan grundlæggende til at få et overblik. Og derefter kan man jo altid sætte sig sammen og snakke sammen om det der er tvivl om.

Selvfølgelig drømmer jeg om en der har jernbaneinteresse måske og ser projektet som spændende.

MVH

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Hjælp til gennemlæsning af beskrivelse af program

Indlæg af cristian » 17. nov 2018, 13:14

Hvis dette er et projekt som du invitere andre til at hjælpe dig med, så burde du overveje at gøre det tilgængeligt på github.com
Du skriver også (så vidt jeg forstår) at du tillader andre at få en kopi af det du har lavet og arbejde videre med det selv aka de forker det.
Dette tillader Github også

What is Github?
https://www.youtube.com/watch?v=w3jLJU7DT5E

Det vil (som jeg ser det) klart være det nemmeste og mest effektive.

jepperask
Geni
Geni
Indlæg:378
Tilmeldt:4. nov 2012, 17:57

Re: Hjælp til gennemlæsning af beskrivelse af program

Indlæg af jepperask » 17. nov 2018, 17:00

Kan du prøve og beskrive hvad formålet med projektet er? Skal det blot simulere, med henblik på at optimere togdriften eller er forhåbningen at realtime data kan kobles på, så man kan se togkørslen live? Hvis systemet skal tage beslutninger og varetage driften, så ligger der en algoritmisk opgave i at lave det effektivt. Man kunne også forestille sig at koble Machine-Learning indover. Lyder spændende. :-)

HansPedersen
Begynder
Indlæg:4
Tilmeldt:16. nov 2018, 20:49

Re: Hjælp til gennemlæsning af beskrivelse af program

Indlæg af HansPedersen » 17. nov 2018, 17:12

Det er 100% til hobbyplan!

Ligesom der findes simulatorer hvor man kan køre tog. Microsoft flight simulator hvor man flyver et fly. Der findes også små spil hvor man er flyveleder, og der findes også udenlandske simulatorer af forskellige typer af systemer der fjernstyrer tog.

Så det er rent hobby plan for sjov :) Mange af de udenlandske simulatorer af stationer og strækninger er der dog ikke en "editor" med, og passer ikke ind i de danske regler osv.

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Hjælp til gennemlæsning af beskrivelse af program

Indlæg af cristian » 17. nov 2018, 17:59

Tænker du at dette skal være et First Person simulator ligesom det her?
https://www.instant-gaming.com/images/p ... 2326-5.jpg

HansPedersen
Begynder
Indlæg:4
Tilmeldt:16. nov 2018, 20:49

Re: Hjælp til gennemlæsning af beskrivelse af program

Indlæg af HansPedersen » 17. nov 2018, 18:07

Nej nej, man skal ikke køre toget :)

Man skal være den der sidder oppe i kontroltårnet, og drejer sporskifter, sætter signalerne, kører et tog til et andet spor, hvis der ikke er plads ved det planlagte pga andre togs forsinkelser osv osv osv.

Det er ren 2-D grafik, meget meget simpelt og ligner noget fra 80erne vel. Vedhæftet et billede af Nivå station. Det drejer sig så om at hvert sporfelt har en vis længde "gemt" i sig, togene har en hastighed, igangsætning og nedbremsning osv. (og så beregner programmet hvornår toget når næste felt, og det må selvfølgelig først flytte sig når det har en kørtilladelse i form af signal osv osv osv). Så en hel masse "hvisser" kan man sige, altså hvis den og den viser sådan så må den gøre sådan osv. Men grafisk meget meget enkelt.
Vedhæftede filer
Nivaa.JPG
Nivaa.JPG (23.28KiB)Vist 7529 gange

Besvar