C# Yatzy - spørgsmål vedr. metode

I dette forum kan du stille og svare på spørgsmål om C# programmering. Alle med en interesse for C# er velkommen!
Besvar
Christina
Begynder
Indlæg:1
Tilmeldt:6. feb 2019, 15:13
C# Yatzy - spørgsmål vedr. metode

Indlæg af Christina » 6. feb 2019, 15:29

Hej

Som en del af vores eksamensprojekt i programmering i C# udarbejdede vi et Yatzyspil. Jeg skal snart op og forsvare opgaven, men da det er efterhånden et stykke tid siden vi skrev koden, er jeg kommet tvivl om, hvordan den metode der beregner hvor mange point brugeren kan få for muligheden "To par" helt konkret fungerer. Jeg har fint styr på, og har kommenteret den del der er markeret med fed nedenfor, men er usikker på den midterste del (som ikke er markeret med fed). Er der nogen der kan hjælpe med at forklare hvad der helt præcist sker i denne del på en nybegyndervenlig måde? :-)

public int PointToPar(Bæger bæger)
{
int FørstePar = 0;
int AndetPar = 0;

for (int i = 6; i >= 1; --i)

{
if (bæger.HvorMangeAfEnSlags(i) > 1)
{
if (FørstePar == 0)
{
FørstePar = i * 2;
}
else
{
AndetPar = i * 2;
return FørstePar + AndetPar;
}
}
}

return 0;
}

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: C# Yatzy - spørgsmål vedr. metode

Indlæg af cristian » 6. feb 2019, 22:03

Er der nogen der kan hjælpe med at forklare hvad der helt præcist sker i denne del på en nybegynder venlig måde?

Kode: Vælg alt

public int PointToPar(Bæger bæger)
{
	int FørstePar = 0;
	int AndetPar = 0;

	for (int i = 6; i >= 1; --i) {
		if (bæger.HvorMangeAfEnSlags(i) > 1) {
			if (FørstePar == 0) {
				FørstePar = i * 2;
			}
		else {
			AndetPar = i * 2;
			return FørstePar + AndetPar;
			}
		}
	}
	return 0;
}
Metoden hedder PointToPar, tager et argument af typen Bæger og returner en Integer.
I lykken, har i værdien 6 og tælles ned for hver gang lykken kores igennem.

Hvis bæger.HvorMangeAfEnSlags(i) er hojere end 1 og FørstePar er lig 0, gang i med 2.

Hvis bæger.HvorMangeAfEnSlags(i) er lavere end 1, gang i med 2 og returner FørstePar + AndetPar.

Ellers returner 0.


Jeg kender ikke reglerne for Yatzy, men den lykke og if statement sidder ikke rigtig hos mig.

Besvar