Ny bruger og et par spørgsmål.

Her kan du stille og svare på spørgsmål omkring CSS
Besvar
Brugeravatar
Pennywise
Entusiast
Entusiast
Indlæg:43
Tilmeldt:25. okt 2013, 17:35
Ny bruger og et par spørgsmål.

Indlæg af Pennywise » 25. okt 2013, 18:48

Hejsa her i forummet.

Som sagt er jeg helt ny bruger her. Mit navn er Henrik Hansen og er også kendt på nettet som Pennywise. Ikke så meget i Danmark men mere globalt da mit "arbejdsområde/interesse" er tilgængeligt i hele verden.

Jeg har set de fleste af jeres html videoer og har planer om at køre dem alle igennem. Ihvertfald html,css og php men har lige et par spørgsmål inden jeg kommer for meget i gang med min side som jeg arbejder på lige nu.

Første spørgsmål er hvilken format skal jeg lave min side i..? Lige nu er det i gammeldags html da det er det jeg har arbejdet med for ca 10 år siden men er kommet helt fra desværre. I dag skal man vel bruge html5 går jeg ud fra..? Det er heller ikke noget problem hvis ikke jeg lige skulle bruge en kontaktformular som jo skal være i php.

Skal jeg lave det hele i php så..? Altså index.php istedet for index.html som det er nu..? Har forstået at man kan skrive html i php men ikke omvendt. Eller kan jeg bare nøjes med at lave selve kontaktsiden i php og så holde resten i html..?

Næste spørgsmål går på "borders" som jeg går ud fra hedder kanter på dansk. Arbejder helst på engelsk og kan derfor ikke altid huske hvad ting hedder på dansk :lol:

Hvad fylder en border..? Og fylder den overhovedet noget når det kommer til stykket..?

Mit problem er at min side er 960px og jeg skal have lavet et logo men hvor bredt skal det være..? Er det også de 960px eller er vi nede på 958 evt..? Da jeg skal bruge boxe med borders rundt omkring er det vigtigt for mig at finde ud af om de ligger på ydersiden,indersiden eller midt i hvis man kan sige det og om de tager plads fra mine oprindelige 960px generalt.

Mit sidste spørgsmål går på en menubar som er et meget diskuteret emne her kan jeg se :D

Jeg ved godt jeg kan lade den ren i css men er ikke kommet til de videoer endnu så ved ikke hvor meget man kan lave der.. Det jeg er ude i er jeg ikke bare ønsker en ren farve og så en anden ren farve som "hover" effekt.

Derfor har jeg besluttet at lave mine egne knapper i photoshop og indtil videre er det lykkedes fint på nær en ting. Igen aner jeg ikke om jeg har de fulde 960px at gøre med så har svært ved at finde størrelsen på hver knap.

Jeg skal bruge 7 og dividerer man 960 med 7 giver det 137,1428571428571 hvilket jo er et mærkeligt mål at bruge. Så jeg lavede mine knapper i 137px og så så at der til venstre er et lille område som ikke er fyldt ud. Skal man i det her tilfælde bruge 137,14 eller 137,1428 evt eller hvordan..? Eller kan man bare centrerer dem uden der bliver noget tom plads.. Tror det ikke selv da det jo er billeder jeg bruger.

Det var vist nok for nu ;)

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: Ny bruger og et par spørgsmål.

Indlæg af Daniel » 25. okt 2013, 19:28

Hej Henrik!

Du får også lige et velkommen herinde! :)

Format/filtype:
Du kan faktisk vælge begge filtyper lige i dette tilfælde. Det er korrekt hvad du siger, at man i .html filer ikke kan skrive PHP, men at man i .php filer kan skrive HTML. Men når du laver en form i HTML, så kan du angive hvilken side denne skal sende de indtastede værdier til, og derved kan du nøjes med at lave den ene side som modtager de data til en .php fil.
Hvis du planlægger i fremtiden at udvide din sides funktionalitet, og at den måske skal hente nogle informationer fra en database, så er det en god ide at bruge .php fra start af, men ellers er .html filer helt fint at bruge. Så vidt jeg ved så er .html filer lidt hurtigere for browseren at hente, men det skulle være så lidt det drejer sig om, at du ikke skal tænke på det.

HTML version:
Jeg vil anbefale dig at benytte dig af de nye HTML5 tags.
Fordelen ved HTML5 er at du kan lave mange af de samme ting meget kortere, især din header, hvor din doctype nu kan være så kort: <!DOCTYPE html>
Men hvis du føler dig mere tryg ved at bruge HTML koder fra den version du arbejde med, så er det ikke noget der direkte skader din side, men alligevel vil jeg anbefale HTML5.
Men fordi du vælger HTML5, så betyder det ikke at du skal bruge tags som header, sections, footer, osv., du kan fint benytte divs hvis det er det du er vant til.

CSS border:
Nu er det ikke fordi jeg ikke gerne vil forklare dig princippet bag det hele, men Thomas lagde for lidt tid siden en artikel op med CSS boksmodellen, som beskriver blandt andet borders rigtig godt i forholdt til hvordan det påvirker bredden, osv.
Du kan finde artiklen her.

Menu billeder:
Jeg stod selv i samme situation for nogle dage siden, og min løsning blev at lave det sidste menu link 1 pixel større end resten af billederne. Det irritere mig utroligt meget at jeg har været nødt til det, men der er ingen som kan se at jeg har gjort det, så det kan du eventuelt prøve.
Hvis du stadig arbejder med lidt CSS i forholdt til billederne med størrelse af div, osv., så kan du vælge den sidste genstand af noget ved at benytte en pseudo selector.

Eksempel på pseudo selector:

Kode: Vælg alt

<div id="container">
   <a href="#">Link 1</a>
   <a href="#">Link 2</a>
   <a href="#">Link 3</a> <!--Kun dette element vil få en styling-->
</div>

Kode: Vælg alt

#container a:last-child {
   background-color: blue;
}
Jeg håber at dette giver dig svar på dine spørgsmål, ellers er du altid velkommen til at skrive igen.

Brugeravatar
Pennywise
Entusiast
Entusiast
Indlæg:43
Tilmeldt:25. okt 2013, 17:35

Re: Ny bruger og et par spørgsmål.

Indlæg af Pennywise » 25. okt 2013, 20:22

Hej Daniel og tak for svarerne.

Jeg er da nødt til at springe på html5 selvom jeg generalt er 10 år bagud med alting :lol:

Det er jo fremtiden og hvor svært kan det lige være ;) Men er der virkelig så stor forskel på html og html5..? Jeg mener der er jo den samme "skrifttype" er det ikke..?

Ved faktisk ikke så meget om hverken html,html5 eller css da jeg har glemt det hele ganske enkelt og derfor startet jeg helt fra bunden med vilje.

Kender heller ikke til de html5 tags der nu måtte være.. Bruger divs nu men kun fordi jeg har set at andre gør de i diverse videoer så troede det var hvad man brugte. Må hellere få set nogle flere videoer.

Har læst artiklen men den gav ikke helt det svar jeg var ude efter nemlig om en border evt fylder 1 px eller noget. Men vil prøve mig frem og finde ud af det hen af vejen håber jeg.

Og træls at lave det ene billede større end de andre men som du siger er der ingen der kan se det så måske det blive løsningen. Kan ikke rigtig bruge pseudo selectror da det ville blive set ved min hover effekt tror jeg. Mener at der ville man se at der mangler noget af længden.

Tak for svarerne og så vil jeg arbejde lidt videre :)

Edit:

Nu jeg alligeve skal starte forfra så kan jeg lige så godt gøre det rigtige.

Så hvad med størrelsen af siden..? Er 960px stadigvæk standart eller er den ændret. Må indrømme jeg godt kunne bruge lidt mere plads evt da jeg har 2 sidebars i hver side under hinanden og det giver mig lige nu 740px at lege med i indholdet men mine sidebars bliver nødt til at være bredere men har bare ikke fundet den rigtige størrelse endnu.
Senest rettet af Pennywise 25. okt 2013, 20:31, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger
Indlæg:1528
Tilmeldt:28. dec 2010, 10:49

Re: Ny bruger og et par spørgsmål.

Indlæg af ThomasI » 25. okt 2013, 20:28

Velkommen til!

Jamen jeg er sådanset enig med Daniel! Såååå, ved faktisk ikke lige hvad jeg ellers skal skrive ;)

Jeg ville også have anbefale min artikel til dit boarder spørgsmål, men det har Daniel vist også allerede gjort...

Men skyd endelig løs hvis du har flere spørgsmål :)

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger
Indlæg:1528
Tilmeldt:28. dec 2010, 10:49

Re: Ny bruger og et par spørgsmål.

Indlæg af ThomasI » 25. okt 2013, 20:29

Ps... HTML5 bygger jo i store træk på HTML4 - så det er ikke den store videnskab at komme med på den bølge hvis du allerede kender til forrige versioner af HTML

Brugeravatar
Pennywise
Entusiast
Entusiast
Indlæg:43
Tilmeldt:25. okt 2013, 17:35

Re: Ny bruger og et par spørgsmål.

Indlæg af Pennywise » 25. okt 2013, 20:33

ThomasI skrev:Ps... HTML5 bygger jo i store træk på HTML4 - så det er ikke den store videnskab at komme med på den bølge hvis du allerede kender til forrige versioner af HTML
Sidst jeg rodede med DreamWeaver var ca de 10 år siden så tror ikke engang det havde et versionnummer dengang :lol:

Men skal nu nok få det lært.. I har jo nogle rigtige gode videoer her.

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: Ny bruger og et par spørgsmål.

Indlæg af Daniel » 25. okt 2013, 21:18

CSS border:
Når du sætter en border på et element, så fylder den det antal pixels (eller anden enhed), som du har angivet at den skal fylde.
Det vil sige at hvis du har en div på 760px, og du så angiver en border på 1px på den div, så bliver din samlede bredde på 762px.
(Der er en border på hver side, derfor de 762px).

Generel bredde:
Der er ikke nogen standard bredde man bruger til sin side, man bestemmer helt hvilken størrelse den skal være.
I den senere tid er det blevet utroligt populært at lave et responsive design.
Det vil sige at ens side ændre sig alt efter hvor stor en skærmstørrelse folk ser siden med.
Hvis jeg kort skal ridse det op, så foregår det at man laver sin side ud fra ens egen skærmstørrelse, og så prøver man at gøre sin browser mindre og mindre, eller større og større (fx på et fjernsyn), og så hver gang at siden begynder at se forkert ud, så kan man ændre på sine stylinger ved den skærmstørrelse, og sådan bliver man ved, indtil ens side ser rigtig ud på alle skærmstørrelserne som man ønsker ens side skal passe til.
Det er dog ikke altid det nemmeste at starte med et responsive design, men det kan godt lade sig gøre hvis man vil, det kræver dog en lille smule kiggen rundt omkring.

Jeg kan faktisk ikke huske hvor gammelt HTML4 er, men måske det har været HTML3 dengang du har programmeret, det må du dog ikke lige hænge mig op på.
Men som Thomas siger, så er der meget lidt forskel på HTML versionerne, det er mest hvordan du laver din doctype, meta tags, osv.
I HTML5 er der kommet nogle nye tags som header, section, footer, osv., men det er ikke nødvendigt for dig at kigge på endnu, brug divs som du har lært det indtil nu, så kan du altid kigge på det andet senere hen. For at man kan få en fordel ved de nye tags, skal man vide meget præcist hvor man skal bruge dem rigtigt, og det lærer man ikke lige sådan, desværre.

Edit: Fandt lige denne artikel med de forskellige HTML versioner, og hvornår de udkom i hovedtræk. :D

Brugeravatar
Pennywise
Entusiast
Entusiast
Indlæg:43
Tilmeldt:25. okt 2013, 17:35

Re: Ny bruger og et par spørgsmål.

Indlæg af Pennywise » 25. okt 2013, 22:19

Tror bare jeg gør de html videoer færdig her og så tager html5 bagefter.. Kan lige så godt tage det fra toppen af.

Og ang borders så må jeg finde ud af hvor store eller små de er. Som nævnt så bruger jeg Dreamweaver og der hedder de bare thin,medium eller think eller man kan selv sætte en værdi på. Det kigger jeg lige på. Men som jeg forstår det fra dit indlæg så lægger borderen sig på ydersiden af min div eller er det forkert forstået..? Når de 760px bliver til 762px mener jeg.

Og havde bare læst at 960px var den optimale bredde at bruge pga den kunne divideres med så mange forskellige formater.. Skærm, tablets og mobil. Men på den anden side så kan det ikke være fedt at sidde på en stor iMac der har en max opløsning på 2560x1440 og kigge på min lille side på kun 960px :lol:

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: Ny bruger og et par spørgsmål.

Indlæg af Daniel » 25. okt 2013, 22:46

En almindelig border ligger udenpå det element du styler. :)

Thin = 1px
Medium = 3px
Thick = 5px
(Værdierne gælder for Google Chorme og Firefox)

Der kan desværre godt være forskel på hvad størrelsen er efter browser, men både Google Chorme og Firefox benytter ovenstående værdier, så umiddelbart gør Opera og Safari også.

Brugeravatar
Pennywise
Entusiast
Entusiast
Indlæg:43
Tilmeldt:25. okt 2013, 17:35

Re: Ny bruger og et par spørgsmål.

Indlæg af Pennywise » 25. okt 2013, 23:24

Kanon takker.. Har selv søgt efter det men har ikke kunne finde det indtil videre :)

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: Ny bruger og et par spørgsmål.

Indlæg af Daniel » 25. okt 2013, 23:46

Du skal altid bare spørge, så ser vi om vi ikke kan finde en løsning på det! :)

Brugeravatar
Pennywise
Entusiast
Entusiast
Indlæg:43
Tilmeldt:25. okt 2013, 17:35

Re: Ny bruger og et par spørgsmål.

Indlæg af Pennywise » 26. okt 2013, 00:31

Lyder fornemt.. Glæder mig til jeg selv er i stand til at hjælpe folk herinde :)

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: Ny bruger og et par spørgsmål.

Indlæg af Daniel » 26. okt 2013, 00:44

Det skal nok komme lige pludselig, jeg startede som total nybegynder herinde, og ja det er jeg jo stadig nok i nogens øjne, men jeg klarer mig med det jeg kan, og lærer noget nyt hver dag! :D

Brugeravatar
Pennywise
Entusiast
Entusiast
Indlæg:43
Tilmeldt:25. okt 2013, 17:35

Re: Ny bruger og et par spørgsmål.

Indlæg af Pennywise » 18. nov 2013, 22:37

Syntes lige jeg ville følge op på den her.

Angående mit problem med menuen så satte jeg et ekstra link ind så jeg pludseligt skulle dele 960px med 8 istedet for 7 som gav et meget bedre tal at arbejde med. Hver link er nu 120px istedet for 137 komma en masse tal. Derved slap jeg også for at lade det ene link/boks værre større end de andre selv om forskellen var så lille at man ikke vil kunne se det.. Men jeg ville vide det :lol:

Valgte at bruge photoshop efter jeg fandt den her video. Syntes den er enkelt at gå til og derfor skal i da ikke snydes for den. Havde lidt problemer godt nok men tror det var min egen fejl.. Er ikke helt sikker faktisk men fik da det resultat jeg ønskede.

http://www.youtube.com/watch?v=oMRFXStaNSI

P.s burde links ikke åbne i nyt vindue/tabs generelt bare for nemhedens skyld.. Har gået mig på en lille smule må jeg indrømme.

Især ved en youtube video faktisk da den ene tager den anden og lige pludseligt har man glemt man kom fra jeres side evt.. og det kan vi ikke have folk glemmer.

Besvar