Navigationbar persistent/rocketbar

Her kan du få hjælp og stille spørgsmål til JavaScript!
Besvar
Crow
Rutineret
Rutineret
Indlæg:64
Tilmeldt:15. apr 2014, 11:24
Navigationbar persistent/rocketbar

Indlæg af Crow » 15. apr 2014, 11:32

Hej

jeg har søgt og søgt, jeg finder en del forskellig viden men har endnu ikke fundet en beskrevet metode til hvordan jeg kan implementere en navigation's bar som bliver i toppen samt ikke reloader hver gang brugeren bruger et link.

ud over dette ser jeg flere og flere som bruger "Rocketbar" men kan ikke finde noget klart exempel, jeg ville være meget glad hvis nogen kunne vise et simpelt exempel på hvordan man implementerer en simpel navigations bar som ikke reloades og et exempel på hvordan man får den til at virke som "rocketbar" i samme stil som i kører på dette website.

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Navigationbar persistent/rocketbar

Indlæg af cristian » 15. apr 2014, 12:34

Crow skrev:Hej

jeg har søgt og søgt, jeg finder en del forskellig viden men har endnu ikke fundet en beskrevet metode til hvordan jeg kan implementere en navigation's bar som bliver i toppen samt ikke reloader hver gang brugeren bruger et link.

ud over dette ser jeg flere og flere som bruger "Rocketbar" men kan ikke finde noget klart exempel, jeg ville være meget glad hvis nogen kunne vise et simpelt exempel på hvordan man implementerer en simpel navigations bar som ikke reloades og et exempel på hvordan man får den til at virke som "rocketbar" i samme stil som i kører på dette website.
Mener du reloade siden eller reloade navigations menuen?

Når du benytter et link som naviger dig væk fra en side, så kan du ikke undgå at loade siden igen.
Da du laver et HTTP-request (postback for C#), som kræver at siden renderes igen.

Crow
Rutineret
Rutineret
Indlæg:64
Tilmeldt:15. apr 2014, 11:24

Re: Navigationbar persistent/rocketbar

Indlæg af Crow » 15. apr 2014, 13:03

mener generelt at siden holder på hvad den en gang har loaded, fks. hvor brugeren står på en site hvor den så trækker content fra andre dokumenter mens navigation menu etc. bliver på sitet, jeg har set en del der siger dette er muligt ved at bruge iframes hvor de så deler dokumentet op i dele eller via javascript hvor de så holder på noget af informationen eller trækker den, derudover har jeg også læst lidt om ASP.NET's metode som benytter sig af SPA til at løse dette. Facebook for eksempel gør brug af java til at holde på navigations baren i toppen.

jeg mangler blot et eksempel samt en forklaring på hvordan det hænger sammen :)

dette er nogle af de sites jeg har samlet information til omkring dette:
http://www.jacoballred.com/web-dev/pers ... y-and-css/
http://stackoverflow.com/questions/1140 ... gation-bar
http://stackoverflow.com/questions/9502 ... snt-reload
http://www.asp.net/single-page-application

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Navigationbar persistent/rocketbar

Indlæg af cristian » 15. apr 2014, 14:47

Hvad ville formålet være?

Crow
Rutineret
Rutineret
Indlæg:64
Tilmeldt:15. apr 2014, 11:24

Re: Navigationbar persistent/rocketbar

Indlæg af Crow » 15. apr 2014, 15:46

cristian skrev:Hvad ville formålet være?
formålet er at brugeren ikke har brug for at hente den samme data flere gange, dermed minimere tiden det tager at åbne en ny samt dataen der skal hente's. jeg er klar over at der tales om milli sekunder, men jeg interesserer mig i at kende disse funktioner så jeg kan opbygge en solid base som jeg kan bygge ud fra uden at der skal bekymres så meget over load-time osv. senere.

Derudover tilføjer det også lidt til designet da siden aldrig føles tom men's det næste stykke loade's, klienten kan derudover også foretage 180 graders vendinger for at gå til et andet link hvis vedkommende klikkede forkert da navigations baren ikke forsvinder.

den anden som jeg er interreseret i er rocketbar som er hvad de har kaldt den på de fleste steder så jeg antager dette er navnet, den følger scrollbaren mens brugeren scroller ned og har dermed lettere ved at guide sig rundt senere uden at skulle tilbage til toppen hvis han læser gennem en række varer, billeder eller en lang tekst.

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Navigationbar persistent/rocketbar

Indlæg af cristian » 15. apr 2014, 21:15

Det du prøver på kan nok ikke betale sig, den tid du bruger på at finde ud af dette kunne du bruge på andre områder.

At du har en menu der følger dig er vel bare en "fixed" div.

Crow
Rutineret
Rutineret
Indlæg:64
Tilmeldt:15. apr 2014, 11:24

Re: Navigationbar persistent/rocketbar

Indlæg af Crow » 15. apr 2014, 21:26

ja fixed er nyttig men jeg er nu stadig interreseret i dette da jeg godt kan lide at kende til mulighederne, dette er som en hobby for mig så tid gør ikke noget jeg vil blot udvide horizonten og lære noget så jeg håber der kommer en forbi der kender til dette og ellers skal jeg nok en dag få det fundet :D

Besvar