Bestem største tal i array

I dette forum kan du stille og svare på spørgsmål om C# programmering. Alle med en interesse for C# er velkommen!
Besvar
Bedemanden
Begynder
Indlæg:12
Tilmeldt:27. okt 2017, 21:49
Bestem største tal i array

Indlæg af Bedemanden » 5. nov 2017, 01:09

Godaften,


jeg har fået en assignment, hvor jeg skal bestemme største tal i et array ved at kode en metode.

Jeg må ikke bruge Visual Studios indbygget max-funktion.

So far har jeg fået kodet følgende:

Kode: Vælg alt

  private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            int[] tal = { 7, 5, 10, 1, 3, 9 };
            label1.Text = max(tal).ToString();
            
        }
Jeg kan ikke forstår hvordan jeg skal kode en metode, som skal kommer med output = 10.

Jeg kan sætte alle tal mod hinanden i større eller mindre, også til sidst få korrekt svar, men der er en smartere måde, jeg ved den bare ikke.

En som kan give nogle hint, så jeg kan nå i mål?

jepperask
Geni
Geni
Indlæg:378
Tilmeldt:4. nov 2012, 17:57

Re: Bestem største tal i array

Indlæg af jepperask » 5. nov 2017, 11:08

Jeg tror ikke du kommer udenom et lineært gennemløb, dvs. du kigger på hvert element.

Så du kan f.eks i din metode oprette en int du kalder "largest", og så når du kigger på hvert element, tjekke om det nuværende element er større end "largest". Hvis det er, så skal du opdatere "largest" til at være lig det nye element. Til sidst returnerer du "largest".

Alternativt, hvis du må sortere arrayet med indbyggede funktioner, kan du gøre det og så tage det første eller sidste element alt efter om det sorterer fra min til max eller omvendt.

Bedemanden
Begynder
Indlæg:12
Tilmeldt:27. okt 2017, 21:49

Re: Bestem største tal i array

Indlæg af Bedemanden » 6. nov 2017, 18:59

Tak for svar :)


Jeg brugte en foreach løkke til at kontrollere hele mit array, for så at kunne udskrive det største tal.


Måske ikke den mest korrekte måde :)

Besvar