Få succes med affiliate marketing

Det er et hav fyldt af udbydere og glubske udfordringer, der møder dig, når du kaster dig ud i affiliate marketing. Det går derfor ikke, at du hopper ud med blot en redningsvest – den kan holde dig oven vande i lidt tid, men giver aldrig det udbytte, du drømmer om.
I dette indlæg går jeg derfor i dybden med fem elementer, som gør dig i stand til at bygge en yacht, så du kan sejle til tops i Googles søgeresultater, men også få besøgende til at konvertere, når de først besøger dit affiliate site. Denne guide giver dig en god intro, men hvis du virkelig vil gøre det godt med affiliate, kan jeg anbefale kurset her på siden om netop at tjene penge online med affiliate.
Tænk kreativt og find de rette emner
Inden du hopper ud i den dybe ende af affiliate-havet, skal du finde et emne eller en branche du vil fokusere på. Det skal helst være noget, der interesserer dig, eller et område du har kompetencer inden for, da dine evner tydeligt vil skinne igennem i tekster, video og så videre.
Det kan dog også være, at du blot vil have en side og lade andre skrive dine tekster. Er det tilfældet, skal du være den kreative hjerne bagved, som finder emner ud fra et marketing-aspekt.
Vil du ikke arbejde med sammenligninger af lån, rejser og lignende, men vil du i stedet beskæftige dig med forskellige produkter som robotplæneklippere, fladjern, espressomaskiner eller noget helt fjerde?
Hvis ja, så er det vigtigt, at du undersøger, om der er personer, som søger på ”test af x”. Det er typisk dette, du skal forsøge at ranke på, fordi her vil du gennem godt content kunne overtale den besøgende til at klikke videre fra din test eller anmeldelse. Personerne er typisk midt i en overvejelsesfase her, hvorfor du skal slå til. Og der er ingen, som siger, at du skal finde noget med 5000 søgninger i måneden – det er typisk her, konkurrencen er hårdest. Hvis du tænker lidt kreativt, finder du måske et produkt, som har 200-300 søgninger på ”test af x”, men så er du måske også den eneste udbyder. Sker det, at du finder et produkt uden udbydere på, kan du godt se frem til at skumme fløden i en rum tid, så tænk gerne kreativt – specielt hvis du er begrænset på kapital.
Det kan også være, at du har så mange muskler at rykke med, at du kan få lavet lange tekster samt mange links? Er det tilfældet, kan du godt kæmpe med om de mest populære produkter, hvilket du kan læse om herunder.
Brug tid på godt content og de rigtige søgeord
Når først du har fundet en branche, et marked eller et bestemt produkt, skal du have budskabet bragt ud. Skal det lykkes for dig, er det et must, at du har noget godt content, da det i sidste ende tiltaler Google samt den besøgende.
Hvis vi starter med den besøgende: Besøgende er ikke dumme – lang fra. De opdager hurtigt, hvis du er alt for rosende omkring produkterne eller ydelser, og sker det, vil de hurtigt hoppe fra, ligesom de også springer fra ved stavefejl eller lignende.
Det er derfor vigtigt, at du gennem dit content gør dig til ekspert på området. Kom med fordele og ulemper, vedligeholdelsesråd, guides og alt andet specifikt omkring produktet/ydelsen, samt hvorfor den ikke kan undværes.
Med affiliate fanger du som nævnt typisk personer i overvejelsesprocessen, og du skal derfor give dem tilstrækkelig med information, så de bliver købsparate og vælger at klikke ind på linket og dermed videre til udbyderen, så du kan få din provision.
Det er ikke kun læseren, du charmerer med teksterne – Google kan heller ikke stå for det. Alle undersøgelser peger på, at du er mere tilbøjelig til at nå toppen, hvis du har meget tekst. Det vil du også hurtigt opleve, at alle affiliate sider, der ligger i toppen, har. Så hold ikke igen på tasterne. Her skal du bare have skrevet en masse ord, og du kan eventuelt gå i dybden med flere produkter, så der kommer flere ord på.
Nedenstående graf fra Backlinko.dk illustrer pointen omkring tekst meget godt.
Kilde: Backlinko.dk
Når du sidder med teksten, er det selvfølgelig vigtigt, at du har søgeordene med. Du vil typisk have svært ved at rangere på det kommercielle ord som eksempelvis ”espressomaskine”, da butikker vil være placeret her. Derfor skal du i stedet fange dem i overvejelsesfasen som nævnt ovenfor, og derfor vil det til tider være mere relevant at fokusere på ord som ”test af espressomaskiner”, ”bedste espressomaskine” eller lignende. Du skal altså have lavet en søgeordsanalyse samt kortlagt hensigten bag søgningerne.
Til at klarlægge disse kan du blandt andet bruge følgende programmer:
- Ahrefs
- Google Keyword Planner
- SemRush
- Storybase
Teksten er blandt et af de vigtigste elementer, når det kommer til affiliate, så her må du ikke gå på kompromis. Er du ikke selv 100 meter-mester inden for feltet, så få hjælp fra en tekstforfatter. Det er typisk teksten, som lukker salget.
Byg links – det er et must
Medmindre du virkelig rammer et hul i markedet, kan du måske undvære links – og så alligevel ikke. Dine konkurrenter vil også opdage det hul før eller siden, og har du ikke bygget links, kommer du i problemer og bliver hurtigt overhalet indenom.
At bygge links vil sige, at du skal have andre sider til et pege ind til din side, hvad enten det er blogs, nyhedsmedier eller lignende. Hold det dog relevant, og anskaf dig kun links fra relevante sider. Google ser det som et kvalitetsstempel, at der er andre sider, som henviser til dig, hvorfor du i mange tilfælde vil få et nøk opad i den rigtige retning.
Har du ikke styr på alt det med links eller måske søgeordsanalyser, men er du kreativ på emnefronten, kan du med fordel søge rådgivning hos et marketing bureau, der kan guide dig godt på vej, når det kommer til SEO-delen.
Brug tid på dit design
Vi spiser med øjnene, og sådan er det bare. Har du lavet en halvsløj side, som mest af alt ligner noget fusk, får du nok ikke særlig mange konverteringer, og de fleste vil smutte med det samme, hvilket også skader din side i Googles øjne. Men hvordan laver du et design, der holder på folk?
Først og fremmest skal den være nem at bevæge sig rundt på.
Forbrugere har så mange muligheder i dag, og de bruger derfor unødvendigt meget tid på at lære en side at kende. Er den for besværlig, står konkurrenten klar til at hjælpe dem i stedet. Så hold det overskueligt og lav det simpelt, men brug gerne farver og få lavet et logo – det underbygger troværdigheden.Ydermere er det vigtigt, at du har nogle billeder samt videoer til at bryde dine tekstsektioner op. De besøgende vil altid gerne se deres produkt, og de færreste klikker videre på et rent link, uden at de har set produktet i en video eller på et billede. Desuden skal det også tilføjes, at video kan være med til at holde den besøgende på din side, hvilket vil medvirke til en længere sessionstid og dermed et plus i Googles bog – du kan altså komme ind i en positiv cirkel.
En god idé er, at du indsætter et billede for hvert eneste produkt samt video i bunden af beskrivelsen, hvis du kan finde en video med relevans.
Skaf konverteringen med tydelige CTA’er
Hvis ikke du guider din læser i den retning, du ønsker, bevæger de sig nok ikke derhen eller måske i den helt modsatte retning, og din side bliver nok bare brugt som vidensbank.
Det er derfor vigtigt, at du laver nogle tydelige call to action-knapper, som fører den besøgende videre til udbyderen, der kan tilbyde det produkt, han eller hun faktisk læser om. Ellers får du ikke den provision, du faktisk fortjener for at have vækket interessen.
Når du laver CTA-knapper, kan du gøre det på selve billedet af produktet, men du kan også lave faktiske knapper med ”klik her”, ”køb her”, ”gå til forhandler”, ”find produktet” eller lignende. Disse knapper skal gerne være store samt farverige, så læseren ikke kan undgå dem – du kan se et eksempel på denne side.
Generelt er der mange måder, hvorpå du kan lave CTA’er. Husk dog at gøre dem tydelige.
At blive havets hersker inden for affiliate marketing er en hård kamp, men har du styr på ovenstående råd, er du kommet et rigtig langt stykke ad vejen.
Super flotte tips! Mange tak skal du have! Nu er jeg i gang med at øge antallet af ord af indlæggene på min hjemmeside https://www.slotozilla.com/dk/
Fokuserede jeg mere på nøgleord og content kvalitet end på antallet af ord. Har mnage artikler med 1000 ord i gennemsnit. Så skal jeg nu arbejde på det! Tak igen!