Konverteringssporing med Facebook annoncering | NemProgrammering.dk
NemProgrammering.dk logo

Konverteringssporing med Facebook annoncering

  Skrevet af: Halfdan Timm, Obsidian Digital     17-08-2017     Skrevet i: Konverteringsoptimering

Facebook annoncering

Når du arbejder med Facebook annoncering – og al anden betalt annoncering online – er det vigtigt,  at du får konverteringssporingen på plads fra starten af.

Uden konverteringssporing optimerer du i blinde, for du ved ikke hvilke kampagner og annoncer, der skaber konverteringer og omsætning i din forretning.

Med Facebook annoncering – og også Instagram, der er ejet af Facebook og håndteres i samme annonceadministrator – har du 3 muligheder for at opsætte konverteringssporing.

Du har mulighed for at teste din konverteringssporing ved hjælp af Facebooks gratis Facebook Pixel Helper-plugin til Google Chrome. Facebook anbefaler selvsamme browser – uden Ad-Blocker installeret – når du arbejder i Power Editor-værktøjet.

Som følger:

Standardhændelser

Hvis du har adgang til siden du arbejder på og har mulighed for at indsætte kode, er standardhændelser en god løsning.

Du har din pixel-stamkode installeret indenfor sidens <head>-tag.

I <body> har du mulighed for at indsætte en af ni standardhændelser – fx:

<script>

fbq('track', 'Lead');

</script>

Dette fortæller Facebook, at der er skabt et lead på siden.

En af de ni standardhændelser giver også mulighed for at sende omsætningstal tilbage til Facebook, så du kan opsætte konverteringssporing med omsætning for e-commerce – og få det eftertragtede krone ind – krone ud-regnskab.

Standardhændelser er gode, når du har adgang til siden og kan indsætte kode – men hvis ikke det er tilfældet, har du to andre muligheder:

Brugerdefinerede konverteringer

Med Brugerdefinerede konverteringer, har du mulighed for at fortælle Facebook, at når brugeren rammer en given side er der skabt en konvertering – fx:

dinside.dk/tak-for-din-henvendelse

Når folk ser denne side, tæller det som en konvertering.

Dette forudsætter alene, at du har stamkoden installeret indenfor sidens <head>.

Ulempen ved brugerdefinerede konverteringer er, at du ikke har mulighed for at spore omsætning – og at det kan være svært at opsætte med dynamisk genererede URL’er.

Brugerdefinerede URL’er er således ikke ideelt, men en mulighed i gamle systemer eller hvis du som bureau kun har begrænset adgang til kundens side.

Særligt de mange delkonverteringer er vigtige, hvis du arbejder med account based marketing – her følger du brugerens rejse og laver en løbende leadscoring, før du tager kontakt. Her skal den enkelte bruger måske gennemføre både adskillige ViewContents og Leads før der bliver etableret en kontakt.

Google Tag Manager

Som tredje mulighed har du Google Tag Manager – One code to rule them all.

Har du Tag Managers kode installeret, har du mulighed for at opsætte konverteringssporing på den enkelte undersider. Du vælger ”Pageview” med specifik URL som trigger og indsætter din konverteringskode (inkl. <script> og </script> – som Custom HTML.

Med Google Tag Manager har du som udgangspunkt samme mulighed som med standardhændelser og fuld adgang til siden – men der er mindre risiko for at ’lave rod’ i koden, og du har som bureau nemmere ved at få adgang til kundens side.

Om konverteringssporing og Facebook annoncering

Det er samme konverteringskode du bruger, uanset om du annoncerer på Instagram eller Facebook.

Du har også mulighed for at lave custom events – det er dog med øget besvær til følge, når du ønsker at evaluere på dine resultater.

Du kan have flere pixels installeret på din side, hvis du bruger flere annoncekonti – hyppigt forekommende for store virksomheder. I praksis er den eneste begrænsning indlæsningstiden på din side, der får tillagt et par mikrosekunder for hver pixel, der skal indlæses.

Hvis du bruger Google AMP-markup, er det muligt at beholde din Facebook pixel-sporing – vær dog særligt opmærksom på denne med Facebooks Pixel Helper, når du opsætter AMP. Som udgangspunkt ryger pixlen.

Hvis du ønsker at arbejde med dynamisk retargeting – i Facebook-lingo Dynamic Product Ads – skal du opsætte ViewContent med product_type og product_ID samt AddToCart og Purchase-events på din webshop. Dette er nemt i systemer som Shopify og Shoporama, men lidt af en omgang, hvis du har en custom Magento-shop eller Dandomain-shop.

Facebook Pixel Helper kan også bruges til at identificere andre sider, der benytter sig af Facebooks sporingspixel og retargeting – det er et effektivt værktøj til at blive opmærksom på, hvor mange virksomheder, der følger dig på internettet. :-)

SEO kursus

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.