Lad Google fortælle dig om din søgeords-optimering er i orden

Google selv kan fortælle dig, hvor godt din side er søgeords-optimeret. Få guiden til, hvordan du tjekker om din tekst er perfekt optimeret efter dine keywords.
Som professionel online tekstforfatter går jeg naturligt nok meget op i, at artiklerne, jeg leverer, er perfekt optimeret efter de søgeord, som de skal findes på.
Der findes forskellige redskaber, der kan tjekke, om det er tilfældet. Hvis du kører WordPress og bruger et plugin som Yoast SEO, kan du angive, hvilke keywords, du har optimeret dine artikler efter og få et overblik over, hvor god din søgeords-optimering er.
Plugin’et giver dig besked, hvis du mangler at optimere billeder eller andre elementer af din artikel – og det er vældigt fint, men som altid, når det kommer til 3. part apps, kan du aldrig være sikker på, at udviklerens reversed engineering stemmer overens med Googles ranking-kriterier.
Her må du til kilden, nemlig Google selv – og det er faktisk muligt i det her tilfælde. Det er muligt med et lille hack, jeg fortæller dig om i dag.
Problemet med analyser som Yoast’s
Her i 2017 er Google ved at opnå en ret god semantisk forståelse af siderne i sit indeks.
Semantik er studiet af ord og sætningers betydning. Ifølge Googles grundlægger Larry Page er den perfekte søgemaskine en semantisk søgemaskine. Semantisk Search forsøger at ‘forstå præcist, hvad du leder efter og give dig præcist, hvad du har brug for’, som Page formulerer det.
Google har med andre ord opfundet nye metoder til at forstå brugernes hensigt med deres søgninger og parre hensigten med relevante sider fra sit kæmpe-store indeks.
Med til at afgøre Googles søgeresultater er …
- brugerens fysiske placering
- sammenhængen med tidligere søgninger
- trends i tiden
- brugen af synonymer
- brugen af ord, der ofte optræder sammen med det enkelte keyword, når bestemte emner er på dagsordenen.
- … en masse etc. … vi har jo ikke adgang til Googles algoritmer
Her kan apps og plugins som Yoasts slet ikke længere følge med.
Pluginnet holder øje med om dine keywords optræder i artiklens titletag, resume, overskrifter, brødtekst, punktopstillinger, alt tags osv. – om du bruger dine keywords først i title tag og om artiklen har den rette længde. Derudover, en række andre ting, som folk med forstand på SEO er mere eller mindre enige om har været best practice inden for tekstoptimering de sidste 10 år.
… Eller i hvert fald for 10 år siden.
Pluginnet bidrager med en primitiv og firkantet analyse af din søgeordsoptimering.
Du kan bruge analysen som en huskeliste, men ikke til så meget andet.
Jeg vil helt klart også påstå, at du oftest ender med at overoptimere din artikel, når du bliver ved, helt indtil Yoast’s trafiklys tænder den grønne lampe.
Hvis du vil udnytte din artikels potentialer maksimalt og sikre dig, at teksten er perfekt optimeret til en topplacering på disse og hine søgeord – bør du gribe sagen anderledes an.
Du kender AdWords
Hvis du arbejder med SEO, er der chance for, at du også kender lidt til AdWords.
Du ved, at AdWords gør brug af en Quality Score. Kvalitets-resultatet (som scoren hedder på dansk) afgør på en skala fra 1 – 10, hvor relevante de enkelte AdWords-annoncer er i forhold til …
- søgeordene, der aktiverer annoncerne
- siderne, som brugerne lander på, når de klikker på annoncerne.
Google er ikke klog nok til at overflødiggøre søgeordsoptimering
Det er altid en god ide at sætte dig i brugernes sted. Også, når du søgeords-optimerer dine artikler.
- Focus on the user and everything else will follow, lyder Google’s råd til SEO-folket.
Derefter skal du selvfølgelig bruge de rigtige keywords i dit title tag og være konsekvent med dem, når du optimerer artiklens elementer.
Det var Rand Fishkin, der i en Whiteboard Friday sagde, at du ikke længere bør optimere efter keywords, men efter emne. Hvis din artikel er god nok, vil den ranke næsten uanset, hvilke keywords, du bruger, var Fishkins påstand.
Her vil Google uden tvivl gerne hen, men indtil de kommer det, anbefaler jeg stadig, at du optimerer efter keywords. Dvs. søgeord, der er realistiske at nå en top 10-placering på, når du kigger på dit domænes autoritet og den mængde arbejde, du vil kaste i linkbuilding og andet SEO, der kan hjælpe din side med at ranke.
Når du har optimeret, kan du tjekke, hvor veludført dit arbejde er og om der er mere, du kan gøre i den henseende ved at bruge AdWords og kigge på dit kvalitetsresultat.
Sådan bruger du AdWords Quality Score til søgeordsoptimering!
- Opret en annonce, der gør brug af dit title tag først i annonceteksten
- Fyld resten af annoncen ud med ord fra 1. afsnit af din artikel
- Opsæt samme søgeord til annoncen, som du har optimeret din artikel efter
- Kør annoncen
- Tjek søgeordenes kvalitets-resultat
Nu har du et mål mellem 1 – 10 for, hvor godt din side er optimeret efter de valgte søgeord. I det hele taget, får du en fornemmelse for, hvor relevant Google finder din side i forhold til ordene, du vil findes på.
Alt er fint, hvis du lander på en score mellem 7 og 10. Hvis kvalitetsresultatet er lavere og url’en har høj prioritet, er du nødt til at arbejde mere med artiklen, såfremt du vil skabe de bedste betingelser for at ranke med den.
Stol på kvalitets-resultatet – et mål for relevans
Fordelen frem for f.eks. Yoast’s analyse, er, at du kan stole på kvalitetsresultatet som et mål for artiklens relevans i forhold til givne søgeord.
Kvalitets-resultatet er et mål, der ikke baserer sig på reversed engeneering og spekulation. Det er sjældent i SEO, som langt fra er en eksakt videnskab.
Husk her, at også vidt og bredt anerkendte parametre, som fx Moz’ Domain og Page Authority (DA / PA) eller Ahrefs Url og Domain Rank (UR / DR) baserer sig på reversed engeneering – dermed spekulation.
Kvalitetsresultatet baserer sig direkte på Googles algoritme – og gjorde det andet, ville det ikke kunne bruges til AdWords.
Så brug kvalitetsresultatet, når du vrider alle SEO-potentialer ud af dine tekster.
Du er nødt til at køre annoncen
Før i tiden gav Google dig en Quality Score uden, at du behøvede at køre annoncen. Sådan er det ikke længere, da brugernes adfærd på dit website har indflydelse på kvalitetsresultatet.
Din CTR – altså antallet, der klikker på din annonce (eller dit link i SERP) i forhold antallet, der ser den – og din dwell time, dvs. tiden, den besøgende bruger på dit website, før vedkommende evt. vender tilbage til Googles søgeresultatsider – spiller også ind på dit kvalitetsresultat.
Derfor er du nødt til at køre annoncen for at få et kvalitetsresultatet, men du behøver ikke bruge mange penge. Ofte er et meget lille beløb nødvendigt, før scoren dukker op ud for dine søgeord i AdWords.
Fordelen er også, at du ved denne brug af AdWords faktisk får noget trafik ind på siden fra søgeordene, du vil ranke på. Når Google ser, at folk klikker på din annonce (der bla. bruger samme tekst som dit title tag) og vel og mærke bliver på dit site – vil din minimale investering i AdWords smitte af på dine organiske placeringer.
Hvordan du på den måde tilmed kan bruge AdWords til at signalere Google om dine artiklers relevans på bestemte søgeord, må blive tema for et andet indlæg.
Emnet for denne artikel var som sagt, hvordan du bruger AdWords til at tjekke op på søgeordsoptimeringen af dine tekster.
… Og hermed er dagens hack givet videre.
Hvad synes du?
Giv gerne ideen nogle ord med på vejen nedenfor!
Om forfatteren
Torben Slot Dabelsteen er tekstforfatter, SEO’er og PR-mand. Han er ejer virksomheden Storyhunter. Hvis du kan lide hans indlæg, anbefaler vi, at du tilmelder dig hans nyhedsbrev eller følger ham på twitter: @tsp_storyhunter