NemProgrammering.dk logo

Objekt orienteret programmering (OOP) i SWIFT

Lav din egen app kursus » Objekt orienteret programmering (OOP) i SWIFT # 13
Denne video kræver medlemskab
Læs mere!
Objekt orienteret programmering (OOP) i SWIFT

Information om denne video

Underviser: Jeppe Borgaard Jørgensen   Video: 21:12   Lektion nr. 13 af 22

I denne video skal vi arbejde med objektorienteret programmering i SWIFT.

Objektorienteret programmering er en måde at kode på, hvor man opdeler sin kode i objekter. Ved at opdele i objekter får man en lang mere overskuelig og pæn kode, som er nemt at forstå. Opdeling i objekter gør også din kode modulær, hvilke også gør dit program nemmere at udvide og vedligeholde.

SWIFT understøtter selvfølgelig objekter, og dem skal vi således prøve kræfter med i denne video.

Øvelse

Lav et program, med en klasse kaldet “Car”. Hvilke instans-variabler kunne en bil have? Find minimum 3 og definer dem i klassen. Der skal defineres en ekstra instansvariabel (så du har 4) kaldet “engineIsOn”, som er en boolean, der repræsenterer om motoren på bilen er tændt eller ej.

Lav to metoder:

  • information() – udskriver alle instans-variabler på en læsevenlig måde
  • turnKey() – hvis bilens motor er slukket, skal den tænde. Er den tændt, skal den slukke. Der skal udskriven en status på hvad der sker.

Løsningsforslag til øvelse


Løsningsforslag kan kun ses af medlemmer. Bliv medlem her. Er du allerede medlem, kan du logge ind her.

Spørgsmål og kommentarer

Kun medlemmer med adgang til dette kursus kan stille spørgsmål og kommentere. Bliv medlem her!