Information om denne video
Underviser: Jeppe Borgaard Jørgensen Video: 21:12 Lektion nr. 13 af 21
I denne video skal vi arbejde med objektorienteret programmering i SWIFT.
Objektorienteret programmering er en måde at kode på, hvor man opdeler sin kode i objekter. Ved at opdele i objekter får man en lang mere overskuelig og pæn kode, som er nemt at forstå. Opdeling i objekter gør også din kode modulær, hvilke også gør dit program nemmere at udvide og vedligeholde.
SWIFT understøtter selvfølgelig objekter, og dem skal vi således prøve kræfter med i denne video.
Øvelse
Lav et program, med en klasse kaldet “Car”. Hvilke instans-variabler kunne en bil have? Find minimum 3 og definer dem i klassen. Der skal defineres en ekstra instansvariabel (så du har 4) kaldet “engineIsOn”, som er en boolean, der repræsenterer om motoren på bilen er tændt eller ej.
Lav to metoder:
- information() – udskriver alle instans-variabler på en læsevenlig måde
- turnKey() – hvis bilens motor er slukket, skal den tænde. Er den tændt, skal den slukke. Der skal udskriven en status på hvad der sker.
Løsningsforslag til øvelse
class Car { var engineIsOn = false var brand = "Unknown" var color = "Unknown" var mileage = 123 func turnKey() { print("You turn the key and:"); if (engineIsOn) { engineIsOn = false print("The engine is turned OFF") } else { engineIsOn = true print("The engine is turned ON") } } func information() { print("This car is made by \(self.brand) and is \(self.color). The mileage shows \(self.mileage) km.") } } var myCar = Car() myCar.brand = "Toyota" myCar.color = "Red" myCar.mileage = 8500 myCar.information() // Tænder bil myCar.turnKey() // Slukker bil myCar.turnKey()