NemProgrammering.dk logo

Programmering for børn

Skal dit barn lære at programmere?

Adgang for flere personer?
299 DKK
På dette onlinekursus introducerer vi dit barn til en spændende verden af programmmering. Vi gør det på en sjov og underholdende måde, så dit barn lærer en masse og holder koncentrationen fra start til slut.
Inkluderet: Køb som gavekort
Ubegrænset adgang
26 danske videolektioner
5 timers undervisning
Stil spørgsmål
Kursusbevis
stjerne1
stjerne2
stjerne3
stjerne4
stjerne5
Mød nogle af vores 1500+ kursister
Din underviser Benjamin Rotendahl
Benjamin Rotendahl
Frivillig underviser hos Coding Pirates
Underviser i Københavns Ungdomsskole
Modtager af Datalogisk Instituts formidlingspris

Hvis dit barn har lyst til at lære, hvordan man programmerer og laver sine egen computerspil, så er dette kursus i programmering for børn måske noget for ham/hende!

Anbefalet minimumsalder: 10 år

Forløbet er til børn og unge, som har interesse for spil og programmering. Der er intet krav om tidligere erfaring, da vi starter helt fra bunden og sørger for, at dit barn får udviklet sine programmerings-færdigheder i et stille og roligt tempo.

Efter endt kursus, ville dit barn kunne fortsætte med et kursus i f.eks app udvikling, hjemmesider, eller måske 3D spil. Kurset består af 26 videolektioner delt op i grupper af 5, så man sammenlagt får lov at lave fem spil i løbet af kurset.

Vi arbejder i det visuelle programmeringssprog Scratch, som er rigtig godt til at lave simple computerspil og lære programmering i. Når kurset er slut, vil dit barn være i stand til at lave sine egne spil, hvor både grafik og kode er lavet helt fra bunden. Dit barn vil også have lært en masse grundlæggende koncepter indenfor programmering som f.eks. “if-else”-betingelser, løkker, variabler, events, tråde og meget mere.

I kurset kommer vi til at lave fem forskellige og sjove spil, hvor dit barn får lov til at bestemme grafik, design m.m, så udover at prøve kræfter med programmering, får dit barn også mulighed for at arbejde med en række kreative opgaver.

Kurset kræver ikke, at dit barn kan engelsk eller noget særligt matematik, men det er en fordel, hvis han/hun allerede kender lidt til x; y koordinater. Alt software i kurset er gratis, open source samt browser-baseret, og det kan således køre på både nye og gamle computere (både Mac og PC). En iPad kan også benyttes, men det anbefales, at i bruger en “rigtig” computer.

Se den fulde lektionsplan

Lektioner i dette kursus

0 Introduktion til Scratch 05:51 Gratis video

I denne første video i vores kursus i programmering for børn, får du en kort introduktion til, hvordan du kommer i gang med selve programmet Scratch. Vi viser f.eks., hvordan du opretter en bruger på Scratch-hjemmesiden, samt hvordan du gemmer og deler dine spil.

Første spil – Space Invaders

1 Sådan kommer du igang med spillet 12:54 Gratis video

I denne video får du en intro til det første spil vi skal programmere sammen. Du kommer til at lære de basale ting i scratch, vi gennemgår kravene til spillet og får lavet vores eget rumskib, og gør sådan, at vi kan bevæge det.

2 Lav et uendeligt univers 14:18

I denne video skal vi lave en dynamisk baggrund der giver vores spil noget liv. Vi skal have lavet en stjernehimmel som vores rumskib flyver igennem. Til det skal vi bruge såkaldte “kloner”. Det er et værktøj vi kommer til at bruge mange gange i løbet af kurset.

3 Aliens og våben 12:59

Vores spil får et formål i denne video, vi skal nemlig have tilføjet både sådan, at vores rumskib kan skyde, og nogle fjender vi kan skyde efter. Vi snakker lidt om, hvordan man kan genbruge kode og se gentagende mønstre.

4 Flydende bevægelse og bedre laser 12:27

I denne video pudser vi spillet hjørner af så vores spil bliver sjovere. Vi vender tilbage til rumskibets bevægelse og laver den mere flydende og gør sådan at vi bedre kan styre mængden af skud.

5 Lydeffekter og point 11:32

I den sidste video tilføjer vi point så vi kan holde styr på hvem der er bedst til spillet, vi tilføjer også lydeeffekter og giver nogle ideer til hvordan du selv kan arbejde videre med spillet.

Andet spil – Endless Runner

6 Lav en figur og animer ham 11:34

Vi starter med at snakke om hvad vores spil skal gå ud på og hvordan det skal laves. Vores første trin er at lave en verden til vores spil, vi tegner vores egen figur og animerer ham. Baggrunden tager vi fra scratch bibliotek.

7 Sæt verdenen i bevægelse 10:54

Vores spil får ekstra liv og verden bliver sat i bevægelse. Vi snyder lidt og laver en illusion af en uendeligverden ved at bruge noget smart kode og et visuelt trick.

8 Lav kloner og forhinderinger 08:54

Spillet hovedperson løber uforhindret gennem vores verden, det laver vi om på i denne video. Vi bruger samme strategi som stjernerne i vores tidligere spil og laver knive (eller hvad din egen fantasi finder på) flyve imod vores hovedperson.

9 Lav hop og saltoer 11:17

I denne video giver vi vores hovedperson mulighed for at undgå forhindringer, vi gør sådan at man kan hoppe og lave en salto for at undgå forhindringer. Vi laver også sådan at spillet slutter med en taber baggrund hvis man ikke undgår forhindringerne.

10 Tilføj point, bedre variabler og to typer af hop 10:58

I den sidste video pudser vi igen hjørnerne af og gør spillet lidt mere lækkert. Vi tilføjer point og leger med variablerne og laver to typer hop.

Trejde spil – Racer spil

11 Introduktion til spillet og den første racerbane 11:39

Vi skifter igen til et nyt spil, vores videolektion starter med, at vi snakker om, hvordan vi skal programmere vores eget racer spil. Derefter skynder vi os at tegne en bane, og få vores bil til at køre.

12 Tilføj regler for bilen og stop snyd 13:07

Selvom vores bil kan bevæge sig er det muligt at snyde i spillet og køre uden for banen. Vi designer og implementerer en løsning der sørger for at man straffes for at køre uden om banen og at man skal hele banen rundt for at det tæller.

13 Tilføj multiplayer og våben 16:36

Vi laver vores spil om så det er multiplayer så to spillere kan være med på en gang. Vi gør også sådan at den ene spiller kan skyde mod den næste. At gøre sådan at den anden kan skyde tilbage lader jeg være en opgave til dig.

14 Eksta bane og flere våben 13:58

Vi samler op på opgaven med at gøre sådan at begge spillere kan skyde. Udover det laver vi også en ørken bane så vi har to at skifte mellem.

15 Menu og musik 14:40

I den sidste video med vores racer spil laver vi igen vores spil mere lækkert. Denne gang gøres det ved at lave en menu skærm så man selv kan vælge hvilken bane man vil spille uden at ændre i koden. Vi tilføjer også baggrundsmusik så vores spil har den rigtige stemning.

Fjerde spil – Pacman

16 Lav en animieret pacman 09:52

I denne serie skal vi programmere vores egen version af spillet “Pac-man” som du sikkert kender. I den første video her laver vi vores egen pacman-figur og gør sådan at den kan bevæge sig. Vi snakker om rotationstil og gør sådan at vores pacman roterer rigtigt om sig selv.

17 Lav baggrund og tunnel 10:40

I denne video laver vi baggrunden til vores pacman spil, istedet for at tegne den selv. Lærer vi hvordan vi kan tage billeder fundet på nettet (f.eks google) og sætte dem ind i vores spil. Vi snakker også om hvordan “tunnelen” i pacman skal laves og får det til at virke på en nem og snedig måde.

18 Lav mad til pacman 09:59

I denne video giver vi vores pacman et formål i vores verden. Vi laver den mad han skal spise. Vi benytter kloner og gør sådan at maden vælger et tilfældigt sted på skærm så to spil aldrig bliver det samme.

19 Spøgelser og fjendeopførsel 12:17

Vi begynder på pacmans fjender, vi tegner nogle spøgelser og snakker om hvordan de skal opføre sig. Vi laver forskellige farver og typer af spøgelser med hver deres "personlighed"

20 Flere spøgelser og lyde 11:23

I den sidste video af pacman serien optimerer vi vores spøgelser bevæger så nogle opfører sig tilfældigt og andre kan gå efter det mønster du tegner. Vi gør også sådan at man faktisk kan tabe spillet.

Femte spil – Platformer

21 Lav en hovedperson og begrænset bevægelse 14:46

I den første video af vores sidste spil serie laver vi endnu engang vores figur og gør så den kan bevæge sig. Men denne gang laver vi begrænsinger på hvor hovedpersonen kan bevæge sig.

22 Våben og lydeffekter 10:13

I denne video laver vi sådan at vores hovedperson har en pistol og kan skyde med den. Vi laver også lydeffekter og sørger for at vores animationer er flydende.

23 Første trin af en historie 13:44

Vi laver en røver vores hovedperson skal skyde. Samtidigt lærer vi hvordan vi kan lave en historie i vores spil så der kan være handling mellem personerne i spillet.

24 Scener og forbrydere 10:06

Vi lærer hvordan vi kan programmere forskellige scener og give indtryk af, at vores verden er levende og større. Vi laver flere røvere som vores hovedperson skal jagte.

25 Afslutning og kursusbevis 12:08

I denne sidste video laver vi vores sådan at vores hovedperson kan dø men på en ny måde i forhold til de andre spil. Derefter slippes du fri til selv at udvide historien og gøre så den slutter lige som du har lyst til.

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan får jeg adgang til kurset?

Efter du har købt adgang til kurset, vil du kunne logge ind her, og efterfølgende se alle videoerne i kurset samt hente evt. medfølgende materialer. Du bestemmer selv din adgangskode, når du køber adgang. Dit brugernavn er den e-mail du køber adgang med.

Køber jeg et abonnement?

Nej, det gør du ikke. Adgang til vores kurser er en engangsbetaling.

Hvad betyder “ubegrænset adgang”?

“Ubegrænset adgang” betyder, at din adgang til kurset ikke er tidsmæssigt begrænset. Du kan altså se videoerne nu og igen på et senere tidpunkt, hvis du har brug for det.

Får jeg et kursusbevis efter endt kursus?

Ja, det gør du. I den sidste lektion har du mulighed for at danne og printe dit eget personlige kursusbevis.

Køber jeg adgang til ét kursus ad gangen?

Ja, du køber adgang til vores kurser enkeltvis. Vil du købe adgang til flere kurser ad gangen, kan du selvfølgelig også gøre dette.

Er dette kursus lige så godt som et traditionelt kursus?

Du vil med dette kursus komme omkring de samme emner, som du ville på et lignende fysisk kursus. Fordelen ved at tage vores kursus er selvfølgelig, at det koster en del mindre end et fysisk kursus, men også at du kan se videoerne flere gange, og præcis når det passer dig.

Hvordan foregår undervisningen?

Kurser på NemProgrammering.dk er onlinekursuser, hvilket betyder, at du kan se og gennemføre kurserne, hvor og hvornår du vil. På kurserne følger du en række videolektioner, hvor underviseren optager sin skærm, mens han eller hun underviser. Videoerne er lavet i et tempo, hvor de fleste kan følge med, men hvis du ikke lige får det hele med første gang, kan du altid nemt spole tilbage og se det igen - det er det smukke ved videoundervisning.

Lang de fleste videolektioner har en praktisk tilgang til undervisningen, og du vil således typisk få vist konkrete eksempler, som du selv kan bruge på dit arbejde eller i din hverdag.

Når du har været igennem samtlige videolektioner, har du gennemført kurset.

Med et onlinekursus fra NemProgrammering.dk vil du typisk lære lige så meget om kursets emne, som du ville på et traditionelt kursus med fremmøde over 2-3 dage.

Kan jeg stille spørgsmål til undervisningen?

Ja, det kan du. På de fleste kurser (på enkelte er det ikke muligt) kan du under hver videolektion stille spørgsmål. Vi svarer typisk indenfor 48 timer.

Kan vi som virksomhed købe adgang til flere personer?

Vi tilbyder multilicenser til skoler, institutioner og virksomheder, som ønsker en adgang, der kan bruges af mere end én person. Du kan få et uforpligtende tilbud på et multilicens her. Køber du vores kursus via et standard licens er dette begrænset til kun at måtte bruges af en person jf. vores handelsbetingelser.
Ved betaling med fatura / EAN-fatura pålægges et fakturatillæg på 75 kr. ekskl. moms.

Jeg er ledig – kan jeg få mit kursus betalt?

Ja, hvis du er ledig, har du mulighed for at få dit kursus betalt af dit jobcenter. Det kan enten gøres via en jobplan eller som 6 ugers jobrettet uddannelse. Alt hvad du skal gøre er at lave en aftale med din jobkonsulent.

Når du kontakter din jobkonsulent, så husk at oplyse vores P-Nr.: 1019645610 og cvr: 36072970 (WebHub ApS), og at vi kan kontaktes på kontakt@nemprogrammering.dk.
Hvis dit jobcenter betaler kurset for dig, og du ikke selv skal lægge ud, så har vi mulighed for at sende en faktura til dem via EAN. Giv evt. denne info videre til dit jobcenter.

Da der typisk er en del manuelt arbejde forbundet med bevillingen af vores kurser til ledige, tilægges der 150 kr. ekskl. moms til kursets oprindelige pris, som dækning for den tid vi bruger på sagsbehandlingen.

Opdatering af kurset

Vi holder løbende øje med, at vores premimum kurser er 100% up to date. Du kan derfor trygt regne med, at når du køber adgang, så vil videoerne være opdateret og tidssvarende.

Yderligere spørgsmål?

Har du yderligere spørgsmål til kurset, betaling eller noget helt tredje? Skriv blot til vores kundeservice, og få svar indenfor få timer.

Hvorfor bør dit barn lære at programmere?

Vores verden bliver mere og mere digitaliseret, og når vi kigger os omkring i vores hus eller lejlighed, kan vi med sikkerhed pege på en eller flere ting, som på en eller anden måde er programmereret til at udføre en opgave.

At have en forståelse for, hvordan vores digitale verden er skruet sammen er utrolig vigtig for et barn at forstå, da det vil klæde barnet godt på til f.eks. fremtidige jobs, hvor der med sikkerhed vil blive anvendt forskellige former for programmeret teknologi.

Dit barn bør derfor lære at programmere, eller ihvertfald få en forståelse for det, fordi det vil give ham/hende en solidt fundament for ikke blot at forstå vores digitale verden, men måske også skabe sig en karriere indenfor den.

Hvordan foregår programmering i Scratch?

Scratch er slags programmeringssprog, hvor man istedet for kode, bruge en række blokke, altså kode blokke. Istedet for at skrive kode, vil barnet altså oprette blokke, som repræsenterer den kode, der ligger bag.

Hvis barnet f.eks. vil have en ting til at ske igen og igen, altså en løkke, så vil han/hun ikke skrive koden, men istedet bruge løkke-blokken og putte den omkring den ting, som skal ske igen og igen. På den måde vil barnet få en forståelse for løkke-begrebet og logikken bag løkker, uden rent faktisk at skulle sidde og skrive kode (som de fleste ikke synes er sjovt i den alder).

Scratch er altså et børnevenligt og intuitivt programmeringssprog, som lærer børn at programmere uden at de skal sidde og skrive tør og kedelig kode. Når de bliver ældre vil de kunne huske logikken i programmeringen, og så vil de være meget lettere rent faktisk at begynde at skrive reel kode.

Hvordan lærer dit barn at programmere på dette kursus i programmering for børn?

Som beskrevet i sektionen ovenfor, vil dit barn lære at programmere på en sjov og intuitiv måde, uden at skulle skrive tør og kedelig kode i en kode-editor. Istedet for at skrive kode, vil dit barn lege med kode-blokke, som repræsenterer kode, og dit barn vil således kunne bygge programmer og spil med disse blokke, helt uden at skulle skive noget reelt kode.

Dit barn vil lære alle principper og begreber indenfor programmering, således at han/hun får en forståelse for programmering, som der kan bygges videre på med alderen.

Hvem ved, måske får dit barn smag for programmering, så det måske en dag bliver en levevej!

Hvor meget matematik er der i programmering?

I vores kursus i programmering for børn er det begrænse, hvor meget matematik der indgår. Det er en klar fordel at kunne koordinatsystemet og forstå om noget er større eller mindre end noget andet, men udover dette vil der i dette kursus ikke være nogle specielle krav til matematik-forståelse.

I programmering helt generelt bruges matematik rigtig meget, men på det niveau som dette programmeringskursus for børn er på, vil matematik på et højere niveau ikke være påkrævet.

Andre kurser fra NemProgrammering.dk