NemProgrammering.dk logo

Sådan øger du din indtjening på reklamer med A/B / split-tests

Ekspert indlæg
Redaktionen

  Skrevet af: Redaktionen     02-08-2014     Skrevet i: Off topic

Mange mener, at den eneste måde hvorved man kan tjene flere penge på sine reklamer, er ved at skaffe flere besøgende. Al deres tid og energi bliver således brugt på at opnå mere trafik, men mange glemmer eller helt overser, at en højere indtjening sagtens kan opnås ved blot at udnytte den eksisterende besøgsbase bedre.

Har du en hjemmeside, hvor du tjener penge på reklamer, og ønsker du at tjene mere – så læs med her! Vi vil forklare dig, hvordan du med et simpelt PHP-script kan teste udseendet på dine reklamer og deres placering og på den måde finde ud af, hvad der giver flest klik og dermed indtjening.

Det at køre tests på hjemmeside- og webshop-elementer for at finde den optimale placering / udseende kaldes at A/B- eller split-teste. En A/B test eller split-test er typisk en test mellem to alternativer. Det kunne være en reklame med en blå baggrund versus en reklame med en grøn baggrund. På en webshop kunne testen være mellem en placering af “køb nu” knappen over produktbeskrivelsen eller under produktbeskrivelsen.

Formålet med disse tests er selvfølgelig at finde ud af, hvad der konverterer bedste, altså hvad der giver flest klik eller køb. Du tænker sikkert allerede, at der ikke kan være meget at hente ved blot at flytte lidt på ens reklamer eller måske ændre lidt på reklamens kantfarve, men her tager du fejl!

Tag bare NemProgrammering.dk som eksempel. Vi begyndte for lidt siden at A/B teste vores reklamer, og resultatet var intet mindre end forbløffende. Det viste sig nemlig, at vi på enkelte reklameenheder kunne fordoble vores annonce-CTR (antal klik divideret med antal annoncevisninger) ved blot at ændre baggrundsfarven samt overskriften på annoncen.  Google selv anbefaler også A-B test og skriver:

 

Eksperimenter (A/B tests) hjælper dig med at tage kvalificerede beslutninger om, hvordan du vil konfigurere dine annonceindstillinger, hvilket kan hjælpe dig med at øge indtjeningen. (…) (kilde)

 

Der er ingen  tvivl om, at du kan forøge din nuværende reklameindtægt uden at skulle skaffe flere besøgende, så lad og se på hvordan du rent teknisk kan gøre det.

Det du skal bruge er et simpelt PHP script, som kan vise forskellige annoncetyper det samme antal gange. Et sådan script finder du nedenfor:

 

 <?php

 srand(time());
 $random = (rand()%2);

 if($random == 1)
 // Vis annonce 1
 {
?>

// Indsæt annonce 1 kode (HTML, JavaScript, iframe etc.)

<script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<!-- annonce 1 -->
<ins class="adsbygoogle"
 style="display:inline-block;width:160px;height:600px"
 data-ad-client="ca-pub-XXXXXXXXXXXX"
 data-ad-slot="9018720142"></ins>
<script>
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
</script>

<?php
 }
 else
 // Vis annonce 2
 {
?>

// Indsæt annonce 2 kode (HTML, JavaScript, iframe etc.)
<script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<!-- annonce 2 -->
<ins class="adsbygoogle"</pre>
<pre> style="display:inline-block;width:468px;height:60px"
 data-ad-client="ca-pub-XXXXXXXXXXX"
 data-ad-slot="5961789695"></ins>
<script>
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
</script>

<?php
 }
?>

 

Scriptet er simpelt, og gør faktisk ikke andet end at finde et tilfældigt tal på enten 1 eller 0. Hvis tallet er 1 vises annonce 1, hvis ikke så vises annonce 2. Med denne metode sikrer du, at begge annoncer bliver vist det samme antal gange.

Det er nu op til dig at finde ud af, hvilke variationer af dine annoncer du vil teste af. Et godt sted at starte ville være, at teste forskellige baggrundsfarver på dine annonceenheder. Her ville du så skulle oprette to annonceenheder, som er helt ens på nær lige baggrundsfarven. Når du har disse annonceenheder klar, indsætter du dem i scriptet for oven. Indsæt herefter scriptet det sted på din hjemmeside, hvor de to annonceenheder skal vises.

Alt er nu klar, og du kan begynde at holde øje med, hvilken af dine annonceenheder der performer bedst. Når du har fundet du af hvilken baggrundsfarve der fungerer bedst, så kan du gå videre og teste på overskriften, kantfarven, størrelsen, eller måske placeringen. Du kan faktisk blive ved på denne måde,  indtil du har fundet den annonceopsætning, der giver den bedste indtjening.

 

 

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *