Seneste nyt om e-handel: 4 nye online-marketing trends i 2016

E-handlen har igennem de seneste 8 år kun kendt en vej og det er fremad. Denne stor vækst har helt naturligt fået flere konkurrenter på banen, hvilket har været med til at skærpe konkurrencen på nettet, alt imens Google løbende justerer sine regler for, hvad der skal til for at skille sig ud iblandt de mange milliarder søgninger, der foretages på daglig basis.
Samtidig er paletten indenfor onlinemarketing både blevet større og bredere. Så hvis man gerne vil have succes på nettet er det vigtigt, at man hele tiden er opmærksom på de nye trends, der gør sig gældende. Derfor kommer der her 4 nye online-marketing trends ,du bør holde øje med i 2016.
1: Content marketing: Video er det nye tekst
Den første tendens der i år er blevet lang er mere tydelig inden for content-marketing, er at flere og flere vælger at fange deres kunders opmærksomhed med videoer i stedet for traditionel tekst. Dette er også forståeligt, da langt de fleste internetbrugere i dag gerne vil have al den nødvendige information om de produkter eller virksomheder de søger efter, så hurtigt som muligt.
Videoer bringer derudover flere sanser i spil end tekst, da der både er lyd, billeder og ofte også en stemme, som man kan forholde sig til hvilket øget chancen for at en virksomhed kommer igennem med sit budskab.
Men på trods af dette så vægter Google stadig tekst meget højt, når den skal vurdere din hjemmesides kvalitetsresultat, så det nytter ikke at tro, at videoer alene kan sikre dig et bedre resultat hos Google.
2: Mobiloptimering: Tabets og smartphones har overhalet computeren
Den næste tendens er relateret til mobil-optimering og er således ikke ’ny’ som sådan, da den har været undervejs igennem de sidste par år. Men nu har salget på nettet endegyldigt rykket sig fra at være computer-baseret til nu at være mobil og tabletbasseret. Således blev over 50% af alle salg i 2015 lavet fra mobile enheder herhjemme.
Det betyder, at hvis man gerne vil have succes på nettet i 2016 og fremefter, så skal man sørge for at have sin webshop mobiloptimeret. Se eksempelvis hvordan billeder, tekst og container tilpasser sig selv hos Sendentanke og deres side om firmagaver for ansatte. Og med mobiloptimeret menes der, at du skal sørge for, at din hjemmeside er brugervenlig for mobil- og tabletbrugere. Her er det vigtigt at huske, at skærmen blandt andet er væsentligt mindre end hvis man sidder bag en computerskærm. Derfor skal du sikre dig, at dine mobilkunder stadig kan bevare overblikket når de surfer på din hjemmeside og, at de kan finde den mest relevante information hurtigt og nemt.
3: Sociale-medier: Delinger på sociale medier bliver langt vigtigere end tidligere
Social-media marketing er stadig et område der vokser både i størrelse og i betydning. Flere undersøgelser såvel nationale som internationale peger på, at flere virksomheder i femtiden vil prioritere deres sociale-media indsats mere. Og en af de nye metoder man kan bruge til at score en højere anseelse ved Google er ved at opfordre sine kunder til at dele deres oplevelser på de sociale medier.
Det kan for eksempel være, at ens kunder kan dele deres køb af et givent produkt, efter de har trykket ’køb’. Årsagen til dette er, at Google altid leder efter de mest relevante sider og ved at dele sine oplevelser og køb på de sociale medier, er man med til at fremhæve et givent produkt i forhold til en række relaterede søgninger. Så hvis du vil gøre noget for din sociale media-strategi, burde du sørge for, at dine kunder kan dele deres oplevelser og køb med andre.
En virksomhed der allerede praktiserer dette herhjemme er Hungy.dk, hvor man kan dele sit køb af fx en pizza fra en given forhandler og ved at generere 7 likes indenfor et par dage, kan man få en gratis pizza.
4: Email-marketing: Pop-up menuer gør comeback
En sidste tendens der bliver mere og mere udredt er at pop-up menuer gør comeback på mange danske og udenlandske webshops. Men i modsætning til tidligere så er de nye pop-up menuer typisk ude på at tilbyde kunderne noget gratis eller en bonus for ens e-mailadresse.
Denne nye pop-up model er dermed væsentlig mere brugervenlig og langt mere effektiv for virksomhedernes samlede e-mail-marketing indsats.
Hej Christian,
Jeg synes det er vældig interessant det du beskriver i din artikel herover!
Nogle af dine pointer kan overføres til langt de fleste hjemmesider herhjemme, men andre bør være obligatoriske – heriblandt hvor mobilvenlig dit site er! Vi kender det alle, vi sidder og venter hos fx tandlægen, busstoppestedet, i lufthavnen eller lignende scenarie og hiver vores telefon op af lommen. Hvis hjemmesiden ikke er mobiloptimeret, er vi straks videre til den næste, som understøtte formatet på vores telefon.
De sociale medier fortsætter med at stige i popularitet og dermed også deres relevans for virksomhederne. Jeg synes dog at der er enkle hjemmesider, hvor det giver god mening at dele sit køb på disse medier, mens jeg også synes at der er enkle sider, hvor det ikke just er ting man skal prale med at man har købt, da disse er enten for private eller på anden måde ikke er noget man ønsker at fortælle hele sit netværk + deres netværk om! Måden Hungry.dk har valgt at udnytte dette er revolutionerende og nytænkende, hvilket de skal have stor ros for!
Personligt ved jeg ikke hvor meget dit punkt nr. 4 betyder? Hvis jeg bliver mødt af et pop-up, som tilbyder mig en masse, i det jeg er på vej væk fra hjemmesiden, har jeg en tendens til at skynde mig endnu mere væk fra sitet og ikke besøge det igen? Jeg ved selvfølgelig ikke, om det gør sig gældende for den brede befolkning. JEG tror det skræmmer kunderne væk at bede dem om at skrive sig op til nyhedsmails, da forbrugerne i forvejen får deres e-mail spammet med forskellige tilbud fra diverse selskaber, hvor de i tidernes morgen har været skrevet op til en nyhedsmail.
Det var spændende at læse din artikel og nogle af dine observationer har jeg tænkt mig at tage med over på mit eget site! Tak for det.