NemProgrammering.dk logo

Skriv produkttekster der ranker – og sælger!

  Skrevet af: Redaktionen     15-07-2015     Skrevet i: SEO + SEM

5 tips til en produkttekst der sælger

På e-handels markedet skal du gribe enhver chance for at skille dig ud og dygtiggøre dig i forhold til dine konkurrenter. Derfor er det måske tidskrævende at skrive en unik produkttekst til alle dine produkter, men gør du det rigtigt, så er det udentvivl dét værd!

Her er 5 tips til hvordan du skriver fængende, gode og sælgende produkttekster, som både gør dine kunder og søgemaskinerne glade.

1: Skab UNIKKE tekster

Der er flere grunde til at dine produkttekster skal være helt unikke. For det første, skal du gribe enhver chance for at komme foran dine konkurrenter. Der er enormt mange webshop ejere som blot tilføjer billede og navn til hvert af deres produkter, men ikke bruger tiden på en fyldestgørende produkttekst. Det er en kæmpe fejl, ikke blot over for kunderne, men også i forhold til SEO.
Derfor skal du skille dig ud og skrive gode og beskrivende produkttekster.

Du må ALDRIG kopiere tekst fra en anden hjemmeside, eller din egen for den sags skyld. I forhold til SEO er det et kæmpe minus at have duplicate content på din side. Jeg kan på ingen måde anbefale at kopiere tekst. Det er uprofessionelt og fatalt for din SEO. Du skal også holde dig langt væk fra at kopiere engelske tekster ind. Det er meget misvisende at en dansk webshop har engelske produkttekster og det sender et faretruende signal til dine kunder

Husk på, at en unik produkttekst signalerer, at du går den ekstra mil for dine kunder og har brugt tid på at give dem den bedste vejledning.

2: Sæt dig i kundens sted

Hvad end du sælger tøj, møtrikker, elektronik ect. så husk at sæt dig i kundens sted. Når du skal sælge et produkt så forestik dig at du er i kundens sted og spørg dig selv “What’s in it for me?” Hvad kan dine produkter gøre for kunden? Hvorfor skal de købe det? Stil dig selv de spørgsmål, som du kunne forestille dig at en kunde ville have til produktet.
Sælger du eksempelvis dyner, så gør dig tanker om; hvor tyk er dynen, hvor varm er den, sommer ell. vinterdyne, materiale, størrelse ect.

Skriv de spørgsmål du kan komme på ned og forsøg at besvare spørgsmålene i en sammenhængende produkttekst.

3: Bryd teksten op

En god tekst skal være lige til og let spiselig. Der er ikke mange kunder som gider læse en roman af en produkttekst. De vil have de vigtigste informationer og de vil have dem med det samme. Du kan med fordel gøre brug af punktform. På evermart.dk har jeg taget et eksempel, som er fra kategoriteksten på kategorien “gamer tastatur med lys“.

Skærmbillede-2015-07-15-kl.-11.20.35

Teksten er opdelt i korte afsnit og punktform. Overskriften “Derfor skal du eje et illuminated gaming tastatur” er sælgende og opfordre straks kunden til at læse teksten. Den efterfølgende punktform gør det overskueligt og let for kunden at læse igennem.

Din produkttekst skal være beskrivende, men pas på at den ikke bliver for lang. Få den delt op i et par gode og overskuelige afsnit. Har du produkter som kræver en længere beskrivelse, så suppler med en ekstra produkttekst, som ligger længere nede på siden.

4: Levende og indbydende tekster

Start med at “finde tonen” på dine produkttekster. Som udgangspunkt anbefaler jeg, at du ikke skriver i decideret talesprog eller slang. Det kan fremstå uprofessionelt.
Desuden foretrækker google tekster med højt fagligt indhold. Dermed er det ikke sagt at dine tekster ikke skal have et levende sprog, men hold dig fra taleudtryk som bl.a. “nok, altså, bare, måske, så, dog.

Din tekst kan hurtigt forekomme sjusket og useriøs hvis den er skrevet i talesprog.
Dermed er det ikke sagt, at du bør skrive dine tekster ligeså tørre som en brugermanual. Din tekst skal selvfølgelig stadig være levende og spændende for dine kunder at læse. Det handler om at vælge de rigtige tillægsord og formidling. Skal du eksempelvis skrive en produkttekst til en blå dynejakke så kan du starte med: “Denne lækre dynejakke holder dig varm hele vinteren. Og den dybe blå farve sikre dig et stilrent look” 

5: Lav en keyword anaylyse inden du begynder skrivearbejdet

Er du bekendt med SEO så ved du, at du ikke kun skal skrive tekster til dine kunder, men også til søgemaskinerne.
Lav en keyword / søgeordsanalyse før du begynder skrivearbejdet. Du kan skrive en nok så god produkttekst, men hvis relevante søgeord ikke indgår, så er det “spildt” arbejde i forhold til søgemaskinerne.
Undersøg hvilke søgeord der er relevante for dit produkt? Hvad søger folk efter? Brug fx Google Adwords som hjælpeværktøj.
Sælger du eksempelvis løbearmbånd så kan relevante søgeord være; holder til iPhone, løbearmbånd, løbeholder, fitnessarmbånd ect.

SEO kursus

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

  • Kasper Friis siger:

    Hej.

    I har skrevet en god guide, som tager folk i hånden og giver lidt “best practice” – jeg vil her komme med lidt flere input, som jeg mener kan være relevante.

    Mit bedste råd er i virkeligheden at skrive behovsfokuseret. Og det lyder måske svært, men hør:

    Som læser er jeg ligeglad med, hvor god denne borremaskine er. Og jeg er i princippet også ligeglad med funktionaliteten mv. Forstå mig ret; jeg sætter tingene på spidsen, men det fremmer forståelsen.

    Det, jeg i virkeligheden er interesseret i er, hvordan dette produkt kan løse MIT behov – og behovet er jo altså at borre et hul i væggen. Derfor siger både sælgere og dygtige marketing-folk: Sælg hullet i væggen, ikke boremaskinen.

    I mit indlæg her giver jeg mine seks bedste tips: friisonline.dk/blog/produkttekster-seks-skarpe-tips-til-at-saelge-mere

    De bedste hilsner
    Kasper Friis

  • Simon siger:

    Hej Christian

    Tak for brugtbart indlæg, det kan helt sikkert bruges i sin egen shop. :)

    Venlig hilsen Simon