NemProgrammering.dk logo

Udvidede conditionals

Lav din egen app kursus » Udvidede conditionals # 6
Denne video kræver medlemskab
Læs mere!
Udvidede conditionals

Information om denne video

Underviser: Jeppe Borggaard Jørgensen   Video: 18:34   Lektion nr. 6 af 22

Vi skal i denne videolektion se på, hvordan vi kan arbejde lidt mere avanceret med vores conditionals. Vi skal se, hvordan aritmetiske operationer kan indgå i disse conditionals, samt hvordan vi kan udvide dem med “and” eller “or” begreberne. Der vil også være en del repetition, og vi samler nogle af de emner vi selvstændig har beskæftiget os med indtil nu.

Derfor er denne video en god opsamling, så hvis der er emner du føler du ikke har helt styr på i takt med de nævnes og anvendes i denne video, kan det anbefales, at du går tilbage og ser det emne igen (fx. hvis du er lidt i tvivl om grundlæggende brug af conditionals).

Øvelser

Øvelse 1

Lav et nyt program med 2 variabler (x og y).

Dit program skal kunne gøre rede for, hvilken variable der er størst, og komme med passende udskrift (f.eks. x er større end y).

Test følgende værdier:

x = 1 og y = 3

x = 10 og y =-5

x = 1 og y = 1

Øvelse 2

Lav et nyt program, der kan teste om et tal er lige. Lav en variabel X, og giv den forskellige værdier. Programmet skal så enten kommen med en udskrift der siger “X er et ulige tal” eller “X er et lige tal”.

*hint  –  Der er en bestemt operator, der kan bruges til dette.

Øvelse 3

Lav et program med 3 variabler (x, y og z).

Som i øvelse 1 skal du udskrive den højeste variabel.

*hint  – brug &&

 

Spørgsmål og kommentarer

Kun medlemmer med adgang til dette kursus kan stille spørgsmål og kommentere. Bliv medlem her!

  • Rasmus F. siger:

    Hej Jeppe.

    Opgave 1 og 3 gik som smurt, men for dælen hvor er jeg udfordret ved opgave 2. Min bedste løsning lige pt. er:
    import Cocoa

    var x = 100

    if x == 100 {
    print(“Den er lige”)
    } else{
    print(“Den er ulige”)
    }

    Her fortæller den mig kun at hvis tallet er 100 er det lige, og alt andet er ulige.. Jeg kan simpelthen ikke greje den. Jeg søger ikke en løsning, jeg søger mere lidt hjælp så jeg selv kan finde løsningen :D

  • siger:

    Hej Jeppe

    Hvordan laver man de to lodrette streger som symboliserer “eller” “ll”?

    Mvh lasse

    1. Jeppe J. siger:

      Hej Lasse,

      Følgende artikel forklarer hvordan du løser det med forskellige lokaliseringer af mac-keyboards, så der kan du finde svaret. Sidder ikke lige ved min mac nu så kan ikke teste det ^^ men artiklen beskriver det. Ellers lad mig høre hvis det fortsat giver problemer så kan jeg lige tjekke selv når jeg kommer hjem til min Mac:
      https://discussions.apple.com/thread/1875126

      1. Lasse K. siger:

        Hej Jeppe

        Tak for svar, selv om det ikke var et brugbart svar for dansk tastatur og jeg fandt løsningen ved et at spørge i jeres forum.

        https://www.nemprogrammering.dk/forum/viewtopic.php?f=10&t=1978&e=1&view=unread#unread

  • Mikkel V. siger:

    Hej Jeppe sidder og leger med øvelse 2, men syntes ikke jeg kan få den til at fungere.
    Har prøvet det her

    var x: Int = 10

    if x % 100{
    print(“Den er lige”);
    } else{
    print(“Den er ulige”);
    }

    Men den kommer med denne fejl:

    Playground execution failed: /var/folders/6c/3bx8wvz93l56ttdm_353z4800000gp/T/./lldb/1228/playground1625.swift:5:6: error: type ‘Int’ does not conform to protocol ‘BooleanType’
    if x % 100{

    1. Mikkel V. siger:

      Har fundet ud af det =)

      1. Jeppe J. siger:

        hej mikkel,

        Glad for det løste sig :)