Menu med database

Her kan du snakke om alt hvad der lige falder dig ind - Det kunne være musik, spil, fodbold eller måske noget helt tredje der interesserer dig lige nu! Så skriv dine tanker ned og opret en tråd...Spørgsmål der ikke passer ind andre steder kan du også stille her!
Besvar
KHIT
Entusiast
Entusiast
Menu med database

Indlæg af KHIT » 21. sep 2011, 13:20

Hej
Jeg er igang med at lave en hjemmeside hvor jeg vil bruge en form for dropdown menu, men er kommet lidt i tvivl om hvordan jeg gør med databasen.
Jeg har vedhæftet et billede af hvordan strukturen skal være.
Siden bliver bygget med både front- og back-end, og det er meningen at menuen kun viser de overordnede punkter(LINK 1 og LINK 2 på billedet). Det er så meningen at når man klikker jeg ind på et af de overordnede punkter, så kommer de underliggende punkter til det pågældende overpunkt frem, mens de andre overpunkter forbliver som de er.
Den måde menuen skal laves på, har jeg nogenlunde styr på, men det er ikke lige sådan at finde ud af hvordan jeg skal strukturere databasen, så det kommer til at virke, fordi det skal være sådan at man kan oprette nye overordnede punkter i back-end, samt nye underliggende punkter på de eksisterende overliggende, samt underliggende punkter til de nye overliggende punkter.
Håber ikke det lyder for kompliceret og at der er nogen der kan hjælpe mig med det.

På forhånd tak :)
Vedhæftede filer
menu.png
menu.png (2.85KiB)Vist 13028 gange

Kim
Rutineret
Rutineret

Re: Menu med database

Indlæg af Kim » 21. sep 2011, 13:24

Prøv at se den fil med drop down menu under javascriptet. Kan være det kan hjælpe dig lidt på vej

KHIT
Entusiast
Entusiast

Indlæg af KHIT » 21. sep 2011, 14:04

Jo, det er jo som sådan lidt det jeg søger, men selve menuen har jeg jo så godt som på plads, men det nu mere den del med databasen jeg mangler lidt hjælp til. Skal jo have struktureret det hele rigtigt i phpMyAdmin, så det kommer til at virke med dropdownmenuen.
Som jeg skrev:
Den måde menuen skal laves på, har jeg nogenlunde styr på, men det er ikke lige sådan at finde ud af hvordan jeg skal strukturere databasen, så det kommer til at virke, fordi det skal være sådan at man kan oprette nye overordnede punkter i back-end, samt nye underliggende punkter på de eksisterende overliggende, samt underliggende punkter til de nye overliggende punkter.
Så det jeg helt konkret mangler hjælp til er at oprette tabellerne rigtigt i min database, så jeg ikke skal ind og redigere menuen på hver enkelt side når jeg tilføjer noget nyt. Dvs. at min side selv sørger for at trække indholdet til menuen ud af databasen.

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 21. sep 2011, 21:00

hmm, det er svært lige at sætte sig ind i hvordan du vil have det, og hvordan det skal fungere...

Skal man direkte i phpmyadmin kunne indsætte/slette ny over og under links i tabeller, som så skal blive vist i menuen?

Må indrømme at jeg ikke lige har gjort det her før, men et skud ville være at lave en tabel med alle din overordnede links. Du kunne så også lave en tabel der skal indeholde underlinks. Denne tabel skal så indholde en kolonne(navn) som knytter underlinket til et overordnet link.

Du kunne så i dit script echo alle underlinks ud med et while loop som er knyttet til navnet for det overordnet link.

din underlinks tabel kunne se sådan her ud:

Kode: Vælg alt

ID  navn      link
1   Hjem      ---
2   om os     ---
3   Hjem      ---
4   Kontakt  ---
hvis du så har et overordnet link der hedder HJEM, så kan du under denne bare echo alle underlinksne "WHERE navn = Hjem"

Hvis du så tilføjer et underlink og sætter navn til Hjem i tabellen, vil den jo så automatisk blive placeret med de andre der hører under hjem...

Ved ik om du forstår... ER os i tvivl om det kan virke...prøv selv at rod lidt med det...

KHIT
Entusiast
Entusiast

Indlæg af KHIT » 23. sep 2011, 10:05

Jeg prøver at lege lidt med dit forslag.
Menuen skal fungere på den måde at når man kommer ind på siden, så skal kun vise de overordnede links i menuen. Når man trykker på et overordnet link, så får man vist det indhold der er knyttet til det link, men samtidig vises alle underlinks der er knyttet til overlinket under det overordnede link.
Har vedhæftet et billede der illustrerer hvad jeg gerne vil have.
FØR-billedet viser hvordan det ser ud, når jeg kommer ind på siden, og EFTER-billedet viser hvordan det ser ud, når jeg har trykket på LINK 1. Dette skal selvfølgelig ændre sig når man trykker på LINK 2 eller LINK 3, således at deres underlinks kommer frem.

Men jeg prøver som sagt lige at lege med din løsning, og ser om jeg kan få det til at virke :)
Vedhæftede filer
dropdown.png
dropdown.png (14.16KiB)Vist 13001 gange

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 23. sep 2011, 11:58

hmm ok, troede egentlig det var noget PHP og MySQL du sad og rodede med?

Anyways, se her, går ud fra det er det du leder efter:

http://www.dhtmlgoodies.com/?whichScrip ... down_menu2

(vælg demo 1 for at se hvordan den virker ) ( http://www.dhtmlgoodies.com/scripts/sli ... menu2.html )

Det ligner meget det du efterspørger - dog ikke understøttet af php men javascript...

Det er forresten lidt den samme som vi bruger her på Nemprogrammering.dk

Kim
Rutineret
Rutineret

Indlæg af Kim » 23. sep 2011, 14:47

men er ik så svært at sætte det ind så det virker i php os ;)..

Besvar