Kolonner og rækker i DB

Her kan du få hjælp og stille spørgsmål til MySQL/MySQLi!
Besvar
MissKotek
Begynder
Indlæg:19
Tilmeldt:10. sep 2011, 14:53
Kolonner og rækker i DB

Indlæg af MissKotek » 4. okt 2011, 19:33

Hej (:
Jeg har valgt at opstille nogle data i en tabel i mit output.
Koden ser således ud:

<?php
(Der oprettes forbindelse til db og server)

$data = mysql_query("SELECT * FROM test") or die(mysql_error());

$limit = 1;
$count = 0;

echo "<table border='1'>";

while($row = mysql_fetch_array($data)){
$output = $row['ID'];

if ($count < $limit){

if ($count == 0){
echo "<tr>";
}

echo "<td>$output</td>";
}else{

$count = 0;
echo "</tr><tr><td>$output</td>";
}
$count++;
}
echo "</tr></table>";

?>

Nu får jeg printet mine værdier i et x-antal rækker og en kolonne.
Mit spørgsmål er, hvordan for jeg lavet en til kolonne hvor fx. navn printes ved siden af ID-værdien?

Nuværende layout:
1
2
3

Ønsket layout:
1 Dennis
2 Martin
3 Kasper

Mvh. MissKotek.

Brugeravatar
webudvikleren
Rutineret
Rutineret
Indlæg:80
Tilmeldt:13. jun 2011, 21:11
Geografisk sted:Esbjerg
Kontakt:

Re: Kolonner og rækker i DB

Indlæg af webudvikleren » 4. okt 2011, 19:52

Hej MissKotek.

Hvis du prøver at lure din egen kode af og sammenligner outputtet fra din PHP til HTML i din browser vil du kunne se at du blot skal tilføje en "tablecolumn" (td) ekstra og skrive dit ID i denne. Hvis du ikke har styr på hvordan en tabel bliver opbygget, vil jeg stærkt råde dig til at lægge alt PHP fra dig, og starte med dette, da du yderst sjældendt ikke skal outputte HTML via PHP.

Din kode skal se sådan her ud:

Kode: Vælg alt


echo "<table border='1'>";

while($row = mysql_fetch_array($data)){
$ID = $row['ID'];
$name = $row['name'];

echo "<tr>";
  echo "<td>$ID</td>";
  echo "<td>$name</td>";
echo "</tr>";

}
echo "</table>";
 

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger
Indlæg:1528
Tilmeldt:28. dec 2010, 10:49

Re: Kolonner og rækker i DB

Indlæg af ThomasI » 4. okt 2011, 20:18

Lige præcis Lasse :D

Det handler nemlig bare om at tilføje en ekstra <td></td> som man ville gøre i en ganske alm. Html tabel...

Hvis det kan hjælpe dig, så prøv fremover først lave det du vil have printet ud i alm. HTML og så derefter implementer det ind i dit echo "" statement. Så burde det være lettere at gå til...

MissKotek
Begynder
Indlæg:19
Tilmeldt:10. sep 2011, 14:53

Re: Kolonner og rækker i DB

Indlæg af MissKotek » 4. okt 2011, 21:29

Mange tak for hjælpen (:
Jeg havde allerede skrevet koden på denne måde dog med en fejl, så jeg fjernede den del af koden og bad og vejledning i stedet.
Så jeg har ikke været helt gal på den.

Jeg takker endnu en gang - fortsat god aften! :D

Besvar