æøå?
- Cameldriver
- Entusiast

- Geografisk sted:København
Jeg vil foreslå, at du kopierer indholdet ind i et tom html dokument, og så prøver at validere det hos http://validator.w3.org/
- scootergrisen
- Moderator

- Kontakt:
Re: æøå?
Ok men så er det svært at hjælpe dig.
Du skal måske ikke have din kode tilgængelig på internettet ?
Du skal måske ikke have din kode tilgængelig på internettet ?
- Cameldriver
- Entusiast

Problemet er løst.
Omend af en lidt bøvlet omvej.
Jeg åbnede min html-fil i Notepad, og gemte den så igen (encoding utf-8). Og Vupti, fejlmeddelelse forvandlet til advarsel.
Hvad jeg ikke forstår er hvorfor NetBeans ikke kunne klare den sag. Jeg har ledt og ledt, og jeg har endnu ikke kunnet finde noget steds i programmet, hvor jeg kan sætte "encoding".
Så måske ryger Netbeans samme vej som Stone webwriter.
Her er de to advarsler. Den første fik jeg også før, men nr. 2 er ny.
Omend af en lidt bøvlet omvej.
Jeg åbnede min html-fil i Notepad, og gemte den så igen (encoding utf-8). Og Vupti, fejlmeddelelse forvandlet til advarsel.
Hvad jeg ikke forstår er hvorfor NetBeans ikke kunne klare den sag. Jeg har ledt og ledt, og jeg har endnu ikke kunnet finde noget steds i programmet, hvor jeg kan sætte "encoding".
Så måske ryger Netbeans samme vej som Stone webwriter.
Her er de to advarsler. Den første fik jeg også før, men nr. 2 er ny.
Using experimental feature: HTML5 Conformance Checker.
The validator checked your document with an experimental feature: HTML5 Conformance Checker. This feature has been made available for your convenience, but be aware that it may be unreliable, or not perfectly up to date with the latest development of some cutting-edge technologies. If you find any issues with this feature, please report them. Thank you.
De siger ikke mig noget, sort snak.Byte-Order Mark found in UTF-8 File.
The Unicode Byte-Order Mark (BOM) in UTF-8 encoded files is known to cause problems for some text editors and older browsers. You may want to consider avoiding its use until it is better supported.
- scootergrisen
- Moderator

- Kontakt:
"Using experimental feature: HTML5 Conformance Checker." betyder bare at HTML 5 validatoren er så ny fordi HTML 5 jo er så ny og stadig ikke færdig. Så den fortæller bare at det er nyt og du måske derfor ikke kan regne helt med den.
"Byte-Order Mark" (BOM) er lidt data som gemmes først i din tekst fil for at identifisere filen som en UTF-8 fil for eksempel.
Så hvis du gemmes en UTF-8 BOM fil uden at skrive noget så er der 3 byte i filen.
Hvor normalt det ville der ikke være nogen tegn når du ikke har skrevet noget.
I Notepad++ kan du vælge om du vil have med eller uden BOM i Encoding menuen.
Hvis man vælger med BOM så kan det give problemer i nogle programmer som den advarsel fortæller dig om og derfor anbefaler at undgå BOM indtil det er bedre understøttet.
Læs eventuelt : http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/prog ... gering.php
"Byte-Order Mark" (BOM) er lidt data som gemmes først i din tekst fil for at identifisere filen som en UTF-8 fil for eksempel.
Så hvis du gemmes en UTF-8 BOM fil uden at skrive noget så er der 3 byte i filen.
Hvor normalt det ville der ikke være nogen tegn når du ikke har skrevet noget.
I Notepad++ kan du vælge om du vil have med eller uden BOM i Encoding menuen.
Hvis man vælger med BOM så kan det give problemer i nogle programmer som den advarsel fortæller dig om og derfor anbefaler at undgå BOM indtil det er bedre understøttet.
Læs eventuelt : http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/prog ... gering.php
- Cameldriver
- Entusiast

Okay det var så en stakket frist.
Lige så snart jeg har haft html filen inde i NetBeans igen, ryger encodingen.
Noger der har et bud på, om der er et sted i NetBeans hvor jeg kan ændre/indstille incodingen?
Noger der har et bud på, om der er et sted i NetBeans hvor jeg kan ændre/indstille incodingen?
Ved ikke lige om det er helt rigtig men du kunde prøve her .Cameldriver skrev:Okay det var så en stakket frist.
Tool/editor/Hint/Html/Html validotor/encodingen/ fluge ben
- Cameldriver
- Entusiast

Tak Stig
Desværre har det ikke nogen effekt. Heller ikke selv om jeg åbner en helt ny HTML fil, og skriver koden igen. ØV!
Overvejer at prøve med en anden editor, selv om en kort og hurtig søgning på Google, gav et mildest talt skuffende resultat.
Af de 4-5 sider jeg besøgte, var den nyeste editor fra 2007. og bekendtgjorde alle sine fortræffeligheder i HTML 4.1.
Desværre har det ikke nogen effekt. Heller ikke selv om jeg åbner en helt ny HTML fil, og skriver koden igen. ØV!
Overvejer at prøve med en anden editor, selv om en kort og hurtig søgning på Google, gav et mildest talt skuffende resultat.
Af de 4-5 sider jeg besøgte, var den nyeste editor fra 2007. og bekendtgjorde alle sine fortræffeligheder i HTML 4.1.
- Cameldriver
- Entusiast

Tak Daniel
Men jeg har endnu ikke behov for alt det nye i html5 og css3. Måske i mit næste projekt.
Men foreløbig skal jeg "bare" have præsenteret ca. 80 billeder på en rimelig måde.
Det er jo netop det, der er det vanvittige ved det her. De sider jeg laver, er så simple, at der virkelig er tale om ikke bare Old shool, men Very Old shool html og css.
Jeg sad for et par år siden, og fedtede med html 4.01. Og her kunne man da virkelig snakke om helvede på jord. Det tog en krig bare at få dokument typen skrevet korrekt.
Og første gang jeg forsøgte at validere siden, havde jeg over 1000 fejl.
Idag har jeg en (1) fejl, og jeg ved ovenikøbet nogenlunde hvad det er. Men editoren nægter bare, at gøre noget ved det.
Dengang, for et par år siden, droppede jeg "Stone webwriter" af samme årsag. Den nægtede at lave Dokument typen rigtig.
Det endte med, at jeg skrev hele koden i Windows Notepad. Rettede 4 fejl og fik den valideret.
Siden eksisterer faktisk endnu, den er ikke køn, men det var det der blev bedt om at lave. http://www.softagility.dk/ hvis nogen skulle være interesseret.
Men jeg har endnu ikke behov for alt det nye i html5 og css3. Måske i mit næste projekt.
Men foreløbig skal jeg "bare" have præsenteret ca. 80 billeder på en rimelig måde.
Det er jo netop det, der er det vanvittige ved det her. De sider jeg laver, er så simple, at der virkelig er tale om ikke bare Old shool, men Very Old shool html og css.
Jeg sad for et par år siden, og fedtede med html 4.01. Og her kunne man da virkelig snakke om helvede på jord. Det tog en krig bare at få dokument typen skrevet korrekt.
Og første gang jeg forsøgte at validere siden, havde jeg over 1000 fejl.
Idag har jeg en (1) fejl, og jeg ved ovenikøbet nogenlunde hvad det er. Men editoren nægter bare, at gøre noget ved det.
Dengang, for et par år siden, droppede jeg "Stone webwriter" af samme årsag. Den nægtede at lave Dokument typen rigtig.
Det endte med, at jeg skrev hele koden i Windows Notepad. Rettede 4 fejl og fik den valideret.
Siden eksisterer faktisk endnu, den er ikke køn, men det var det der blev bedt om at lave. http://www.softagility.dk/ hvis nogen skulle være interesseret.