hvordan bruger jeg javascript

Her kan du få hjælp og stille spørgsmål til JavaScript!
Besvar
pohjola251
Entusiast
Entusiast
Kontakt:
hvordan bruger jeg javascript

Indlæg af pohjola251 » 10. jun 2014, 08:37

hej
jeg ved ikke om jeg er landet det rigtige sted, men nu har jeg set en del af de video'er som I har lavet og jeg synes de er rigtig gode, men jeg bliver forvirret af når vi kommer til javascript, så mit spørgsmål vil nok være hvordan burger jeg javascipt sammen med html og css
det kunne være rart med nogen gode eksembler på hvordan man sammensætter koderne ligsom når du laver en hjemmeside, jeg håber I kan følge mig og hvis I allerrede har så send mig gerne et link så jeg kan se sammen hængen :D

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Re: hvordan bruger jeg javascript

Indlæg af ThomasI » 10. jun 2014, 10:04

Hej med dig!

Godt at du har kunne bruge videoerne :D

Men har du set JavaScript videoerne? Tror det vil hjæpe digh mere hvis du så dem end at vi skriver en lang forklaring herinde.

Se evt. også her for en kort beskrivelse af hvad JavaScript er:

Hvad er JavaScript?

pohjola251
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Indlæg af pohjola251 » 10. jun 2014, 10:38

jo dem er jeg ved at være igennem men jeg forstå ikke helt hvor jeg kan bruge de forskellige koder, men det kunne måske være en god ide at se dem færdig :D

Brugeravatar
scootergrisen
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af scootergrisen » 10. jun 2014, 11:03

Hvis du i HTML har

Kode: Vælg alt

<div id="noget"></div>
Så kan du i Javascript indsætte indhold med

document.getElementById('noget').innerHTML += 'noget';
Så bliver det i browseren til

<div id="noget">noget</div>
Hvis du vil ændre CSS med Javascript så kan du lave forskellige classes i CSS også i Javascript skifter du class på elementet.

<style>

.nogeta {
    background: green;
}

.nogetb {
    background: red;
}

</style>

<script>

if (noget) {

document.getElementById('noget').className = 'nogeta';

} else {

document.getElementById('noget').className = 'nogetb';

}

</script>

pohjola251
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Indlæg af pohjola251 » 10. jun 2014, 12:18

tak for eksemplet det gav lidt mening at se det blive brugt nu er jeg jo lige begyndt på javascript så derfor vil det være fedt at se de ting I laver I videoen blive brugt I et par eksempler så jeg kan se sammenhængen I det for en ting er at snake om variable og if else og if else men en anden ting er at se det blive brugt i en kode hvor det har en sammenhæng med noget andet :) ellers vil jeg sige at du fortæller jo godt omkring meget af det og blev endelig ved med det for de engelske fora er sværre at forstå for en nybegynder som mig :D

Brugeravatar
scootergrisen
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af scootergrisen » 10. jun 2014, 13:52

Jeg syntes også det er godt når der er en demo af koden så man kan prøve det på en side for sig selv hvor det kun er den nødvendige kode som er med. Det har jeg set på andre hjemmeside at jeg godt kan lide så det gør jeg også på min hjemmeside men det kræver en del arbejde og vedligeholdelse.

pohjola251
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Indlæg af pohjola251 » 10. jun 2014, 22:27

Det har du ret I og det er lige det med at forstå logikken I hvad man egentlig bruger javascript til, der skal man nok have prøvet nogen forskellige opgaver før man helt ved hvordan og hvor og I hvilke sammenhænge man bruger det, for det er sikkert nemt nok når man fanger logikken I det :D

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 19. jun 2014, 21:07

Hej, lige en lille tilføjelse :D

Scripts gør dine hjemmesider dynamske, hvorimod HTML og CSS er statisk - der er ikke noget, der ændrer sig, når du f.eks. styler et p-tag med en farve - den forbliver dén farve. Det kan du ændre m. bl.a. JavaScript, så det bliver dynamisk.
En af fordelen ved JavaScript er jo, at det udfører noget på både klientsiden (den person med browseren) eller server-siden som så mange andre programmer, og ved at udnytte web browserens egne ressourcer kan den lette byrden på server-arbejdet :-) (så vidt jeg har forstået, ved dsv. ikke så meget om servers, MySQL osv. endnu).
Håber det kunne hjælpe lidt til at forstå.

cristian
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af cristian » 19. jun 2014, 23:30

Josefine skrev:Hej, lige en lille tilføjelse :D

Scripts gør dine hjemmesider dynamske, hvorimod HTML og CSS er statisk - der er ikke noget, der ændrer sig, når du f.eks. styler et p-tag med en farve - den forbliver dén farve. Det kan du ændre m. bl.a. JavaScript, så det bliver dynamisk.
En af fordelen ved JavaScript er jo, at det udfører noget på både klientsiden (den person med browseren) eller server-siden som så mange andre programmer, og ved at udnytte web browserens egne ressourcer kan den lette byrden på server-arbejdet :-) (så vidt jeg har forstået, ved dsv. ikke så meget om servers, MySQL osv. endnu).
JavaScript er et klient side værktøj. I teorien kan man bruge det til at hente noget fra server siden... Og det må jeg virkelig understrege at man aldrig never ever gør... Ever.
Det er at bede om at blive "defaced" eller værre hvis du har en webshop, kunde data stjålet :)

Brug et server side sprog til at hente data fra en DB og JavaScript til at håndtere det.
Det er sådan man burde gøre, hvis ikke man ville bøde senere.

HTML og CSS er statisk værktøjer ja, men CSS2.1 & CSS3 giver mulighed for psudo klasser.
Hvilket gør din side... Semi dynamisk? :) Du kan laver hover effekter og generer content mm. Men dette er igen selvfølgelig statisk defineret.

My 2 Cents.

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 19. jun 2014, 23:36

cristian skrev:
Josefine skrev:Hej, lige en lille tilføjelse :D

JavaScript er et klient side værktøj. I teorien kan man bruge det til at hente noget fra server siden... Og det må jeg virkelig understrege at man aldrig never ever gør... Ever.
Det er at bede om at blive "defaced" eller værre hvis du har en webshop, kunde data stjålet :)

Brug et server side sprog til at hente data fra en DB og JavaScript til at håndtere det.
Det er sådan man burde gøre, hvis ikke man ville bøde senere.

HTML og CSS er statisk værktøjer ja, men CSS2.1 & CSS3 giver mulighed for psudo klasser.
Hvilket gør din side... Semi dynamisk? :) Du kan laver hover effekter og generer content mm. Men dette er igen selvfølgelig statisk defineret.

My 2 Cents.

Jeps ved godt man normalt ikke ville bruge det, men man kan godt :D

Ja okay det kan du have ret i, har dog ikke beskæftiget mig så meget med CSS2.1 og 3 endnu, så nok derfor :P

Besvar