Save system

Her kan du få hjælp og stille spørgsmål til JavaScript!
Besvar
Josefine
Geni
Geni
Indlæg:308
Tilmeldt:9. dec 2011, 16:46
Save system

Indlæg af Josefine » 22. aug 2015, 17:30

Hej NP :D

Jeg søger råd til, hvilken løsningstilgang jeg skal tage for at kunne programmere et slags 'save system', da jeg absolut ingen erfaring har med sådan noget.

Jeg har programmeret følgende:
Et tekst-input field og en knap. Trykker man på knappen bliver et nyt element (ul/div (kasse) m. billede) tilføjet til skærmen, som man kan rykke rundt på skærmen, som man vil (drag and drop). Man kan tilføje lige så mange elementer, som man vil. I tekst-input fieldet skriver man noget, og når man så oprettet elementet får det tilføjet et ID med den tekstværdi, man skrev ned.

Mit næste mål er så nu at få lavet en "gem"-knap, der, hvis man trykker på den, gemmer alt det, man har foretaget sig på siden, dvs.: de oprettede elementer og deres tilhørende ID'er + deres position efter et eventuelt DnD. Når man så lukker siden ned og åbner den igen må der gerne være en 'reload #save01' etc., som (når man trykker på den) genopretter elementerne + deres tilhørende ID/position osv.
Præcis ligesom når man gemmer i et spil. Jeg er lidt ligeglad, hvordan det bliver gemt, bare jeg har mulighed for at reloade det gemte materiale og stadig fortsætte med at redigere i det og herefter gemme på ny.
Alt skal være gemt selv hvis browseren/fanen/computeren lukkes ned :P Der skal regnes med, at der efterhånden bliver tilføjet forholdsvist mange elementer. Det skal også kunne gemmes, hvis et element slettes (en fremtidig funktion, jeg arbejder på).

Så er spørgsmålet, hvad jeg skal kigge på for at kunne lave noget som dette? Kan jeg gøre det udelukkende med Javascript (jeg kan ikke jQuery)? Skal/kan jeg bruge cookies, og kan de holde nok data? Eller er jeg nødt til at dykke ned i noget PHP/MySQL?
Jeg så denne tråd: http://www.dynamicdrive.com/forums/show ... ading-page
... men i min browser gemmer den ikke positionen ved reload eller noget :geek:

Josefine
Geni
Geni
Indlæg:308
Tilmeldt:9. dec 2011, 16:46

Re: Save system

Indlæg af Josefine » 24. aug 2015, 12:06

Nå, jeg kan se jeg får brug for at få bedre styr på mit SQL og PHP hvis det her + mere skal kunne lade sig gøre. Arh, det er lang tid siden jeg har programmeret for real :D

jepperask
Geni
Geni
Indlæg:378
Tilmeldt:4. nov 2012, 17:57

Re: Save system

Indlæg af jepperask » 28. aug 2015, 17:58

Så informationerne du ønsker at gemme, er for hvert element:
- ID
- Tekststreng
- X-position
- Y-position
- ?

Jeg har aldrig arbejdet med Cookies, men de har begrænsninger. PHP/SQL kan helt sikkert fungere - dog vil du så skulle lave et brugersystem, hvis der er flere der skal bruge det.

Alternativt kan du bare gemme et bruger-ID i en cookie, og så hente alle elementer med tilsvarende ID ned fra din database.

Josefine
Geni
Geni
Indlæg:308
Tilmeldt:9. dec 2011, 16:46

Re: Save system

Indlæg af Josefine » 29. aug 2015, 09:15

Det er lige præcis de informationer + lidt mere, jeg har oprettet i en database nu hehe :D Er i gang med PHP-delen og har fået oprettet forbindelse til databasen mm. Jeg tænkte også selv på det med brugerne, men for nu er det egentlig bare et program, jeg selv skal bruge, og som derfor heller ikke skal på nettet eller noget, så jeg besluttede, at det kunne være en fremtidig udvidelse i stedet.
Anyway, tak for dit svar :mrgreen:

Besvar