Netbeans og Java

Her kan du snakke om alt hvad der lige falder dig ind - Det kunne være musik, spil, fodbold eller måske noget helt tredje der interesserer dig lige nu! Så skriv dine tanker ned og opret en tråd...Spørgsmål der ikke passer ind andre steder kan du også stille her!
Besvar
Brugeravatar
Cameldriver
Entusiast
Entusiast
Geografisk sted:København
Netbeans og Java

Indlæg af Cameldriver » 6. maj 2013, 18:21

Hej

Hver gang jeg starter Netbeans, får jeg følgende Pupup.
Cannot locate javainstallation in specified jdkhome:
C:\Program Files\Java\jre6
Do you want to try to use default version?
Jeg har selvfølgelig tjekket det. Og jeg har en java installation. Faktisk har jeg 2.
C:\Programmer\Java\jre6
og
C:\Programmer\Java\jre7

Men jeg har ingen ide om hvad "jdkhome" er. Og noget sådan findes ikke på Computeren.

Hvordan slipper jeg af med den irriterende Pupup?

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Re: Netbeans og Java

Indlæg af ThomasI » 6. maj 2013, 21:42

måske kan dette hjælpe:

http://pandazen.wordpress.com/2011/05/1 ... d-jdkhome/

Prøv altid at google fejlkoden...det virker tit ;)

Brugeravatar
Cameldriver
Entusiast
Entusiast

Indlæg af Cameldriver » 6. maj 2013, 22:10

Hej Thomas
Og tak for hurtig respons.

Jeg har fulgt dit råd, og googlet "fejlkoden"/fejlmeddelelsen. Og jeg har også fået læst/oversat en hel del af dem.
Men entydigt for dem alle er, at det i min verden er sort snak.
Jeg fatter simpelthen ikke, hvad det er de snakker om. Det er som om, der bliver spurgt i øst, og svaret i vest.

Så jeg tror jeg vil omformulere mit spørgsmål til:

Hvad drejer det her sig om?
Hvad er jdk?
Hvad er jdkhome?
Hvad er jre6?
Hvorfor har jeg ikke noget der hedder "C:\Program Files" på min Computer?

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 7. maj 2013, 08:45

Hej igen,

Hos dig hedder det nok programmer og ikke program files... hvis du altså kører med DK windows.

JDK står for Java development kit og er noget som Netbeans bruger for at fingerer...

ved ikke helt præcist hvad problemet er hos dig, men jeg kunne forestille mig at det er fordi den jdk version du har liggende ikke matcher den som netbeans skal bruge... enten er din for gammel eller ny.

En ide kunne være at fjerne alt der har emd JDK og og netbeans at gøre på din pc og så installere forfra...

Alternativt kan du undersøge hvilken version af JDK dit Netbeans bruger og installere dette.

Brugeravatar
Cameldriver
Entusiast
Entusiast

Indlæg af Cameldriver » 7. maj 2013, 18:28

Hej Thomas og tak.

Jeg endte op med en helt ny udgave af NetBeans (IDE 7.3).
Desværre ligner den kun på ganske få områder den gamle (IDE 7.2).
Jeg blev godt nok under installation spurgt, om jeg ville importere mine gamle projekter. Hvilket jeg selvfølgelig svarede ja til. Men jeg kan kun finde mit seneste projekt. De foregående er der intet spor af. Jeg savner især navigatoren i venstre side af skærmen, hvor jeg havde alle mine projekter. Og kunne åbne, lukke og klippe/klistre mellem de enkelte projekter.

Der er masser af Javascript. Men jeg har endnu ikke fundet noget om HTML eller PHP. Og jeg skulle også gerne have fat i noget MYSQL, som er hele årsagen til at jeg er gået igang med at kode igen.

Kan du hjælpe med et par hints?

Brugeravatar
Cameldriver
Entusiast
Entusiast

Indlæg af Cameldriver » 9. maj 2013, 13:22

Så kører NetBeans med HTML, PHP og Javascript.

Men det har så affødt et nyt problem.

For at kunne køre/vise PHP filer, har jeg installerer XAMPP. Men jeg forstår ikke rigtigt Control Panelet. Og selv om jeg "Starter" noget, kan jeg stadig ikke køre/vise PHP filer.

Nogen bud på, hvad jeg gør forkert?

er der forøvrigt ikke noget om at man kan starte Browseren direkte fra NetBeans? Eller er det bare mig der husker forkert?

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 9. maj 2013, 14:48

Altså hvis du skal køre php filer i browseren via Netbeans skal du trykket "run"

Dette kræver selfølgelig at dit projekt og filer ligger i htdocs mappen og at XAMPP er tændt :)

Virker dit Xampp som det skal? prøv at kør den index.php fil der ligger i din htdocs mappe... hvis den siger "it works" så er alt som det skal være..

Besvar