NemProgrammering.dk logo
nordicway webhotel

Køb søgemaskineoptimering | Sådan gør du!

Skrevet/opdateret af Thomas Skov Iversen

køb søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering (SEO) er en utrolig vigtig del af det, at drive en succesfuld webshop eller hjemmeside. Uden søgemaskineoptimering går du glip af potentielt rigtig mange kunder, da langt de fleste i dag søger efter produkter og viden via Google.

En høj placering i Google er altså næsten altid lig med kunder i butikken, og den eneste måde at få en høj placering er igennem søgemaskineoptimering. Søgemaskineoptimering er dog en videnskab for sig, og det er langt de færreste webshop- og hjemmesideejere der har hverken tid eller viden nok om emnet til at kunne gøre det selv (i mange tilfælde er søgemaskineoptimering et fuldtidsjob). Mange vælger derfor, at hyre en ekstern leverandør til at varetage arbejdet for dem.

At anvende en ekstern partner er en god idé, fordi man på den måde selv kan fokusere på andre ting som man måske er bedre til og i virkeligheden også synes er sjovere. Men, man må ikke blot gå ud og købe søgemaskineoptimering i blide. Man skal vide hvad man går efter, hvad man har brug for og hvad man vil betale, for ellers kan købt søgemaskineoptimering meget vel være penge lige ud af vinduet.

Hos NemProgrammering.dk´s webbureau Instance.dk tilbyder vi professionel hjælp til søgemaskineoptimering. Vi vejleder dig fra start til slut, og sikrer, at de mål vi sammen fastsætter fra starten også bliver nået. Hvis du gerne vil have os til at hjælpe dig med søgemaskineoptimering, så kontakt os via knappen nedenfor. Alternativt kan du først læse videre og blive klogere på, hvad du skal være opmærksom på, når du køber søgemaskineoptimering.

Når du køber søgemaskineoptimering hos en ekstern partner skal du være sikker på, at du får hvad du betaler for. Du bør altid stille følgende spørgsmål til den potentielle leverandør:

  1. Vil i lave linkbuilding for mig i forbindelse med søgemaskineoptimeringen?
  2. Kan vi sætte nogle mål i forhold til placeringer i Google?
  3. Skal jeg selv eller hjælper i mig med at skrive SEO-tekster til min webshop/hjemmeside?
  4. Får jeg en ranking / fremgangsrapport hver måned?
  5. Hvad er prisen? Og er det et engangsbeløb eller løbende betaling hver måned?
  6. Indgår der undervisning til mine ansatte og jeg, så vi selv løbende kan tænke i SEO-baner?

Vil i lave linkbuilding for mig i forbindelse med søgemaskineoptimeringen?

En vigtig del af søgemaskineoptimering er linkbuilding. Altså den disciplin der omhandler at skaffe links fra andre sites til dit eget. I forbindelse med køb af søgemaskineoptimering er det derfor vigtigt, at du får klarlagt om der indgår linkbuilding i den pakke du køber. Hvis der ikke gør, bør du måske vælge en anden udbyder eller en anden pakke, da linkbuilding er ret essentielt i forhold til søgemaskineoptimering.

I forbindelse med dette spørgsmål bør du også spørge ind til, hvilken type links du får. Er det links i artikler på blogs og nyhedssites, er det links fra kommentarer på f.eks. foraer eller er det links fra linkkataloger og artikeldatabaser? Links fra relevante autoritets blogs og nyhedssites er det man kalder for kvalitetslinks og det et dem der giver mest værdi for din side (det er også disse typer links der typisk er dyrest). Vælg en leverandør, der kan tilbyde disse typer links eller måske en blanding af de 3 typer, dog med hovedvægt på kvalitetslinks.

I forhold til linkbuilding fraråder jeg også altid, at købe links fra udbydere som lover dig flere hundrede links for ganske få kroner. Læse mere om dette her: Sådan køber du linkbuilding.

Kan vi sætte nogle mål i forhold til placeringer i Google?

Det er altid godt at opsætte nogle mål ved køb af søgemaskineoptimering, specielt hvis du vælger at købe det på abonnements-basis. Køber du en pakkeløsning til en fast pris, vil du vide hvad pakken indeholder og derved er der allerede sat en række mål for, hvad du forventer at få helt konkret.

Vælg aldrig en udbyder som lover dig en placering som nr. 1 på dine vigtigste søgeord, specielt hvis denne udbyder kan gøre det til en unaturligt billig pris. At love placeringer i Google er meget farligt, da der er utrolig mange faktorer som du og din SEO-udbyder ikke er herre over. Der er to måder at opnår topplaceringer på søgeord med meget konkurrence. Den ene er at anvende metoder som er imod Google´s retningslinjer, og som måske kan skade din hjemmeside eller webshop i det lange løb. Den anden er at gøre det ordentligt, men dette vil også blive meget dyrt.

Vælg derfor en udbyder som sætter realistiske mål og som kan begrunde hvorfor i sætter de mål som i gør og hvordan han har tænkt sig at nå dem. Vælg ikke en udbyder som lover dig topplaceringer til ganske få penge uden at kunne gøre rede for, hvordan det vil komme til at ske.

Skal jeg selv eller hjælper i mig med at skrive SEO-tekster til min webshop/hjemmeside?

Gode landingsider er vigtige for enhver webshop eller hjemmeside. Landingsider er de sider, som du gerne vil have at folk skal lande på, når de kommer fra Google. Landingsider er altså de sider som skal ranke højt i Google og samtidig konvertere godt, når en besøgende lander på din webshop via din landingsside.

Disse landingsider skal have gode SEO-venlige tekster. Uden SEO-venlige tekster vil en landingside aldrig komme til at ranke rigtig godt i Google, og derfor er det vigtigt, at du får gjort det klart, hvorvidt din søgemaskineoptimeringspartner vil varetage landingsider for dig eller i det mindste instruere dig i, hvordan du bør udforme dem.

Får jeg en ranking / fremgangsrapport hver måned?

En SEO-partner er intet værd, hvis han ikke kan fremvise resultater. Kræv derfor en rapport hver måned, som viser den fremgang som din side forhåbentlig har fået på grund af det arbejde der er blevet lagt i søgemaskineoptimering.

Hvad er prisen? Og er det et engangsbeløb eller løbende betaling hver måned?

Billig søgemaskineoptimering er nødvendigvis ikke dårlig søgemaskineoptimering, men som med så meget andet, så er der selvfølgelig en sammenhæng mellem pris og kvalitet. Man kan typisk købe søgemaskineoptimering på to måder. Enten kan du købe det som en engangspakke, med nogle faste services, links osv., eller også kan du købe det på abonnementsbasis, hvor du hver måned betaler et fast beløb for, at en SEO-mand bruger X antal timer på at lave søgemaskineoptimering for dig. Søgemaskineoptimering er en løbende proces, og jeg anbefaler dig derfor altid, at få dig en fast SEO-mand som løbende sørger for, at du rangerer højt på dine vigtige søgeord.

Indgår der undervisning til mine ansatte og jeg, så vi selv løbende kan tænke i SEO-baner?

Hvis du vælger at købe en pakke til en fast pris og med et fast scope, så kan det i mange tilfælde være en god idé at spørge om der i den pakke også indgår oplæring i de grundlæggende SEO principper. På den måde sikre du nemlig, at du selv og dine ansatte i et vis omfang selv kan have SEO i baghoved når i for eksempel skriver produkttekster. Forvent dog ikke at en SEO-partner giver dig flere timers undervisning, da det trods alt hans viden om emnet han lever af ;-)

Med disse spørgsmål er du klar til at gå ud og købe søgemaskineoptimering. Kontakt gerne vores webbureau Instance.dk, hvis du godt kunne tænke dig, at få hjælp fra os til at komme til tops i Google!


Denne side blev sidst opdateret:

Spørgsmål og kommentarer

Har du spørgsmål eller kommentarer? Så skriv herunder og vi eller en anden lœser vil svare hurtigst muligt!

Url´er bliver automatisk omdannet til links (nofollow).

kommentar på NemProgrammering.dk - lav din egen hjemmeside
Malthe    07-07-2016

Super god artikel - det er værd at huske, nu hvor man selv er på udkig efter noget professionel sparring :) Mvh. Malthe


kommentar på NemProgrammering.dk - lav din egen hjemmeside
Thomas    03-08-2015

Hej Finn, Tak for din kommentar. Relevante udgående links er selvfølgelig også vigtige ja, og dem vil vi helt sikkert også skrive om i et andet indlæg. For at holde fokus er det dog ikke omtalt her - ellers bliver artiklen bare for lang ;-) Mvh. Thomas


kommentar på NemProgrammering.dk - lav din egen hjemmeside
Finn Bennetsen    29-10-2011

God artikel og ingen tvivl om at arbejdet med linkbuilding har positiv indflydelse på placeringen i søgemaskinerne. Jeg kan dog ikke forstå hvorfor denne og andre artikler kun snakker indgående links. Jeg mener at udgående links også er vigtige og gode informative udgående links giver en bedre rang i søgemaskinerne. Det har jeg også skrevet et indlæg om her: http://seosyd.dk/udgaende-links.html Med hensyn til linkkataloger, så kigger jeg på om Google overhovedet har indekseret de nyeste links.