NemProgrammering.dk logo

3 aspekter inden for teknisk SEO som er vigtige at huske

Ekspert indlæg
Teknisk SEO
Sasa Kovacevic

  Skrevet af: Sasa Kovacevic     27-02-2018     Skrevet i: Partner indhold

Søgemaskineoptimering er noget af det vigtigste, hvis du gerne vil skabe gode resultater med din online markedsføring. Der er mange forskellige aspekter inden for søgemaskineoptimering, som kan være med til at give dig bedre placeringer i Google. I dette indlæg har jeg valgt at lægge fokus på de mere tekniske aspekter af SEO, som er vigtige at have fokus på i forbindelse med søgemaskineoptimering.

Mobilvenlighed er afgørende for Google

Mobilvenlighed spiller en større rolle i dag end det har gjort nogensinde før. Det skyldes naturligvis at vi bruger vores smartphones mere og mere i dagligdagen og det gør at et stigende antal søgninger på Google foretages fra mobile enheder.

Når vi søger fra mobile enheder, er det afgørende at vi kommer ind på en side, der er lavet mobilvenlig for at gå en god brugeroplevelse. Og da Google gerne vil vise os de bedste resultater, er det utrolig svært at få de høje placeringer, hvis din side ikke er mobilvenlig og en mobilenlig side er derfor det første, som er afgørende at få styr på inden for teknisk SEO.

Samtidig bruger vi i høj grad vores mobile enheder til at søge information om alt mellem himmel og jord og her er det også vigtigt at brugerne får en god oplevelse på din hjemmeside. Hvis du fx skriver en bærbar anmeldelse som tweak.dk, er det afgørende at siden er mobilvenlig for at få vi som forbrugere får en god oplevelse på din hjemmeside og ikke mindst for at din side kommer højt op i de organiske resultater i Google.

Nedenfor kan du se et eksempel på en side der ikke er mobilvenlig. Testen er foretaget i Google Search Console.

mobilvenlighed

Vær opmærksom på kanibalisering af URL’er

Det næste, som jeg mener er vigtigt at være opmærksom på i forbindelse med teknisk SEO er kanibalisering af URL’er, da du risikerer at blive din egen fjende. Kanibalisering er, når du har to URL’er der forsøger at rangere på det samme søgeord.

Det er fx hvis du har to landingssider der omhandler det samme og næsten har ens URL, at kanibalisering kan blive et kritisk punkt for dine placeringer i Google. Det skyldes at Google ikke ved hvilken side der skal gives værdi til og derfor ved Google heller ikke hvilken side, der skal have de gode placeringer på de søgeord der indgår på siderne.

Hvis du fx har en side der sælger headsets i forskellige former, er det vigtigt at have en side der handler generelt om headset, som kan komme til at rangere højt på søgeordet headset. Hjemmesiden zinuss.dk har fx en landingsside der fortæller om forskellige slags headsets, og det er en god idé for at komme til at rangere højt på Google. Men det er vigtigt at der kun er en side, der forsøger at rangere højt på et bestemt søgeord, for at undgå kanibalisering.

Et sitemap hjælper Google med at finde alle dine sider

Det sidste, som er vigtigt at have styr på inden for teknisk SEO er at lave et sitemap, der kan hjælpe Google med at finde alle dine sider.

Vi vil selvfølgelig helst have at Google crawler alle vores sider og for at hjælpe Google med det, er det vigtigt at lave et sitemap.

Der er to slags sitemaps, som er vigtige at gøre til en del af din hjemmeside. Det er henholdsvis et html sitemap samt et xml sitemap. Et xml sitemap er et sitemap der skal hjælpe søgemaskiner med at finde alle URL’er på dine hjemmeside. Når du har lavet et xml sitemap, hjælper du søgemaskinerne med at finde alle siderne på dit website og det er et vigtigt aspekt inden for SEO at alle dine hjemmesider bliver fundet.

I billedet nedenfor kan du se et eksempel på et XML Sitemap.

sitemap

Hvis du fx ejer en webshop med et stort udvalg af trådløste headsets, er det en fordel, hvis du hjælper Google med at finde alle dine sider, for at få de gode placeringer.

Et html sitemap er derimod et sitemap som dine brugere kan se og hjælpe til at finde en bestemt side på din hjemmeside. Hvis en bruger ikke kan finde en bestemt side på dit website, kan de derfor gå til html sitemappet og finde netop den side, som de leder efter.

På dette billede kan du se et eksempel på et HTML sitemap.

sitemap 2

 

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.