NemProgrammering.dk logo

3 råd til at lave annoncetekster, der sælger!

Ekspert indlæg
annoncetekster
Jonas L. H. Hansen, Obsidian Digital A/S

  Skrevet af: Jonas L. H. Hansen, Obsidian Digital A/S     27-02-2019     Skrevet i: Konverteringsoptimering, SEO + SEM

Facebook fungerer som en auktion for virksomheder, der ønsker at markedsføre deres produkter. Derfor kan det selvsagt være svært at lave annoncetekster, der skiller sig ud fra mængden, og som rent faktisk har en positiv effekt på konverteringer eller websitetrafik.

Annoncetekster er det første, som læseren ser, og derfor efterlader vi her et altafgørende førstehåndsudtryk. Et førstegangsudtryk, som gerne skal være overskueligt, skabe blikfang og samtidig forekomme overskueligt med klare budskaber. Det har vi heldigvis flere års erfaring med, og har derfor udviklet nogle konkrete tips og tricks til at inkorporere alle tre faktorer i dine annoncetekster.

Vi tager i denne guide udgangspunkt i vores bedste learnings fra casen med telerepair.dk, som har haft succes med Facebook-annoncering.

1 – Lad Facebook finde frem til den mest effektive tekst

Facebooks algoritme er utrolig stærk, og den er særlig stærk i at splitteste budskaber op mod hinanden og allokerere budget til det bedst performende budskab. Derfor bør man ved de kampagne-målsætninger, der tillader det, altid bruge funktionen til dynamisk annonceindhold på Facebook.

Ved denne funktion har man mulighed for at splitteste op til 5 forskellige budskaber, overskrifter og beskrivelser af link op mod hinanden i den samme annonce. Facebook vil konkret måle på, hvilken af disse tekster der enten skaber mest trafik, flest konverteringer eller app-installs. Derved slipper du for at skulle gå ind og manuelt finde ud af, hvilken annoncetekst, der klarer sig bedst. Ved brug af dynamisk annonceindhold får du altså et databaseret grundlag at vurdere dine annoncetekster på, og derudover slipper du for selv at skulle regulere budgetttet.

Man har desuden også mulighed for at splitteste op til 10 kreativer op mod hinanden. Facebooks algoritme er altså god som databaseret evidensgrundlag for, hvilke budskaber, kreativer mv., som ens målgruppe reagerer på. Specielt nyttigt, hvis man skal afrapportere på sit annonce-arbejde.

2 – Skab blikfang: brug emojies

Facebook-opslag er ofte ensformige, hvilket betyder, at de ofte er svære at genkende fra hinanden, og derfor lægger man heller ikke mærke til dem. Det handler om at skabe blikfang ned gennem et relativt neutralt feed, og her er emojies et af de vigtigste redskaber.

Emojies bryder det neutrale billede og virker iøjenfaldende for Facebook-brugeren, som oftest allerede er i målgruppen for produktet, der annonceres for. Da onlineprinters implementerede flere emojies i deres annoncetekster, kunne de med det samme se en stigning i, hvor mange personer, der konverterede. Generelt bliver annonceteksternes performance forbedret markant med emojies – primært pga. blikfanget, og derfor er emojies en central grundpille i en god annoncetekst.

Emojies kan også være med til at understrege en vis urgency – som f.eks., hvis man kører med et begrænset tilbud.

Vores anbefaling er derfor, at man f.eks. har en første linje, hvor man lader en emoji indgå. Man kan desuden skrive den første linje i capslock. Et trick, der også tiltrækker sig en masse opmærksomhed.
Selvom man har en produkt, der henvender sig til b2b, skal man ikke udelade emojies. Tværtimod, kan det ofte gavne at benytte emojies her, da produktbeskrivelser og USP’er ved b2b-produkter oftest kan forekomme særligt teksttunge. Emojies virker kort og godt til alle typer af annoncer for alle typer af produkter.

3 – Rule of three: hold det kort og præcist

Kunsten ved at skrive en annoncetekst er at holde den kort og præcis. Det er de færreste mennesker, som trykker ”læs mere” ved en lang annoncetekst, og derfor anbefaler vi, at teksten aldrig bliver så lang, at man skal trykke netop ”læs mere” for at folde hele teksten ud.

Desuden skal teksten gerne understrege enten en urgency, en ekspertviden eller en form for social proof. Man kan med fordel benytte ét af disse principper i hver af sine annoncetekst til sin annonce med dynamisk indhold.

Desuden er der en menneskelig, psykologisk svaghed for tallet tre. Vi mennesker kan godt lide, at der er tre af noget. Derfor har vi succes med at stille teksten op i 3 bullitpoints. På den måde kan man kortlægge tre USP’er eller 3 vigtige stykker information om produktet eller ydelsen på en kort og overskuelig måde. Det øger chancen for, at brugeren forstår, hvorfor netop jeres produkt skiller sig ud fra mængnden.

For at opsummere, så vil den sunde tilgang til annoncetekster være, at man splittester forskellige budskaber, at budskaberne skaber blikfang i form af emojies, og at man holder dem korte og præcise, så man får leveret sit budskab, mens man har brugerens opmærksomhed.

På den måde skulle du gerne have det bedste forudsætninger for at skabe konverteringer, leads eller trafik til din hjemmeside. Held og lykke med det.

SEO kursus

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.