5 gode råd, når du skal lancere din egen app
AfMartin Mindorf – Adm. Direktør, Kala ApS
I disse dage, hvor techstjernerne er blevet de nye rockstjerner, er det naturligt nok at mange går rundt med en lille app-iværksætter i maven.
Mark Zuckerberg forærer astronomiske beløb til vengørenhed, Elon Musk får din bil til at køre af sig selv, og så har han i øvrigt sit eget private Space Race kørende mod Richard Branson.
Hvem synes ikke de gutter er cool?
Hvis du har tænkt dig, at blive en del af klubben, er der en del udfordringer du må overvinde.
Gennem mit arbejde for en række fremtrædende danske virksomheder, bl.a. superbilsfabrikanten Zenvo, har jeg lært en række vigtige lektioner indenfor app-udvikling.
Senest har jeg stiftet virksomheden Kala. Vi laver en app til projektstyring og tidsregistrering, som gør det langt lettere at drive virksomhed. I den forbindelse har jeg også lært en masse – særligt om at lave en app, som ikke har en prædefineret kunde, men derimod er rettet mod det åbne marked med mange kunder.
I dette indlæg, vil jeg forsøge at lære 5 af de vigtigste ting videre, som du kan bruge, hvad enten du arbejder på at slå Elon Musk, eller bare gerne vil kunne leve af at lave apps.
1) Dine kunder er fyrtårne
Lav tegningerne til din app eller endnu bedre en simpel alpha version, og præsenter den for en potentiel kunde så hurtigt som muligt. Lige meget hvad, så slår intet en initiel samtale med en kunde. Sørg for at kunden fanger konceptet. Din alpha version behøver ikke at virke – du kan godt nøjes med tegningerne af hvordan den kommer til at se ud.
Dine kunder er dine fyrtårne – uden deres feedback har du ingen chance for at navigere, og dit projekt kan gå på grund hvis du sætter kursen forkert; udvikler du for mange funktioner, som ingen har brug for, ender du med at have brugt alle dine penge og ressourcer, på noget som ikke kan sælges. Derfor: Stol på din mavefornemmelse, men lyt til kundernes uvurderlige feedback.
2) Du kan altid lave version 1.1
Et klassisk men alligevel overset råd. Der er ingen som nogensinde i verdenshistorien, har lanceret et produkt, som ikke kunne forbedres efter lanceringen. I dit arbejde med din app, vil du ofte opleve, at du får nye idéer til ting der kan optimeres. Husk at skrive dem ned – men lad for guds skyld være med at udvikle dem alle sammen, før du har lanceret første version af din app.
Det er lige meget om din app er 100 millisekunder eller 300 millisekunder om at loade, i hvert fald i den første version. Du kan aldrig lave et perfekt produkt fra version 1.0. Men ship it! Og så kan du altid lave en version 1.1.
3) Ingen har råd til at arbejde gratis, heller ikke dig! Cool cash is king.
I dit arbejde vil du møde kunder, som har helt specielle ønsker til tilpasninger af din app. Det er også fint – men du skal tage penge for det. Hvis kunden virkelig kan se værdien i det han eller hun foreslår, så vil han eller hun også betale for det. Du behøver ikke fakturere et kæmpe beløb i starten – men de kunder som ikke vil lægge cool cash bagved deres ord: Skriv deres forslag nederst på listen, de snakker bare.
4) Hold orden med softwareværktøjer
Intet er mere uprofessionelt end at love noget, som du ikke kan holde. Har du lovet en kunde en bestemt feature, så gør alt hvad du kan for at leve op til din forpligtigelse. Her kan det være en fordel at have software til at holde styr på projekter, planlægning, opgaver og tidsforbrug, sådan at du ikke glemmer noget og kender dit dækningsbidrag – samt har dokumentation hvis du skal fakturere kunden for udvikling. Til revisionsstyring bruger vi GitHub og til projektstyring og tidsregistrering bruger vi Kala. Vi har 100% styr på vores kode, vores tidsforbrug og vores opgaver i virksomheden.
5) Giv aldrig op og gør dig umage
Bliv ved med at kæmpe for din idé. Du må tro på noget – du skal have følelsen i maven, af at du tror på noget. Så længe du har det, må du aldrig give op. Det er langt mere respektabelt at gøre forsøget og fejle, end at blive hjemme under dynen. Så kom ud og kæmp! Det bliver ikke nemt. Men med dygtighed og hårdt arbejde, skal du nok nå dit mål. Dygtighed, omhu, vilje, attitude og gåpåmod; det er den cocktail du har brug for. Så kommer resten af sig selv.
Dygtighed og omhu er nok de mest savnede kvaliteter i vores samfund. Vi er vokset op i et uddannelsessystem, hvor man bifalder at folk hopper over gærdet – men man er fuldstændig ligeglad med, om de gør det hvor gærdet er højest eller lavest. Den blødsødne mentalitet er du nødt til at lægge på hylden, hvis du vil fremad. Herude i den virkelige verden, er det kun omhu, vilje og ægte hårdt arbejde der tæller. Og det skal være udført med præcision, skarphed og dygtighed. Det er det, som kunderne vil have, og dermed ultimativt dig selv.
Held og lykke med din app!
/Martin Mindorf
Adm. Direktør, Kala ApS
Det var lige hvad jeg trængte til at se!
fedt indlæg!
App’s et jo ikke helt som andre ting.