Information om denne video
Underviser: Benjamin Rotendahl Video: 12:08 Lektion nr. 25 af 26
I denne sidste video laver vi vores sådan at vores hovedperson kan dø men på en ny måde i forhold til de
andre spil. Derefter slippes du fri til selv at udvide historien og gøre så den slutter lige som du har lyst til.
Hent dit kursusbevis
Du har nu været igennem en lang række videoer, og du har forhåbentlig lært en hel masse om programmering i Scratch, som du måske kan bruge i skolen, eller når du laver dine egne computerspil. Nedenfor kan du hente et kursusbevis, som du f.eks. kan hænge op på dit værelse.
Kursusbeviset kan kun hentes, hvis du har købt og gennemført vores programmeringskursus for børn. Læs mere her
Hey Benjamin det var faktisk ret sjovt med dette spil hvor der er mulighed for at udspille sig en historie, som var man i den virkelige verden. ;)
Spørgsmål: Man kunne vel godt lave det sådan, at man godt kan gå tilbage i scenerne kunne man ikke? Så man når man f.eks. gik til scene 2 kunne gå tilbage til scene 1? Men så skulle man være så forudseende at fjerne bilen, når scriptet der får den til at køre er afviklet første gang. Det er dét jeg mente med mit spørgsmål oppe under første racerbanevideo. Sådan at man kunne bevæge sig frit i spilverdenen. :)
Hej Réne.
Man kan helt sikkert lave sådan at man kan gå frem og tilbage, det bliver først rigtig svært at lave sådan man kan gøre det “glidende” det er desvære rigtig svært at gøre i scratch da det ikke er bygget til at tage højde for ting uden for skærmen. Det er værktøjer som https://gamemaker.io/en/gamemaker eller https://www.stencyl.com nok krævet. Det er også gode næste trin, f.eks er spil som “undertale” lavet i game maker hvis du kender det.
Hej Benjamin,
Havde på fornemmelsen at Scratch nok havde sine begrænsninger dér. Jo jeg kender godt Game Maker. Tror endda nok jeg har en udmærket bog liggende om det skrevet af en dansker hvis jeg husker rigtigt. Det starter med et ping pong-spil og slutter vist af med et spil hvor man skal gå rundt i et middelalderligt univers og samle magiske ting, tale med folk der kan fortælle hvor man kan finde disse ting osv. Det starter med ingen programmeringserfaring nødvendig i det første spil, til god programmeringserfaring i det sidste. Såvidt jeg husker var det vist på en hollandsk hjemmeside man kunne downloade Game Maker. Glimrende til 2D-spil :)
Tak for svaret. Det bragte mig videre i min forståelse af værktøjerne. :)
Super, held og lykke med din videre færd i programmerings verden :)
Tak skal du have og i lige måde. Jeg vil krydse fingre for at du en dag oversvømmer spilmarkedet med populære legetøjsspil fra BR. ;) BR = Benjamin Rotendahl. ;)
Den var go´var den ikke? ;)
Haha, det er godt fundet på!
Så må jeg hellere ud og finde mig garder-hat :)