Vind fremtidens kunder med gamification i din markedsføring

Har du lagt mærke til, at content marketing i dag er blevet langt mere spændende og dragende? Det er næsten som om, at vi ikke længere kun ser indholdet. Vi interagerer også med det.
Det kan du delvis takke gamification i markedsføring for.
Er du dog en af dem, der endnu ikke har hørt om gamification endnu, så er der stor sandsynlighed for, at du allerede er stødt på det i en eller anden form.
Så hvad er gamification?
Kort fortalt er gamification en betegnelse for dét, at integrere forskellige elementer fra spiluniverset til din markedsføringsstrategi for at motivere brugere og potentielle kunder til at udføre en værdifuld handling.
Det kan f.eks.være, når en virksomhed bruger et populært spilformat som f.eks. en skrabelodskampagne, et digitalt lykkehjul eller måske en helt særlig quiz til at promovere et nyt produkt eller en særlig ydelse, mens de tilbyder relevante præmier og trofæer til dem, der ønsker at deltage.
Hele idéen bag er, at markedsføringsindhold, der bruger spil og spiltænkning, ofte motiverer og engagerer brugere mere end traditionelt markedsføringsindhold.
Det gør det af den grund, at spil i højere grad opfordrer til interaktion gennem praktiske udfordringer og samtidig får brugerne til at blive følelsesmæssigt engagerede ved at opfordre dem til at opnå deres bedste.
Derfor er gamification værdifuldt for virksomheder
Det kan godt være, at idéen bag gamification ikke er ny, men det er uden tvivl blevet mere mainstream. Mange virksomheder har nemlig taget strategien til sig – og med god grund.
Vi har i den sammenhæng samlet hele fire gode grunde til, hvorfor gamification har fået en så stor eksponentiel vækst blandt virksomheder.
1. Det er sjovt
Lad os starte med det indlysende.
Mange brugere finder ofte spil både sjove og underholdende samt nyder at interagere med dem.
Uanset om det er af ren kedsomhed eller et forsøg på at glemme dagligdagens mange ærinder, så er spil en form for underholdning, der taler til langt de fleste mennesker.
Desuden bliver vi, som sociale dyr, ofte dybt draget af fællesskaber, præstation og triumf. Og alt dette kan opnås ved at spille et simpelt spil.
Kort sagt giver spil folk mulighed for at have det sjovt – og heldigvis kan sjov markedsføres.
2. Det øger brugerengagement
I modsætning til mere traditionel markedsføring, hvor brugerne “bare” eksponeres for markedsføringsindholdet i deres nyhedsfeed, så skal brugerne med gamification aktivt vælge at deltage i spillet.
Det betyder, at ethvert engagement fra det punkt kommer proaktivt fra brugeren – det er altså brugerne, der har kontrollen og som vælger at interagere med virksomheden.
Og når brugerne først begynder at interagere med spillet og dermed virksomheden bag, er der gode muligheder for virksomheder undervejs at fremvise deres budskaber og brand på vidt forskellige måder.
I en tid, hvor folk tilbringer det meste af deres tid på at kigge ned i en skærm med henblik på at blive underholdt, er det også de færreste, der forbinder spil med markedsføring.
Brugerne får med andre ord hurtig underholdning, der er med til at skabe en form for produktbevisthed og virksomheder får værdifulde kundeoplysninger, de kan bruge senere i markedsføringen.
3. Det giver positive associationer med dit brand
Psykologien bag gamification er egentlig relativ simpel. Når en potentiel kunde spiller et spil og vinder en form for belønning for deres præstation, skaber det en positiv følelse, der kan knyttes direkte til virksomheden bag.
Elementerne “sjov” og “engagerende”, der normalvis er forbundet med spil, kan altså hjælpe med at skabe en værdifuld association med den virksomhed, der er knyttet til spillet.
Så dét at give brugerne en følelse af at have opnået noget og derved optjent en form for belønning, kommer i sidste ende både virksomheden og brugeren til gode.
4. Det øger kendskabet til dit brand
Med den stigende konkurrence på markedet, er de fleste virksomheder på udkig efter nye måder, hvorpå de kan nå deres eksisterende publikum, nye målgrupper eller genoprette forbindelse til gamle målgrupper.
Fordelen ved gamification er her at brugerne får mulighed for at engagere sig med virksomheden i et sjovt spil-miljø uden at føle, at virksomheden presser et “køb, køb, køb”-budskab ned over hovedet på dem.
Og da spil ikke er beregnet til at føre til et direkte salg, så giver det virksomheder mulighed for at øge kendskabet til deres brand og derved have en mere legende personlighed.
Sådan implementerer du gamification i din markedsføring
Hvis virksomheder skal have en chance for at fange potentielle kunders interesse, så er det en god start at skabe noget unikt og engagerende indhold.
Og her er gamification naturligvis én måde at gøre det på.
Hvis du dog aldrig har benyttet dig af gamification før, eller hvis du allerede har prøvet det og følt, at det var uoverskueligt, så kan det ofte virke som om, at det ikke er besværet værd.
Men hvis du er seriøs med at opnå markante resultater, så skal du din markedsføringsstrategi tænkes hele vejen igennem, før du overhovedet overvejer at igangsætte udviklingen af dit spil.
Før vi kommer ind på en række praktiske råd til implementeringen af gamification i markedsføringen, er det værd at bemærke, at enhver markedsføringskampagne er unik. Det er derfor ikke alle råd, der er anført, som er nødvendig for, at en gamification-kampagne bliver en succes.
Men når det er sagt, så er nedenstående råd ofte en del af ingredienserne, hvis man skal udarbejde en succesfuld gamification-kampagne.
Råd 1: Kend din målgruppe
Uanset om din markedsføringskampagne er en succes eller mislykkedes, afhænger det i høj grad af, hvor god du er til at målrette mod din målgruppe.
Hvis du ikke formidler det rigtige budskab til netop dét segment, som i sidste ende køber dine produkter eller ydelser, så kan du ikke forvente, at kampagnen bliver en succes.
Så for at tiltrække kunder, bliver du nødt til at kreere indhold, der passer specifikt til dem, og samtidig matcher lige netop deres behov og situation.
Tag dig derfor god tid til at undersøge og analysere dit target audience – altså de mennesker, der med størst sandsynlighed finder det, du tilbyder, interessant.
Stil dig selv spørgsmål som f.eks. hvad leder de efter online? Og hvordan kan du give det til dem?
Når du først ved, hvem dit target audience er, og hvad de har brug for, kan din markedsføringsstrategi langt lettere appellere direkte til de personer, du prøver at tiltrække.
Råd 2: Sæt dine mål på forhånd
Det vigtigste mål med din markedsføringsstrategi er formentlig at sælge flere produkter eller ydelser, men det er desværre ikke så simpelt.
Du kan ikke have én universal strategi designet til både at tiltrække nye kunder, hjælpe dem med at finde det rigtige produkt OG købe enhver vare, der matcher deres behov.
Du skal udvikle markedsføringskampagner, der hver har sit eget hovedformål – og det samme gør sig ligeledes gældende, når du skal implementere gamification i din markedsføring.
Der er naturligvis mange måder, hvorpå du kan drage fordele af gamification, men du ikke komme videre uden en strategi – i hvert fald ikke succesfuldt.
Så hvad vil du gerne opnå? Ønsker du at informere kunder om et nyt produkt eller en ny ydelse? Vil du gerne lave mere hype omkring din virksomhed? Eller vil du gerne sælge mere af et i forvejen populært produkt?
At have et mål hjælper dig med at have en klar retning allerede fra start.
Råd 3: Hold det simpelt
Når du har defineret dit mål, er der naturligvis kun en vej at gå for potentielle kunder, når de skal interagere med dit indhold. Derfor giver det også mening, at dine spilelementer er enkle og ligetil.
Du er formentlig ikke interesseret i at overkomplicere dit indhold med komplekse regler og kriterier, som er svære for brugerne at forstå. Det medfører bare, at brugerne scroller videre uden at skænke dit indhold en ekstra tanke.
Så hold det så simpelt som overhovedet muligt, så brugerne hurtigt kan aflæse, hvad de kan vinde, og hvorfor de burde deltage.
Gamification er netop designet til at øge engagement og skabe resultater, så hvis dine spilelementer kommer i vejen for dit ønskede mål, er det måske værd at undersøge, hvordan du yderligere kan simplificere processen.
Råd 4: Mål effektiviteten af dine kampagner
Så hvornår ved du, om du har nået dit mål?
Det gør du ved at kigge på dine KPI’er, som står for Key Performance Indicator.
Succesfuld gamification kræver nemlig KPI’er . Eller med andre ord, det kræver målepunkter.
Når du først har disse parametre på plads – oftest inden du skyder din gamification-kampagne i gang – ved du allerede fra start, hvad din markedsføring skal bevæge sig hen mod og i den efterfølgende evaluering af din kampagnes output.
Så hvad er dine målepunkter? Ønsker du at få over 10.000 visninger? Eller måske 100.000? Vil du gerne indsamle flere e-mails permissions og i så fald, hvor mange?
Al den data du indsamler i løbet af din kampagne, hjælper dig med at oprette en endnu stærkere kampagne næste gang. De oplysninger, du indsamler, er nemlig med til at identificere, hvilken type indhold din målgruppe kan lide, hvilke annoncer der præsterede bedst, og om du overhovedet når ud til din målgruppe.
Råd 5: Husk at udnytte relevante kanaler
Lad være med at lægge alle dine æg i én kurv.
Det udtryk har du formentlig hørt før, men det gør sig også gældende i denne sammenhæng.
For hvad der virker på sociale medier, virker muligvis ikke på Google eller med E-mail Marketing.
Her er Facebook oftest en af de førende platforme, når det kommer til promovering af indhold, der benytter gamification.
Langt de fleste virksomheder har i forvejen en Facebook-side og grundet den enorme mængde af aktive brugere hver måned, er platformen et ideelt sted at annoncere på med henblik på nå ud til sin målgruppe og informere dem om sin gamification-kampagne.
Er annoncering på Facebook en helt ny verden for dig, eksisterer der heldigvis et hav af forskellige guides, du kan tage udgangspunkt i for at komme i gang.
En af dem er den ultimative guide til Facebook annoncering.
Men når du endelig implementerer gamification i din markedsføring, er det vigtigt, at du som minimum undersøger hvilke kanaler, der er mest velegnede til at promovere netop din gamification-kampagne.
De kanaler, du ender med at vælge, vil nemlig være forskellige alt afhængig af din virksomhed, din målgruppe og de mål, som du sætter.
Fremtidens kunde
Som forbrugere stræber vi i højere grad efter nærvær, følelser og værdier, når vi interagerer med virksomheder online.
Virksomheder skal derfor blive bedre til at ændre deres mind-set fra at tænke i salg til at se de mange muligheder, der er i at forstå og skabe værdi for fremtidens kunde – og det kan netop opnås gennem en succesfuld gamification-kampagne.
Når det er sagt, så er det stadig utrolig vigtigt, at du nøje overvejer, hvordan gamification passer ind i din bredere markedsføringsplan, hvem det er til, og hvad de gerne vil interagere med.
Derudover skal du også medtænke, hvad du gerne vil have ud af din gamification i forhold til din strategi, og hvor meget du skal investere for at få det realiseret.
Alle disse spørgsmål er vigtige at have in mente, og de kan let blive overset i al den spænding der er ved at kaste sig over de mange muligheder, der eksisterer inden for gamification.
Hallo, ik ben op zoek naar een modern gamingplatform waarmee ik mijn account veilig kan opwaarderen. Wat kunt u mij aanbevelen?