Danskernes E-handelsvaner i året 2015

Af Michael Cortzen, Ekspertvalg.dk
I dette indlæg, kan du læse nærmere omkring danskernes E-handelsvaner baseret på året 2015.
Infografikken som forklarer danskernes E-handelsvaner er udarbejdet af Henriette Karoline B. Enevoldsen fra Ekspertvalg.dk, og er baseret på de nyeste tal fra 2015.
Du kan i denne undersøgelse finde relevante informationer omkring følgende emner:
- Mobiltilpassede hjemmesider
- Stor stigning i e-handel fra mobilen i Norden
- De mobile enheder øger tilgængeligheden
- Hvem E-handler?
- Primære årsag til at folk vælger at handle på nettet
- E-handel i slutningen af 2015
Mange af disse informationer, er relevante for dig som virksomhed, da de kan være med til at optimere din hjemmeside og/eller webshop. Det er nødvendigt med en hjemmeside som er optimeret, da forbrugerne handler meget på nettet.
Faktisk er danskernes online-forbrug steget betydeligt i 2015 med en stigning på 21% det første halve år set i forhold til sidste år. Forbruget forventes desuden at toppe i december 2015. Endvidere, ses det, at hele 79% af danskerne har købt noget på nettet inden for de seneste 6 måneder.
Går man dybere ned i tallenene, ses det dermed også, at det både er det yngre og ældre publikum, som vælger at handle på nettet. Det kan blandt andet skyldes, at tilgængeligheden er blevet større i form af de mobile platforme.
Danskerene er i høj grad på de mobile platforme. Det er blandt andet meget interessant at se, at 4 ud af 10 forbrugere har valgt at forlade en hjemmeside fordi den ikke var mobilvenlig, også kaldet en responsiv hjemmeside.
Der er en stor stigning i e-handel fra mobilen i Norden. I Sverige, har der blandt andet været en vækst på 163% i online shopping siden 2012. I Danmark, ses det, at det i høj grad er forældrepar, som handler på nettet og hele 69% af disse har e-handlet inden for de seneste 6 måneder.
De største byer topper når det gælder online handel, hvilket naturligvis giver sig selv. København topper, hvor jyderne i Århus ligger på en stærk andenplads.
I forhold til valg af enhed til e-handel, ses det blandt andet i Sønderjylland, at også her er de glade for mobilplatformen. De anvender nemlig i høj grad tablets til at handle på internettet, hvor Københavnsområdet og Fyn særligt godt kan lide at anvende mobilen.
Hvem handler på nettet?
Det korte svar, ville være stort set alle handler på nettet, men hvis vi skal gå lidt mere i dybden, er det primært de unge, som kategoriseres til at være 18-35 år. Dog viser tallene også i høj grad, at de ældre i alderen 60 og derover i stigende grad også handler på nettet. Men i allerhøjeste grad, er det de 18-35 årige, som handler mest.
De 18-35 årige handler i høj grad tøj og sko, hvor aldersgruppen 60 år og derover, primært handler elektronik og bøger.
I forhold til mænd og kvinder, bruger mænd i højere grad flere penge på nettet. Det skyldes blandt andet at kvinder primært handler tøj og sko, hvor mænd køber de dyrere produkter som elektronik og rejser på nettet.
Dog er forskellen kun i gennemsnit 105 kr. pr. køb for mænd og 95 kr. pr. køb for kvinder.
E-handel i slutningen af 2015
E-handlen i 2015, forventes som sagt at toppe, allerede det første halvår af 2015, er der sammenlignet med samme periode i 2014, en samlet stigning på 21%, som svarer til 43,7 milliarder kroner.
Denne tendens er logisk, da der er særdeles meget tid at spare ved at foretage e-handel fremfor at gå ned i butikkerne fysisk.
Det vurderes på baggrund af undersøgelsen, at E-handel vil vokse yderligere i 2016, og især mobilplatformen, vil vokse markant. Derfor er det nødvendigt som virksomhed at være optimeret på både hjemmesiden og webshoppen.
Dette indlæg, er leveret af online marketing specialist Michael Cortzen fra Ekspertvalg.dk. På ekspertvalgs hjemmeside, kan du læse nærmere omkring emner, der er relevante for iværksættere og etablerede virksomheder. Herunder markedsføring, hjemmesider og webshops.