NemProgrammering.dk logo

Derfor skal du købe dit næste WordPress tema

  Skrevet af: Ekstern Blogger     20-02-2017     Skrevet i: WordPress

køb wordpress tema

Af Allan Bojsen, bojsen.dk

WordPress er verdens mest udbredte system til hjemmesidekonstruktion. Det anslås at hver femte hjemmeside på verdensplan er konstrueret i WordPress, hvilket er ret imponerende, når man ser på udviklingen inden for CMS (Content Management System) de senere år. Ud over at webbureauer har udviklet deres egne CMS løsninger, er der nogle store aktører på CMS-banen.

Joomla, Drupal, Typo 3, Concrete 5 og Umbraco er nogle af de populære CMS løsninger, men de er altså for længst blevet overhalet af WordPress, som egentlig blev bygget som system til bloggere. Tingene ændrer sig heldigvis, og i dag er WordPress en fuldblods CMS løsning. Kritikere siger noget andet, men det må de selv om …

Temaer til WordPress er en slags skabelon

Når du går i gang med en WordPress hjemmeside, er noget af det første du skal tage stilling til selve designet af hjemmesiden. Her støder du ind i et begreb, der hedder Tema. Et tema til WordPress er en slags skabelon, som du lægger ind over systemet. Temaet gør det muligt for dig at skræddersy dit design, som du ønsker det, men der er stor forskel på temaer.

Nogle temaer baserer for eksempel designet til at have en venstremenu på hjemmesiden, mens andre temaer opretter en topmenu til din hjemmeside. Nogle temaer er speciel konstrueret til at huse en webshop, mens andre temaer lægger op til at de skal bruges til nyhedssider. Du vil med andre ord løbe ind i en ordentlig bunke temaer med hver deres islæt og funktionalitet.

Der findes i titusindvis af forskellige temaer, og du opdager hurtigt at nogle af disse temaer koster penge, mens mange andre er gratis. Når du er i en opstartsfase, er det sandsynligvis fristende at bruge tid på at finde et gratis tema, og du finder mange spændende temaer hos WordPress.org,hvor du blandt andet kan se de nyeste gratis temaer. Hvis du samtidig klikker på Feature Filter kan du selv være med til at bestemme, hvordan temaet skal danne grundlag for dit design.

Køb dit næste tema

Jeg vil imidlertid gerne slå et slag for at du køber et tema. Disse købe-temaer fås mange steder på nettet, og mit foretrukne sted er Themeforest, som har et imponerende udbud af WordPress temaer. Du kan også købe pakker med forskellige temaer, for eksempel hos Elegant Themes, men læg godt mærke til, at nogle af temaerne dér er så gamle, at de ikke er responsive – altså mobilvenlige. Ikke-mobilvenlige temaer skal du gå i en lang bue udenom.

For at vende tilbage til overskriften for dette indlæg, handler det i mine øjne om at du køber dit næste tema til WordPress. Det vil jeg gerne argumentere for. Inden den store argumentationsrunde går i gang, har jeg desuden lyst til at slå fast, at du får mange temaer til omkring 60 amerikanske dollars. Du vil med andre ord næppe blive ruineret, hvis du køber dit næste tema.

Når jeg køber temaer, gør jeg det af forskellige årsager. En af de primære årsager er at disse temaer oftest udvikles af professionelle web-udviklere, som lever af at konstruere disse temaer. De har med andre ord fingeren på pulsen, og de tjener deres penge ved at konstruere temaer, som kunderne synes om. Dette betyder at de ret hurtigt får rettet eventuelle fejl i temaet, for hvis det spredes på nettet, at deres tema er fejlbehæftet, mister de hurtigt kunder. Hos Themeforest kan du læse andre kunders oplevelser med temaerne, og man har mulighed for at give temaerne karakterer i form af stjerner. Hood dig fra temaer med få stjerner.

Supporten virker

Når det handler om support og hjælp til temaer, har jeg kun gode erfaringer med købetemaer. Du kan sagtens løbe ind i at du har et specielt ønske til dit design, og du vil med stor sandsynlighed opleve at du ikke kan finde løsningen i temaet. Her kan du kontakte temaets udviklere og spørge dem, om de kan hjælpe dig. Nuvel, jeg ved godt at du skal kunne formulere dit problem eller ønske på engelsk, men til gengæld vil du typisk opleve et meget hjælpsomt team, som vil gøre alt for at du kommer videre i din designopbygning.

Købetemaer er skabt af udviklere som før skrevet lever af at skabe gode og velfungerende temaer, og de sidder altså til dagligt og arbejder med deres temaer. Hvis du anvender et gratis tema, er det måske konstrueret af en hobby-nørd, som arbejder som skolelærer til dagligt. Vedkommende vil altså ikke nødvendigvis sidde og være klar til at hjælpe dig videre, hvis du løber ind i problemer med temaet. Desuden er det ikke alle, som gider at hjælpe gratis, kvit og frit.

Teknik bliver nemmere

Netop design handler også om farver, skrifttyper og placering af fotos og grafik. I nogle temaer er det død pine nødvendigt at du kender til CSS, som er en form for programmering, hvor du skræddersyr hjemmesidens design på alle knapper, men det kræver noget kendskab til CSS, hvis du skal blive tilfreds med resultatet.

Mange af tidens købetemaer indeholder nyttige redskaber til at du nemt kan redigere i temaets CSS via indstillinger, som ofte på mange måder minder om de værktøjslinjer som du sikkert kender fra eksempelvis Word eller PowerPoint. Du vælger nemt baggrundsbilleder, størrelse på grafik, skrifttyper, størrelse og farve og meget, meget andet. Nuvel, dette kan du også gøre via Udseende > Tilpas i mange gratis temaer, men mulighederne er oftest mange flere i købetemaerne, og det er langt nemmere, når du har lært det pågældende tema at kende.

Byg hjemmesiden med builder

Når du investerer penge i et tema, vil du ofte også opleve at der følger en række forskellige plugins med i købet. Disse plugins er en form for ekstra funktionalitet, der gør web-livet nemmere for dig. Dette kan eksempelvis være en builder, hvor du via træk og slip placerer forskellige elementer på dine sider: tekstboks til venstre – billede til højre. 2 spalter dér. 3 spalter dér. Kontaktformular her. Billedgalleri dér. Og så videre. Du skal med andre ord ikke tænke HTML – alt foregår nemt og smertefrit via disse buildere.

Dem findes der mange forskellige af, og jeg skal ikke fremhæve den ene builder fremfor den anden i dette indlæg. Dog er jeg ret sikker på, at når du først er blevet dus med en builder, forlader du næppe denne elegante form for web-opbygning fremover.

Ovenstående er en kort forklaret argumentation for at du skal købe dit næste tema.

Jeg hedder Allan Bojsen, og jeg arbejder til dagligt med WordPress hjemmesider i Svendborg. I 9 ud af 10 tilfælde anvender jeg købetemaer, når kunders hjemmesider skal bygges op fra bunden. De fleste af mine kunder er indforstået med at vi køber et tema, og jeg oplever af og til, at kunden bliver forpustet, når vedkommende ser mulighederne hos eksempelvis Themeforest – men det er en helt anden snak.

Skriv en kommentar!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Forum stats

  • 1146 Antal brugere
  • 1611 Antal emner
  • 8069 Antal indlæg

Deltag selv!

Nyt fra vores bloggere

Besøg vores webbureau

WordPress Hjemmeside

Nyheder

  • Lær, hvordan du kommer til tops i Google og får flere kunder med vores nye SEO kursus for begyndere. Læs mere her!
  • Du kan nu lære avanceret WordPress her på siden. Lær at tilpasse dit tema samt udvikle dit eget plugin! Lœs mere...
  • Nu kan du også lære at bruge Photoshop fra bunden! Se med her: Photoshop kursus
  • Du kan ikke drive et velfungerende udviklingsmiljø uden hurtigt bredbånd. Se vores artikel om Billig Bredbånd
  • Vil du blive bedre til Google Sheets? Så kan du med fordel se vores nye Google Sheets kursus!