Disse kanaler bruger danske virksomheder mest i deres markedsføring
– Betalt indhold
Igennem de senere år har antallet af markedsføringskanaler online været stødt stigende. Men hvilke kanaler er egentlig mest brugt blandt danske virksomheder? Det vil vi kigge nærmere på i denne artikel.
Igennem mange år har Google været den absolut mest anvendte markedsføringskanal blandt et hav af danske virksomheder. Google Adwords, hvor man som virksomhedsejer betaler pr. klik, man får til sin hjemmeside, har for enormt mange virksomheder i mange år været en fuldstændig afgørende salgskanal for mange, da der dagligt laves utallige tusinde søgninger efter både produkter såvel som serviceydelser.
Foruden Google Adwords har søgemaskineoptimering via Google naturligvis også være et vigtigt element for mange danske virksomheder i de sidste næsten 20 år.
Men Google er bestemt også blevet udfordret henover de senere år – særligt fra sociale medier.
Med stadig flere brugere og ikke mindst enorme mængder af data har Facebook i de seneste par år for alvor givet Google kamp til stregen i kampen om annoncekroner fra virksomheder, der ønsker at markedsføre sig online.
Det, som adskiller Facebook fra eksempelvis Google, er, at Facebook har adgang til enormt meget information omkring brugerne på Facebook. Dette betyder derfor, at man via Facebook har mulighed for at lave usædvanlig målrettet trafik, som rammer lige netop den målgruppe, man gerne vil ud til som virksomhed. Et eksempel herpå kunne være en virksomhed, som arbejder med mad ud af huset, og som ønsker at målrette sig mod personer, der skal holde fest for et stort antal personer.
I den forbindelse vil det eksempelvis være muligt at målrette sine kampagner på Facebook konkret til eksempelvis kvinder på 39 år, som er gift og besiddende i Århus – og vise vedkommende en kampagne med en overskrift, der fortæller, at man kan få leveret lækker mad til sin 40-års fødselsdag. Dette er blot et lille eksempel på, hvilke muligheder der er via annoncering på Facebook.
Samtidig med at Facebook har adgang til denne type af data, er Facebook desuden også stadigvæk en relativ billig markedsføringskanal – og derfor er markedsføring via Facebook i høj grad blevet populær blandt mange.
PriceRunner
En salgskanal som måske er en smule overset er PriceRunner. Det interessante ved PriceRunner er, at der er tale om PPC-annoncering – hvor klikpriserne faktisk ligger på et rigtig fornuftigt niveau, når man sammenligner med en række af de andre steder, hvor man har mulighed for at betale pr. klik.
Affiliate Marketing
I en hel del år har affiliate marketing været brugt. Dog er der i de senere år flere virksomheder, der har øjnet denne mulighed.
Affiliate Marketing adskiller sig fra andre typer af markedsføring ved, at man som virksomhedsejer kun betaler annoncekroner, hvis man har et salg. Her afregnes der typisk med en fast procent af det salg, der bliver skabt. Dette sikrer, at man som virksomhed har mulighed for at sikre sig, at man kun har en omkostning i det øjeblik, man har et salg, hvilket gør denne markedsføringsform til en særdeles attraktiv løsning for en bred vifte af virksomheder, som ønsker øget synlighed – og prisbillig markedsføring uden væsentlig risiko.
Flere salgskanaler er kommet til
En af de øvrige årsager til at der i de senere år er stadig flere og flere danske virksomheder, som beslutter sig for at benytte sig af muligheden for at markedsføre sig på nettet er, at antallet af salgskanaler er blevet markant større med årene, end det har været tidligere. Dette har ført til, at der er mange, der har valgt at benytte sig af netop denne mulighed. I mange år har danske virksomheder, der har haft et ønske om at gøre brug af muligheden for at markedsføre sig online valgt at anvende Google som salgskanal – til dels ved at få lavet søgemaskineoptimering – men naturligvis også Adwords, som stadig den dag i dag er en enorm vigtig salgskanal for et væld af danske virksomheder.
Men også mange nyere markedsføringskanaler er med årene kommet til. Blandt andet er kanaler som Facebook, Instagram m.v. i høj grad blevet kanaler, som virksomheden kan gøre brug af til at få adgang til flere kunder.
Gældende for alle brancher
I dag er det sådan, at virksomheder indenfor et hav af forskellige brancher vælger at anvende muligheden for at markedsføre sig online. Dette gælder for virksomheder, der beskæftiger sig med alt lige fra salg af toastmaskiner og kviklån til virksomheder, der arbejder indenfor B2B-segmentet med salg af konsulentydelser.
Fysiske medier udfordres
Med forbedret adgang til data samt et stødt stigende antal af markedsføringskanaler på nettet, har rigtig mange ”offline” markedsføringskanaler i de senere år været udfordret.
Et af de væsentlige elementer, som i høj grad har været en væsentlig faktor for, at flere har valgt at gøre brug af muligheden for at markedsføre sig online er, at nettet giver mulighed for et langt bedre datagrundlag for de virksomheder, der vælger at markedsføre sig netop her, vurderer ekspert, Lars Steen Møller fra Apparat, som er et webbureau i Århus.