NemProgrammering.dk logo

Disse ting skal du tænke over, når du laver et logo

Ekspert indlæg
nyt logo?
Skribent hos Obsidian Digital A/S

  Skrevet af: Skribent hos Obsidian Digital A/S     15-03-2019     Skrevet i: Design, Kommunikation, Webdesign

Hvis du skal i gang med at lave dit eget logo, eller hvis du skal have nogle til at gøre det, så er der nogle ting som du skal overveje inden. Et logo, kan være en af de vigtigste ting, som du skal bruge til din virksomhed, så det er ikke her, du skal springe over, hvor gærdet er lavest. I denne artikel giver jeg dig nogle af de ting, som du skal tænke på, når du skal designe et nyt logo – ting som vi også altid nævner overfor vores kunder.

Gør dit logo let genkendeligt og unikt

Hvis du kigger på nogle af de største virksomheders logoer, så vil du ligge mærke til, hvor mange af disse du kan kende helt uden, at du behøver at læse firmanavnet. Et godt logo skiller sig ud fra mængden og gør at dine kunder kan genkende det helt uden, at der står noget tekst.

Tænk på hvilken branche din virksomhed befinder sig i. Der er stor forskel på, hvad et logo til en advokatvirksomhed skal indeholde, og hvad et logo til et lokalt pizzeria skal indeholde.

Udover at tænke på hvilken branche, virksomheden befinder sig i, så hav også altid virksomhedens målgruppe i tankerne, når du designer logoet. Det er disse personer, som skal købe din virksomheds produkter/services, så det er selvfølgelig vigtigt, at de synes, at dit logo er tiltrækkende og afspejler din virksomhed.

Dit logo skal se godt ud alle steder

Når du designer dit logo, skal du tænkte på, at det både skal se godt ud online og fysisk, så det både ser godt ud på din hjemmeside og dine fysiske reklameartikler.

Selve processen

Når du har en nogenlunde ide om, hvordan dit logo skal se ud, så overvej disse ting:

Logoets farver

De farver som du bruger i dit logo, har rigtig meget at sige. Her er det igen vigtigt, at du tænker på din målgruppe. Er din målgruppe internationale, er de danske eller er de fra et andet land? Der er i alle verdens lande en stor forskel på, hvordan de forskellige kulturer, opfatter forskellige farver.

I Danmark associerer vi f.eks. farven rød med kærlighed og/eller stop (eller fare) ved trafiklys, hvor de i Kina bruger rød til ceremonier som bryllupper og begravelser.

Når du bruger farver i dit logo, er det også vigtigt, at du finder farve som enten komplimentere hinanden eller som skaber en kontrast.

Tekst og fonte

Når du bruger tekst i eller omkring dit logo, så er det også vigtigt, at du finder en font, som afspejler din virksomhed eller dine produkter. Med dette menes der, at hvis du har en virksomhed som sælger mere seriøse produkter, som f.eks. en advokatvirksomhed eller en revisor, bruger en mere seriøs og professionel font, hvor du kan bruge en mere sjov og afslappet font til en virksomhed, som sælger festartikler eller legetøj.

Negativ form

Det vil gøre mange situationer meget lettere for dig, hvis du fra starten tænker på, at dit logo også skal virke i en negativ form, så du både kan bruge det på sorte og på hvide baggrunde.

Brug et professionelt program

Når du skal i gang med dit logo, så kan det være en god ide at bruge et professionelt program, som f.eks. Adobe photoshop eller illustrator. Med et professionelt billedredigeringsprogram, vil du ofte få den mest optimale løsning, både i forhold til filstørrelse, muligheder og design. Du kan her på siden lære at bruge begge programmer med Photoshop kurset og Illustrator kurset.

Brug dit logo som førstehåndsindtryk

Dit logo, skal give et klart signal om, hvad din virksomhed beskæftiger sig med, og det skal som skrevet højere oppe, se godt ud både online og offline. Dit logo kan bruges til mange forskellige ting. Det kan både bruges online, f.eks. på din hjemmeside, til online markedsføring, til dine sider på de sociale medier og i din e-mail.

Det kan også bruges offline, til fysiske reklameartikler som visitkort, flyers, bannere, displays og meget mere. Du kan købe alle disse fysiske reklameartikler med dit logo på hos Onlineprinters.dk ved at klikke her.

Du har ved at læse denne side forhåbentligt fået et meget større overblik over, hvad du skal tænke på, når du skal designe dit logo, og hvad det skal indeholde.

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

  • Johan Rasmussen siger:

    Hejsa

    Jeg sidder og skal lave et logo til en fodboldklub i Photoshop.
    Jeg vil høre, hvad størrelsen og pixels skal sættes til?
    Både til fysisk tryk og digitalt.

    Mvh. Johan Rasmussen

    På forhånd mange tak :)