NemProgrammering.dk logo

Facebook Attribution vs. Google Analytics – Kend dine kunder til Black Friday

Ekspert indlæg
FB vs. GA
Mikkel Jensen

  Skrevet af: Mikkel Jensen     09-11-2018     Skrevet i: Konverteringsoptimering, Webdesign, WordPress

Hvordan måler du din virksomheds performance på nettet?

Til det spørgsmål vil de fleste nok svare enten Google Analytics, Facebook Business eller begge. Problematikken ved det er at disse værktøjer måler ens data på forskellig vis.

En øget forståelse af ens data, kunder og deres forventninger, vil unægteligt stille den enkelte virksomhed bedre, specielt hvis man også overvejer betalt annoncering. På nuværende tidspunkt er det aktuelt for mange, da Black Friday nærmer sig med hastige skridt.

Evnen til at skræddersy content der appellerer bedst muligt til ens kunder, er en kunst i sig selv. Brand awareness er heri essentielt, både for ens virksomhed og den selvforståelse man har af sig selv, ens kunder, og hvordan det hele skal spille sammen. Ligeledes vil ens kunder definere og dømme en på baggrund af ens content, eksempelvis annoncer, og hvorvidt de matcher deres forventninger.

Google Analytics:

Google Analytics har længe været det primære værktøj, man som virksomhed benytter til at danne sig et overblik over hvilke sider og kanaler der er mest besøgt, og hvor trafikken kommer fra (direct, organic, referral eller social). Her kan man let og elegant følge med i trafikken på ens site.

Faktisk forholder det sig sådan at både Facebook og Google har en attributions model, men de måler data og succes forskelligt! Google Analytics attributions model vil som udgangspunkt kun tilskrive en konversion, eksempelvis salg, til den sidste platform som brugeren interagerede med, inden salget forekom.

Google Analytics vil eksempelvis ikke tilskrive et salg til social traffic, hvis de har registreret at kunderejsen blev afbrudt undervejs. Det kan eksempelvis ske hvis brugeren senere vender tilbage til det site der oprindeligt blev fundet igennem Facebook, via en direkte URL søgning. I så fald vil Analytics tilskrive konverteringen til direct traffic. Derfor kan man risikere at tolke ens data fra Analytics, på en måde der ikke tilgodeser social traffic, selvom Facebook var det sted det oprindelige kendskab til produktet kom fra.

attribution facebook

Facebook Attribution:

På nuværende tidspunkt er det stadig sparsomt med information omkring Facebook Attribution, men som det beskrives kunne det godt lyde som en alvorlig konkurrent til Analytics. Vi ved at Attribution fungerer således, at hvis en bruger eksempelvis starter sin kunderejse på Facebook, klikker på en annonce, og foretager et køb – krediterer Attribution den konvertering til Facebook med det samme. Den proces er sværere for Analytics at kreditere korrekt, hvis konverteringen ikke fører til et direkte køb, skulle en bruger eventuelt have afbrudt sin kunderejse undervejs. Attribution er dog sofistiskeret nok til at kunne se at den førnævnte bruger, havde fundet produktet via Facebook, og vil derfor tilskrive salget til annoncen på Facebook.

En anden nævneværdig forskel på de to systemer, er at Attribution sporer den enkelte brugers adfærd (people based) på tværs af enheder, og Analytics måler den enkelte enhed isoleret (cookie based) og Analytics er ikke er i stand til at connecte de forskellige events i kunderejsen, og tilknytte dem til den enkelte bruger. På dette område har Attribution derfor potentiale til til at rivalisere Analytics, da Attribution kan give en langt bedre beskrivelse af den individuelle kunderejse, og dermed opnå en større indsigt i hvilke kanaler (direct, organic, referral eller social) der performer bedst.

Det er allerede på nuværende tidspunkt muligt at benytte Attribution i Facebook Business Manager, hvor man bl.a. skal konfigurere ens pixels, som er en essentiel del af Attribution systemet. PIxels er i høj grad med til at definere, hvilke konverteringer der er værdifulde, og kan modificeres til at identificere og registrere præcis de events, der er interessante for den givne virksomhed.

Her kan man få særdeles brugbare og konkrete data, via de såkaldte pixel fires. Pixel fires forekommer hver gang brugerne på ens hjemmeside reagerer på en specifik måde, der stemmer overens med de settings, man har programmeret ens pixels til at reagere og rapportere på. Det kan eksempelvis forekomme når Facebook registrerer at der er en bruger der har besøgt ens hjemmeside, via ens Facebook eller Instagram kanal. Her er Attribution i stand til at redegøre hvilke konverteringer Facebook skal krediteres for.

Analytics, Attribution og Performance:

Facebook Attribution er på nuværende tidspunkt så nyt at vi hos Mediastyle stadig er i fuld gang med at se det an. På nuværende tidspunkt kan det med fordel benyttes til at supplere ens data fra Google Analytics. Med Attribution følger en dybere forståelse for ens brugere og deres færden, og med det i baghånden vil man i fremtiden stå stærkere i forhold til at producere kvalitativt content.

Det er påvist at hele 37% af digitale marketers slukker for kampagner, endda de profitable, fordi at de ikke har styr på attribuering, og de parametre der bedst muligt fortæller dem hvordan deres kunder ser dem som et brand. Som tidligere nævnt vil en øget forståelse af ens brand, data og kunder unægteligt stille den enkelte virksomhed bedre, hvorfor det kan vise sig at være essentielt at have kendskab til attribuering i Facebook.

Attribution er ganske gratis, hvorfor du allerede nu kan eksperimentere med det, for at se hvordan du kan påvirke din organiske trafik ved at supplere den viden du får fra Google Analytics. Samlet giver de et mere holistisk billede af den generelle brugeradfærd, ens hjemmeside og dens performance. Med det in mente, kan du allerede nu give dig selv de bedste forudsætninger for at stå stærkt til Black Friday 2019.

SEO kursus

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.