NemProgrammering.dk logo

Fokusér på longtail-søgeord ifm. søgemaskineoptimering

longtail søgeord

  Skrevet af: Jesper Lundager     25-10-2016     Skrevet i: SEO + SEM

Reklame

Din hjemmeside er ikke meget værd, hvis ikke folk er i stand til at finde den. Der findes mange måder hvorpå du kan markedsføre din hjemmeside eller webshop. Mange vælger at annoncere på de sociale medier, hvor de også kan interagere med deres nuværende kunder samt potentielt nye kunder.

Ifølge Nyheder24.dk får flere og flere dog øjnene op for markedsføring i de forskellige søgemaskiner, der er repræsenteret her i Danmark,  i høj grad Google, da det er den mest brugte søgemaskine her i landet. Hvis du også ønsker at arbejde med markedsføre dig selv og din virksomhed på Google, så kan det gøres – i grove træk – på to måder; ved at arbejde med bedre placering i de organiske resultater eller ved at betale sig til en plads i toppen via Google AdWords.

Organisk trafik = gratis trafik

Det er naturligvis en overdrivelse, at organisk trafik, at lig med gratis trafik. Langt de fleste ønsker at udlicitere arbejdet med søgemaskineoptimering til en freelancer eller en professionel virksomhed, der arbejder med SEO. Det betyder naturligvis, at den respektive virksomhed eller freelancer skal betales for sit arbejde. Hvad det derimod skal betyde er, at når førstepladsen er opnået på ét eller flere relevante søgeord, så vil der dagligt trækkes trafik ind på din hjemmeside eller webshop, som du ikke direkte skal betale for.

Det er dog langt fra det vigtigste aspekt, eftersom trafikken fra søgemaskinerne vil være særdeles relevant, da den søgende selv har udtrykt en interesse i, at søge efter dine produkter eller serviceydelser via en søgemaskine som Google.

Longtail-søgeord er bedre fremfor konkurrenceprægede søgeord

Der findes – desværre – rigtig mange virksomhedsejere, der er af den opfattelse, at de er bedst stillet ved at ligge nr. 1 på branchens mest generelle og mest konkurrenceprægede søgeord. Det skyldes, at der selvfølgelig er flere månedlige søgninger efter et enkeltstående ord frem for en længere og mere specifikt søgefrase.

Faktum er dog, at det også kræver mere tid, mere energi og større investeringer, hvis du ønsker at opnå førstepladsen (eller blot en top 3-placering) på de mest konkurrenceprægede søgeord i din branche – uanset hvor smal din branche er. Du vil være bedre stillet ved at fokusere på en række længere og mere specifikke longtail-søgefraser, hvor den søgende har udspecificeret på mere grundigt plan, hvad han eller hun egentlig leder efter.

Eksempel: Udlejning af depotrum

Et godt eksempel på, hvordan longtail-søgeord kan udnyttes på optimal vis er, hvis du driver en virksomhed, der udlejer depotrum. Du kan enten vælge at fokusere på et søgeord som “depotum” eller du kan arbejde med en mere specifikt longtail-søgefraser som “leje af billigt depotrum aarhus”.

Hvilken søgning tror du, der er mest effektiv i forhold til at konvertere den besøgende til en betalende kunde?

Det er naturligvis den sidstnævnte søgefrase. Det betyder også, at det ikke er alfa omega, at have en stor mængde besøgende på dit website, men at det derimod handler om at have en fokuseret mængde af besøgende, der har søgt specifikt efter, hvad du kan tilbyde i form af produkter eller ydelser.

SEO kursus

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.