NemProgrammering.dk logo

Gode råd: Kommunikation på sociale medier

Ekspert indlæg
Amalie Marie Pedersen

  Skrevet af: Amalie Marie Pedersen     15-02-2018     Skrevet i: Kommunikation

Mit navn er Amalie, og jeg arbejder som projektleder i tekstbureauet TEXTA. Jeg hjælper blandt andet vores kunder med at planlægge og eksekvere deres indholdsstrategi på tværs af platforme og kanaler. Meget af mit arbejde foregår på de sociale medier, der efterhånden er blevet en kampplads for virksomheder og organisationer om kundernes opmærksomhed.

I kølvandet på mastodonten Facebooks seneste opdatering, hvor kommercielle siders organiske reach alt andet lige blev væsentligt reduceret, er konkurrencen og incitamenterne til at være til stede og top-of-mind ikke blevet mindre. Det stiller krav til din kommunikation, tone of voice og indholdsstrategi på de sociale platforme, uanset om mediet hedder Facebook, Instagram, Twitter eller Snapchat.

I dette blogindlæg har jeg samlet en håndfuld gode råd ift. din virksomheds eller arbejdsplads kommunikation på de sociale medier, så du får mere ud af både den organiske og betalte indsats.

Giver det egentlig mening for jer?

Indledningsvist bør du overveje, om det giver mening for virksomheden overhovedet at være til stede. Hvis du ønsker at være til stede, kræver det, at du er aktiv og ikke lader din side eller profil forfalde ved ikke at opdatere og bidrage med indhold. Kunder og potentielle kunder forventer, at du vedligeholder, deltager og opdaterer siden eller profilen med indhold.

Rigtig mange virksomheder arbejder ud fra den halvhjertede tanke om, at tilstedeværelse i sig selv er tilstrækkeligt, men det kan risikere at have den modsatte effekt og virke utroværdigt, hvis du er inaktiv og ikke løbende kommunikerer og vedligeholder relationen til følgerne. Hvis du ikke har tid til at være aktiv, er det bedre ikke at have en side eller profil og måske blot fokusere på at vedligeholde din hjemmeside/webshop.

Lav en plan for dine indsatser

Det er vigtigt og en stor hjælp at lave en eller flere målsætninger og en plan for, hvad du ønsker at få ud af tilstedeværelsen på de sociale medier. Du skal kunne måle dine indsatser og se, om du opnår de KPI’ere, du har fastlagt. Målsætningen skal være konkret og gerne have en kort tidshorisont, så du har mulighed for hurtigt at justere, hvis planen viser sig ikke at holde. En simpel content-plan i Excel eller Google Sheets fungerer i denne forbindelse som rammerne for opslag, annoncer og kampagner. Det giver struktur og sikrer, at alle ved, hvad der skal ske og hvornår.

I forbindelse med planlægningen af indsatser og målsætninger bør du inkludere, hvilken værdi du ønsker at skabe med dit indhold, og implementere det som en del af din målsætning. Når der er styr på disse punkter, er det tid til at fokusere på det mere praktiske, herunder blandt andet skrivestil, og hvordan du kommunikerer.

Skriv personligt og ligeud

Læseren skal fornemme, at det er mennesker, der kommunikerer. Ved at kommunikere personligt virker du mere imødekommende over for læseren, og der vil være en større sandsynlighed for, at de læser indholdet og reagerer på det. Med en personlig skrivestil kan læseren med større sandsynlighed relatere til virksomheden og produktet.

Vær kortfattet og klar i dit sprog. Sørg for at skrive sætningerne, så fokusset fremgår tydeligt. Kom til sagen, så læseren ikke er i tvivl om, hvad du forsøger at formidle og gerne vil have læseren til at gøre. Ved at skrive fokuseret tydeliggør du dit budskab, og du undgår at presse for mange informationer sammen.

Skriv i øjenhøjde, og engager læseren

Skriv forståeligt, og brug ord, som dine læsere forstår. Hvis du bruger ord, som læserne ikke forstår, så forklar dem kort og præcist. Du skal dog som hovedregel undgå at bruge fagord, medmindre din målgruppe selvfølgelig er andre fagpersoner. Ved at skrive læsbart og undgå et højt lixtal gør du dit indhold mere spiseligt og overskueligt for læseren.

Læserens engagement er nært knyttet til det at skabe værdi. Læseren skal føle, at du bidrager med noget, og det skal skabe lysten til at deltage, enten blot med en reaktion, med en kommentar eller en deling. Ved at skabe engagement hos læserne får du en større rækkevidde og når ud til et større publikum.

Udnyt det visuelle

Noget af det, der kendetegner indholdet og interaktion på de sociale medier, er det visuelle. Du har mulighed for at bruge både billeder og videoer, som fastholder modtageren. Det visuelle kan virke indbydende og understrege dit budskab.

Hvis du bruger video, skal du for alt i verden huske at bruge undertekster. Modtagerne sidder ofte steder, hvor det ikke altid er muligt at have lyd på. Det er derfor vigtigt, at de kan se dit indhold både med og uden lyd. Sørg derfor for at have undertekster på videoerne, så materialet ikke mister relevans. Hvis du er i tvivl om, hvordan det gøres eller har brug for en hjælpende hånd, hjælper vi i TEXTA med hurtig transskribering af videoer.

Hav styr på de formelle krav

Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt, at du overholder de formelle krav, der er til skriftligt sprogbrug. Det betyder, at du skal sikre, at der styr på grammatik og tegnsætning, og at formuleringerne sidder i skabet uden meningsforstyrrende fejl, der skaber misforståelser. Når der er styr på korrekturen, fremstår afsenderen professionel og seriøs. Omvendt vidner fejl om sløsethed, hvilket ifølge en undersøgelse fra Disruptive Communications er den mest fremtrædende årsag til en negativ opfattelse af brands på sociale medier.

Jeg håber, du har kunnet bruge ovenstående råd. Har du spørgsmål, er du mere end velkommen til at smide en kommentar!

Spørgsmål og kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.