Guide: 20 idéer til konverteringsoptimering på din webshop
Der findes to muligheder hvorpå du kan øge din webshops omsætning:
1 – Du kan skrue op for dine markedsføringskroner og skaffe mere trafik, hvilket alt andet lige vil give dig en større omsætning.
2 – Du kan optimere din webshop, så flere af dine besøgende bliver konverteret om til kunder.
Jeg vil i dette blogindlæg tage udgangspunkt i løsning 2, som handler om, hvordan du kan optimere din forside, produktside og kurv.
Når vi taler om konverteringsoptimering på webshops, så har du som webshopejer som regel et overordnet mål om at få dine besøgende til at lægge noget i kurven og fuldføre en bestilling.
Jeg har været med til at designe og optimere en del webshops i Shopify og mit blogindlæg tager udgangspunkt i nogle fællestræk hos de succesfulde webshops. Jeg har valgt at specialisere mig i netop Shopify webshops, da det er brugervenligt og nemt at lave tilpasse, som du selv ønsker det, hvis du kender til det basale kode.
Forsiden
1. Tænk dig om, før du laver et slideshow. Mange vælger at have et slideshow med 3-5 billeder, som kører i en karrusel. Sandheden er desværre, at kun 9 ud af 10 ser det første billede og klikker altså ikke på pilen for at se de andre billeder i dit slideshow. Derfor anbefaler jeg, at du har et statisk billede med en tekst på og “call to action”-knap. Er der noget, som bevæger sig automatisk på en hjemmeside, kan det også fungere som et irritationselement for den besøgende.
2. Fremhæv gratis fragt, hvis du tilbyder det. Hvis du ikke gør det, så prøv kræfter med det. Ellers fremhæv, at man kan opnå gratis fragt hvis man køber for over et givent beløb. Har du en Shopify webshop, så kan du i deres AppStore hente en app, som hedder “promotion bar”, som giver din hjemmeside en topbar, hvor du kan skrive et ønsket budskab.
3. Profesionelle produktbilleder. Du bør fremhæve et par udvalgte produkter på din forside, som du gerne vil sælge mere af. Lad os antage, at du sælger tøj. Så bør du både have produktbilleder af dine t-shirts på hvid baggrund, men også i et helt outfit. Uanset hvad du sælger, skal du skabe en “stemning” omkring billederne.
4. Skriv tekster til din målgruppe og ikke til søgemaskinerne. Det er vigtigt, at du skriver i et sprog, som din målgruppe forstår. Det gælder både diverse tekster på forsiden og dine menupunkter. Måske er der et ord, som du synes er oplagt at bruge, fordi du kender fag-termerne fra branchen. Men husk at se på dine tekster fra din målgruppes synspunkt. Det skal være skrevet i et sprog, som de taler.
5. Fremhæv links fra din tekst. Hvis du i din brødtekst har et hyperlink, så fremhæv enten linket med fed skrift eller en anden farve, så dine besøgende ved, at de kan klikke derpå.
6. Fortæl, at du har været i pressen. Hvis du har været omtalt i medierne, så fremhæv logoerne på din forside. Det skaber troværdighed og er tit et kvalitetsstempel. Hvis dine besøgende kan se, at en anderkendt avis har skrevet en historie om dig, så kan det virkelig fjerne nogle potentielle barrierer hos den potentielle kunde.
7. Skriv aldrig “Tilmeld dig vores nyhedsbrev”, hvis du gerne vil udvide din e-mailliste. I stedet skal du skrive, hvilken værdi de får, hvis dine besøgende giver sin e-mailadresse til dig. Find på en catchy overskrift og sørg så for, at du virkelig giver dem noget værdi. Alt afhængigt af hvor agressiv du vil gå til værks med leadgenerering, så bruger mange Shopify webshops en app, som hedder Privy, hvor der findes en “lite version”, som du kan komme langt med.
8. Pas på med udegående links. Du har brugt mange kræfter på at få besøgende ind på din hjemmeside, så nu må du ikke lokke dem væk derfra ved at sige, at de skal følge dig på Facebook, Twitter Instagram osv.Hvis du skal henvise til dine sociale medier, så sørg endelig for at linket åbner i en ny fane og ikke overskrider den eksisterende URL. I dine theme settings i Shopify kan du finde en sektion, som hedder “Social media icons”, hvor du generere forskellige ikoner og links til dine sociale medier, og som for det meste bliver indsat i footeren som standard.
Produktside
9. Vis, at det givne produkt er på lager ved at have en grøn lille cirkel og teksten “på lager” ved siden af.
10. Skab urgency og vis lav lagerstatus, hvis du ikke har mange på lager. Amazon og andre giganter har stor succes med dette, hvor de fremhæver, at der ikke er mange på lager. Det viser, at der er en stor efterspørgsel og man skal skynde sig at lægge det i kurven, hvis man gerne vil have fingre i produktet. Hvis du selv kan programmere, så har Shopify skrevet en guide til hvordan du viser lagerbeholdningen i front-end.
11. Skab social proof og lad andre anmelde dit produkt og fremhæv dine anmeldelser. Det viser, at andre har handlet hos dig og skaber troværdighed, såfremt anmeldelserne er positive.
12. Lav videoguides, hvor du (eller en anden relevant ) fortæller om produktet og viser det fra forskellige vinkler. Det kan selvfølgelig påvirke din loadtid, så sørg for, at videoen er kort, præcis og relevant. Det kan også skade, hvis du laver en dårlig video, så tænk over kvaliteten.
13. Splittest din primære call-to-action og find ud af, hvad der virker bedst. På webshops vil det være din “læg i kurv”-knap, som du bør teste. Her kan du se nogle væsentlige parametre, som er værd at A/B splitteste:- Farven (Grøn, orange, blå, rød eller sort)
- Teksten: “Læg i kurv”, “Køb nu”, “Bestil” osv.
- Størrelsen på din knap
- Med eller uden ikon
- Placering
14. Tydelig hovereffekt på din “læg i kurv knap”. Når dine besøgende holder musen over din primære call-to-action, så skal det være tydeligt, at de kan klikke på den.
15. Husk også det kedelige info, så som returret, størrelse, vægt, leveringstid, specifikationer mm.
16. Krydssælg flere produkter og vis en sektion med “andre købte også”, hvor du viser relevante produkter. Køber man en pakke underbukser, kunne det være relevant at vise et par strømper eller andet fra samme mærke.
17. Sidste chance: Fang dem, når de vil forlade dig. Hvis dine besøgende er på vej væk fra din hjemmeside og er klar til at lukke fanen ned, så kan du anvende en exit intent pop-up, hvor du enten kan skabe en mikrokonvertering, hvor du indsamler mails og dernæst kan forsøge at sælge til dem vha. nyhedsbreve. Eller du kan give dem en rabatkode med det samme i håb om, at de vil vende tilbage og foretag et køb.
Kurv
18. Fremhæv din vigtigste knap. Som regel er der vigtige knapper i kurven, som hedder “opdatér kurv” eller “Gå til kassen”. Her bør du fremhæve “Gå til kurv”-knappen ved f.eks. at gøre den grøn og den anden knap grå.
19. Vis betalingsmulighederne. Jeg har oplevet, at det giver en positiv effekt, hvis du skriver “Betal sikkert med…” og indsætter de forskellige kort-logoer, eks. Visa, Mastercard, Mobilepay etc.
20. En tydelig oversigt. Det skal være tydeligt, hvor mange antal man har lagt i kurven af hvert produkt samt hvilket beløb fragten udgør. Hvis den er gratis, så skriv “Forsendelse: 0 kr.”. Dine kunder skal hele tiden have et overblik over, hvad der er i kurven og til hvilket beløb.
Der er rigtig mange punkter, som du kan optimere, men det er værd at bruge tid på. Og hvis man driver en Shopify webshop, så findes der et række apps fra deres AppStore, som kan hjælpe med at øge salget og booste din konverteringsrate.
Jeg ønsker dig en rigtig god arbejdslyst med konverteringsoptimering af din webshop.